Współczesne teorie socjologiczne [05-16024]
semestr zimowy 2010/2011
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne teorie socjologiczne [05-16024] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2010/2011 [2010/2011Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Łukasz Trembaczowski |
Literatura: |
Jonathan H. Turner: Struktura teorii socjologicznej. Wydanie nowe. Warszawa 2004. (fragmenty) Współczesne teorie socjologiczne. Red. A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. Warszawa 2006. (fragmenty) R. K. Merton: Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa 2002. (fragmenty) T. Parsons: Szkice z teorii socjologicznej. Warszawa 1972. (fragmenty) Elementy teorii socjologicznych. Red. W. Derczyński, A Jasińska – Kania, J. Szacki, Warszawa 1975. (fragmenty) Socjologia. Lektury. Red. P. Sztompka, M. Kucia, Kraków 2005. (fragmenty). U. Beck: Społeczeństwo ryzyka. Warszawa 2002. (fragmenty) A. Giddens: Zasady metody socjologicznej. Warszawa 2001. (fragmenty) A. Giddens: Stanowienie społeczeństwa. Poznań 2003. (fragmenty) C. Wright Mills: Wyobraźnia socjologiczna. Warszawa 2007. (fragmenty) I. Wallerstein: Koniec świata jaki znamy. Warszawa 2004. (fragmenty) I. Wallerstein: Analiza systemów-światów. Wprowadzenie. Warszawa 2007. (fragmenty) P. Bourdieu. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa 2005. (fragmenty) P. Bourdieu, J.C. Passeron: Reprodukcja. Warszawa 2006. (fragmenty) Ch. C. Lemert, G. Gillan: Michel Foucault. Teoria społeczna i transgresja. Warszawa-Wrocław 1999. (fragmenty) J. Habermas: Teoria działania interakcyjnego. Warszawa 1999. (fragmenty) L. Kołakowski. Główne nurty marksizmu. Cz. III. Warszawa 1976. (fragmenty) R. Sojak: Paradoks antropologiczny. Wrocław 2004. (fragmenty) A. Schutz: O wielości światów. Kraków 2008. (fragmenty) R. Dahrendorf: Klasy i konflikt klasowy w społeczeństwie przemysłowym. Kraków 2008. (fragmenty) H. Blumer: Interakcjonizm symboliczny. Kraków 2007. (fragmenty) N. Luhmann: Systemy społeczne. Kraków 2007. (fragmenty) Z. Bauman: Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa 2000. (fragmenty) Kryzys i schizma. Red. E. Mokrzycki. Warszawa 1984. (fragmenty) |
Zakres tematów: |
• Pojęcie teorii w socjologii. Podstawowe problemy teorii socjologicznych. Znaczenie teorii socjologicznych • Strukturalny funkcjonalizm: narodziny i ewolucja paradygmatu, porównanie teorii Parsonsa i Mertona, teorie średniego zasięgu. Problemy wyjaśniania funkcjonalnego. • Teoria wymiany. Behawioralna teoria Homansa, a dialektyczna teoria wymiany Blaua. • Teoria racjonalnego wyboru na przykładzie Colemana. • Interakcjonizm symboliczny. Powstanie i rozwój teorii interakcjonistycznej. Wkład Blumera. • Teoria dramaturgiczna Goffmana. • Socjologia fenomenologiczna Schutza. • Etnometodologia Garfinkela. • Konstrukcjonizm Bergera i Luckmanna. • Konfliktowy model społeczeństwa. Dialektyczna teoria konfliktu Dahrendorfa; Cosera podejście funkcjonalne. • Neomarksizm i krytyka dominującego paradygmatu (C.W. Mills). • Manifest Gouldnera i kryzys w socjologii • Powstanie i ewolucja szkoły frankfurckiej. • Teoria krytyczna Habermasa. • Teoria społeczna Foucault’a. Archeologia wiedzy. Wiedza – władza i dyskurs. • Postmodernizm a ponowoczesność. Koncepcja płynnej nowoczesności Baumana. Socjologia ponowoczesności czy ponowoczesna socjologia? • Refleksyjna nowoczesność: późna nowoczesność, a społeczeństwo ryzyka – podobieństwa i różnice stanowisk. Teoria strukturacji Giddensa. • Teoria praktyki społecznej Bourdieu. • Neofunkcjonalizm – teoria Alexandra. • Teoria systemów autopoietycznych Luhmanna. Perspektywa teorii systemów. • Analiza systemów światów Wallersteina. • Powstanie i rozwój socjologii historycznej. (Elias, Tilly i Skocpol). • Nowy kryzys socjologii czy wciąż ten sam? • Nowe paradygmaty: społeczeństwo sieci Castellsa i teoria mobilności Urry’ego |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia - praca z tekstem, analiza wspólnie z prowadzącym |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest aktywność na zajęciach. Na każdych zajęciach student może zdobyć maksymalnie 2 plusy. Oceny ustalane są w proporcjonalnie do najwyższego wyniku. |
Uwagi: |
II Organizowanie Społeczności Lokalnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.