Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki i wiedza o sztuce współczesnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W6-GR-SM-HS2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki i wiedza o sztuce współczesnej
Jednostka: Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Tomczak
Prowadzący grup: Karolina Tomczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

Zajęcia: ćwiczenia i wykład odbywają się na platformie Microsoft Teams live online.

Pisemne zdawanie ćwiczeń i wykładu online odbywa się na platformie Moodle.

Obie platformy są rekomendowane do nauczania zdalnego w sytuacji pandemicznej.


1. SUMARYCZNA OCENA (OKM) ŁĄCZY WYNIK ZALICZENIA ĆWICZEŃ (40-45 %) I WYKŁADU (60-55%).

Ocena końcowa modułu uwzględnia:

- ĆWICZENIA:

• obecność: dopuszczalne: 2 obecności usprawiedliwione (L4 lub wypadki losowe) oraz 2 nieusprawiedliwione;

• prezentacja wygłoszona przed grupą online w Teamsie oraz złożenie materiałów poprezentacyjnych (plik Word i plik Power Point) w opcji Zadanie w Teamsie; oceniona pozytywnie; wykonana ściśle według podanych niżej kryteriów;

• kolokwium praktyczne (rozpoznawanie artefaktów) online na platformie Moodle;

• aktywność studenta na zajęciach.

- WYKŁAD – pisemny egzamin sprawdzający całość poruszanej na zajęciach problematyki w trybie online na platformie Moodle. Dla obcokrajowców – możliwość zdawania ustnego; w tym wypadku student ze statusem obcokrajowca mailowo zgłasza chęć uczestnictwa w egzaminie ustnym online w Teamsie.

• Uzyskany wynik jest oznaczany określoną oceną (2-5).

• By przystąpić do egzaminu (i otrzymać OKM), konieczne jest wcześniejsze zdanie ćwiczeń na ocenę pozytywną.


Materiały organizacyjne (zasady studiowania przedmiotu w trybie zdalnym, harmonogramem zajęć, spis zagadnień, spis artefaktów i bibliografia) zostały przekazane studentom na początku semestru pocztą USOS mail.


Zgodnie z ogólnymi wytycznymi obowiązują: dwa podejścia do zaliczenia ćwiczeń (artefakty) oraz dwa terminy egzaminu (sumując: w sesji właściwej i poprawkowej).


Osoby z IOS – obowiązują te same kryteria oceniania, ale przysługuje im 50 % nieobecności na ćwiczeniach (powyżej, brak zaliczenia), które należy zaliczać indywidualnie według wymienionych przez prowadzącego uwag (problematyka, zasady wykonania zadania itp.). Przy czym, im więcej nieobecności, tym zakres problematyki jest większy.



Pełny opis:

romanizmu oraz gotyku. Poszerzone spektrum problematyki umożliwia dokładniejsze poznanie różnorodnej sztuki wieków średnich: malarstwa ściennego, książkowego, tablicowego, jak i rzeźby architektonicznej oraz samodzielnej, a także architektury, witrażownictwa i rzemiosła artystycznego. Zaznajamiają z najważniejszymi zagadnieniami i dokonaniami artystycznymi epoki, jej głównymi przedstawicielami we wszystkich wymienionych dziedzinach reprezentującymi sztukę rodzimą i zagraniczną.

Kontynuują inicjowanie w studentach wrażliwości na dawną sztukę, rozwijają umiejętność jej rozpoznawania i analizy według ustalonych kryteriów. Poszerzają także merytoryczne przygotowanie studenta do zajmowania się sztuką podczas działań teoretycznych (praca z materiałami źródłowymi, ukierunkowana kwerenda, na tej podstawie myślenie problemowe), jak i praktycznych (zastosowanie zdobytych informacji do samodzielnych wniosków, analiz, wystąpień przed grupą itp.).

Uwagi:

Omawianie reprezentatywnych zjawisk artystycznych w poszczególnych okresach historycznych współgra z ogólnym zakreśleniem tła kulturowego, najistotniejszych dokonań myśli ludzkiej, w tym poglądów estetycznych.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Tomczak
Prowadzący grup: Karolina Tomczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

• Zajęcia: ćwiczenia i wykład live online odbywają się na platformie Microsoft Teams, ewentualnie przy wsparciu platformy Moodle (obie rekomendowane przez UŚ do nauczania zdalnego).

• Pisemne zdawanie ćwiczeń i wykładu – do ustalenia przez prowadzącą: 1. online (Teams, Moodle); przy kamerze włączonej w komputerze przez studenta w Teamsie i jednocześnie wypełnianie arkusza zaliczeniowego na platformie Moodle 2. bezpośrednio.

• Obowiązuje aktywne konto studenta w Teamsie oraz sprawny sprzęt, w tym głośnik (słuchawki) i kamera.


1. SUMARYCZNA OCENA (OKM), ŁĄCZY WYNIK ZALICZENIA ĆWICZEŃ (40-45 %) I WYKŁADU (60-55%).

Ocena końcowa modułu uwzględnia:

- ĆWICZENIA:

• frekwencja: dopuszczalne: 2 nieobecności usprawiedliwione (L4 lub wypadki losowe) oraz 2 nieobecności nieusprawiedliwione, powyżej – brak zaliczenia;

• wygłoszenie prezentacji przed grupą online w Teamsie oraz złożenie materiałów poprezentacyjnych (plik Word i plik Power Point) w opcji Zadanie w Teamsie; oceniona pozytywnie; wykonana ściśle według podanych niżej kryteriów;

• kolokwium praktyczne (rozpoznawanie artefaktów);

• aktywność studenta na zajęciach (m.in. odpowiedź na stawiane przez prowadzącą pytania dedykowane).

- WYKŁAD – pisemny egzamin sprawdzający całość poruszanej na zajęciach problematyki.

Uzyskany wynik jest oznaczany określoną oceną (2-5).

• By przystąpić do egzaminu (i otrzymać OKM), konieczne jest wcześniejsze zdanie ćwiczeń na ocenę pozytywną.

• Indywidualny Tryb Studiów (ITS): 50 % obecności na ćwiczeniach, 50 % nieobecności na ćwiczeniach, która jest zaliczana indywidualnie u prowadzącego w formie określonego kryteriami zadania. Więcej niż 50 % lub zerowa frekwencja – brak zaliczenia. Ponadto pozostałe kryteria oceniania bez zmian, jak dla całej grupy (patrz wyżej).

• Zgodnie z ogólnymi wytycznymi obowiązują: dwa podejścia do zaliczenia ćwiczeń (artefakty) oraz dwa terminy egzaminu (sumując: w sesji właściwej i poprawkowej).

• Student na początku semestru otrzymuje pocztą USOS mail materiały dotyczące zakresu modułu i jego zdawania: zasady studiowania przedmiotu, harmonogramem zajęć, spis zagadnień, spis artefaktów i bibliografia.

Pełny opis:

Zajęcia w semestrze letnim dotyczą sztuki średniowiecza: europejskiego i polskiego romanizmu oraz gotyku. Poszerzone spektrum problematyki umożliwia dokładniejsze poznanie różnorodnej sztuki wieków średnich: zarówno malarstwa ściennego, książkowego, tablicowego, jak i rzeźby architektonicznej oraz samodzielnej, a także architektury, witrażownictwa i rzemiosła artystycznego. Zaznajamiają z najważniejszymi zagadnieniami i dokonaniami artystycznymi epoki, jej głównymi przedstawicielami reprezentującymi sztukę rodzimą i zagraniczną we wszystkich wymienionych dziedzinach plastycznych.

Kontynuują pobudzanie w studentach wrażliwości na dawną sztukę, rozwijają umiejętność jej rozpoznawania i analizy według ustalonych kryteriów. Poszerzają również merytoryczne przygotowanie studenta do zajmowania się sztuką podczas działań teoretycznych (praca z materiałami źródłowymi, ukierunkowana kwerenda, na tej podstawie myślenie problemowe), a także praktycznych (zastosowanie zdobytych informacji do samodzielnych wniosków, analiz, wystąpień przed grupą itp.).

Uwagi:

Omawianie reprezentatywnych zjawisk artystycznych w poszczególnych okresach historycznych współgra z ogólnym zakreśleniem tła kulturowego, najistotniejszych dokonań myśli ludzkiej, w tym poglądów estetycznych.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Giełdoń-Paszek
Prowadzący grup: Aleksandra Giełdoń-Paszek, Ryszard Szopa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Zajęcia w semestrze letnim dotyczą sztuki średniowiecza europejskiego i polskiego: od sztuki wczesnochrześcijańskiej po gotyk. Poszerzone spektrum problematyki umożliwia dokładniejsze poznanie różnorodnej sztuki wieków średnich: zarówno malarstwa ściennego, książkowego, tablicowego, jak i rzeźby architektonicznej oraz samodzielnej, a także architektury i rzemiosła artystycznego. Zaznajamiają z najważniejszymi zagadnieniami i dokonaniami artystycznymi epoki, jej głównymi przedstawicielami reprezentującymi sztukę rodzimą i zagraniczną we wszystkich wymienionych dziedzinach plastycznych.

Kontynuują pobudzanie w studentach wrażliwości na dawną sztukę, rozwijają umiejętność jej rozpoznawania i analizy według ustalonych kryteriów. Poszerzają również merytoryczne przygotowanie studenta do zajmowania się sztuką podczas działań teoretycznych (praca z materiałami źródłowymi, ukierunkowana kwerenda, na tej podstawie myślenie problemowe), a także praktycznych (zastosowanie zdobytych informacji do samodzielnych wniosków, analiz, wystąpień przed grupą itp.).

Uwagi:

Omawianie reprezentatywnych zjawisk artystycznych w poszczególnych okresach historycznych współgra z ogólnym zakreśleniem tła kulturowego, najistotniejszych dokonań myśli ludzkiej, w tym poglądów estetycznych.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Giełdoń-Paszek, Agata Stronciwilk
Prowadzący grup: Aleksandra Giełdoń-Paszek, Agata Stronciwilk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Zajęcia w semestrze letnim dotyczą sztuki średniowiecza europejskiego i polskiego: od sztuki wczesnochrześcijańskiej po gotyk. Poszerzone spektrum problematyki umożliwia dokładniejsze poznanie różnorodnej sztuki wieków średnich: zarówno malarstwa ściennego, książkowego, tablicowego, jak i rzeźby architektonicznej oraz samodzielnej, a także architektury i rzemiosła artystycznego. Zaznajamiają z najważniejszymi zagadnieniami i dokonaniami artystycznymi epoki, jej głównymi przedstawicielami reprezentującymi sztukę rodzimą i zagraniczną we wszystkich wymienionych dziedzinach plastycznych.

Kontynuują pobudzanie w studentach wrażliwości na dawną sztukę, rozwijają umiejętność jej rozpoznawania i analizy według ustalonych kryteriów. Poszerzają również merytoryczne przygotowanie studenta do zajmowania się sztuką podczas działań teoretycznych (praca z materiałami źródłowymi, ukierunkowana kwerenda, na tej podstawie myślenie problemowe), a także praktycznych (zastosowanie zdobytych informacji do samodzielnych wniosków, analiz, wystąpień przed grupą itp.).

Uwagi:

Omawianie reprezentatywnych zjawisk artystycznych w poszczególnych okresach historycznych współgra z ogólnym zakreśleniem tła kulturowego, najistotniejszych dokonań myśli ludzkiej, w tym poglądów estetycznych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)