DYDAKTYKA INFORMATYKI
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W4-MT-S2-20-DINF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | DYDAKTYKA INFORMATYKI |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: |
Przedmioty specjalistyczne - matematyka nauczycielska /stacjonarne II stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Szczerba-Zubek | |
Prowadzący grup: | Anna Szczerba-Zubek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 30% końcowej oceny stanowi ocena za przygotowanie sprawdzianu 40% końcowej oceny stanowi ocena za przygotowanie zadań, które obrazują pewne metody dydaktyczne 30% ocena z aktywności na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Miejsce informatyki w ramowym planie nauczania na etapie szkoły ponadpodstawowej. Teoretyczne podstawy procesu nauczania - uczenia się informatyki w szkole ponadpodstawowej: podstawa programowa kształcenia ogólnego z informatyki; cele kształcenia i treści nauczania informatyki; realizacja określonych zagadnień ujętych w podstawie programowej z informatyki ; specyfika nauczania informatyki. Projektowanie procesu kształcenia. Program nauczania – tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena, dobór i zatwierdzanie rozkładu materiału. Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa. Zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metoda projektów, uczenie się˛ przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia. Zasady doboru metod nauczania typowych dla informatyki w szkole ponadpodstawowej. Sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego. Środki dydaktyczne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. Myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie informatyki. Organizacja pracy w klasie szkolnej i grupach. Formy pracy specyficzne dla informatyki. Właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela. Wyszukiwanie, adaptacja i tworzenie elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowanie multimediów. Poszanowanie praw własności intelektualnej oraz odpowiedzialne wykorzystanie mediów cyfrowych. Rozwijanie kompetencji kluczowych w ramach nauczania informatyki: umiejętności samodzielnego i zespołowego rozwiązywania problemów, kreatywności, krytycznego myślenia, kompetencji komunikacyjnych i samokształcenia. Metodyka realizacji poszczególnych treści w ramach informatyki: uczenie się przez działanie i rozwiązywanie problemów – realizacja projektów uczniowskich, odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów, praca z uczniem zdolnym, trudności w uczeniu się informatyki, wspieranie uczniów w ich pokonywaniu. Rola diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej. Ocenianie i jego rodzaje. Konstruowanie narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów; sposoby konstruowania testów i sprawdzianów. Metody i techniki skutecznego uczenia się. Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz logicznego i krytycznego myślenia, rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Szczerba-Zubek | |
Prowadzący grup: | Anna Szczerba-Zubek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa składa się: 40% końcowej oceny stanowi ocena za przygotowanie sprawdzianu - weryfikatora wiedzy 30% końcowej oceny stanowi ocena za przygotowanie przykładowego zastosowania metod nauczania w realizacji konkretnych celów lekcji 30% końcowej oceny stanowi ocena z aktywności na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Dydaktyka informatyki obejmuje przygotowanie w zakresie dydaktyki (metodyki nauczania) informatyki w szkołach ponadpodstawowych (np. liceum, technikum) w zakresie: Miejsce informatyki w ramowym planie nauczania na etapie szkoły ponadpodstawowej. Teoretyczne podstawy procesu nauczania - uczenia się informatyki w szkole ponadpodstawowej: podstawa programowa kształcenia ogólnego z informatyki; cele kształcenia i treści nauczania informatyki; realizacja określonych zagadnień ujętych w podstawie programowej z informatyki ; specyfika nauczania informatyki. Projektowanie procesu kształcenia: program nauczania – tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena, dobór i zatwierdzanie rozkładu materiału. Zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego. Myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie informatyki. Znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ L
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Szczerba-Zubek | |
Prowadzący grup: | Anna Szczerba-Zubek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa składa się: 40% końcowej oceny stanowi ocena za przygotowanie sprawdzianu - weryfikatora wiedzy 30% końcowej oceny stanowi ocena za przygotowanie przykładowego zastosowania metod nauczania w realizacji konkretnych celów lekcji 30% końcowej oceny stanowi ocena z aktywności na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Dydaktyka informatyki obejmuje przygotowanie w zakresie dydaktyki (metodyki nauczania) informatyki w szkołach ponadpodstawowych (np. liceum, technikum) w zakresie: Miejsce informatyki w ramowym planie nauczania na etapie szkoły ponadpodstawowej. Teoretyczne podstawy procesu nauczania - uczenia się informatyki w szkole ponadpodstawowej: podstawa programowa kształcenia ogólnego z informatyki; cele kształcenia i treści nauczania informatyki; realizacja określonych zagadnień ujętych w podstawie programowej z informatyki ; specyfika nauczania informatyki. Projektowanie procesu kształcenia: program nauczania – tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena, dobór i zatwierdzanie rozkładu materiału. Zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego. Myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie informatyki. Znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN L
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Szczerba-Zubek | |
Prowadzący grup: | Anna Szczerba-Zubek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa składa się: 40% końcowej oceny stanowi ocena za przygotowanie sprawdzianu - weryfikatora wiedzy 30% końcowej oceny stanowi ocena za przygotowanie materiałów oraz za zadania wykonane w trakcie zajęć 30% końcowej oceny stanowi ocena z aktywności na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Dydaktyka informatyki obejmuje przygotowanie w zakresie dydaktyki (metodyki nauczania) informatyki w szkołach ponadpodstawowych (np. liceum, technikum) w zakresie: Miejsce informatyki w ramowym planie nauczania na etapie szkoły ponadpodstawowej. Teoretyczne podstawy procesu nauczania - uczenia się informatyki w szkole ponadpodstawowej: podstawa programowa kształcenia ogólnego z informatyki; cele kształcenia i treści nauczania informatyki; realizacja określonych zagadnień ujętych w podstawie programowej z informatyki ; specyfika nauczania informatyki. Identyfikowanie typowych zadań szkolnych z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi Projektowanie procesu kształcenia: program nauczania – tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena, dobór i zatwierdzanie rozkładu materiału. Egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu "Informatyka". Diagnoza wstępna grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu "Informatyka". Warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla realizacji przedmiotu "Informatyka". Powiązanie treści nauczanego przedmiotu z innymi treściami nauczania. Myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie informatyki. Kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzeba zawodowego rozwoju, dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowanie aktywności poznawczej uczniów Znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji. Zagadnienia prawne i etyczne związane z informatyką. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.