Współczesne teorie socjologiczne [05-16030z]
semestr zimowy 2010/2011
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne teorie socjologiczne [05-16030z] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2010/2011 [2010/2011Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 90 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na prawach egzaminu |
Prowadzący: | Łukasz Trembaczowski |
Literatura: |
Jonathan H. Turner: Struktura teorii socjologicznej. Wydanie nowe. Warszawa 2004. Współczesne teorie socjologiczne. Red. A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. Warszawa 2006. Elementy teorii socjologicznych. Red. W. Derczyński, A. Jasińska – Kania, J. Szacki, Warszawa 1975. Socjologia. Lektury. Red. P. Sztompka, M. Kucia, Kraków 2005 J. Mucha. Socjologia jako krytyka społeczna. Warszawa 1986. Kryzys i schizma. Red. E. Mokrzycki. Warszawa 1984. (fragmenty) A. Niesporek: Czy koniec socjologii jaką znamy? Katowice 2007. |
Zakres tematów: |
• Teoria socjologiczna i metateoria, klasyfikacje teorii socjologicznych Wallace’a i Alexandra. Teoria socjologiczna, a teoria społeczna – kryterium Giddensa. • Główne paradygmaty i orientacje w teorii socjologicznej oraz ich ewolucja. • Perspektywa socjologii wiedzy, ideologia i utopia Mannheima. Szkoła Edynburska. • Podstawowe problemy teorii socjologicznych. • Paradygmat funkcjonalny: narodziny i ewolucja paradygmatu, Parsonsa teoria systemu społecznego, funkcjonalistyczna teoria Mertona, teorie średniego zasięgu. Problemy wyjaśniania funkcjonalnego. • Teoria wymiany. Powstanie, rozwój i przekształcenia paradygmatu. Behawiorystyczna koncepcja Homansa, dialektyczna teoria wymiany Blaua, sieciowa koncepcja Emersona. Teoria racjonalnego wyboru. Ograniczenia teorii racjonalnego wyboru. • Teorie ekologiczne Hawleya i McPhersona. Podejście socjobiologiczne. Krytyka stanowiska. • Interakcjonizm symboliczny. Powstanie i rozwój teorii interakcjonistycznej. Znaczenie Meada. Podejście Kuhna i Blumera do teorii interakcjonistycznej. Próba syntezy – koncepcja Turnera. Koncepcja dramaturgiczna Goffmana. Ocena perspektywy. • Fenomenologia jej znaczenie w socjologii – Schutz, orientacja etnometodologiczna (Garfinkel), Bergera i Luckmanna podejście konstruktywistyczne. Możliwości o ograniczenia perspektywy. • Instytucjonalizm i neoinstytucjonalizm. • Teoria konfliktu. Dialektyczna teoria konfliktu Dahrendorfa; Cosera podejście funkcjonalne, teoria neo-weberowska Collinsa; neomarksizm i krytyka dominującego paradygmatu (C.W. Mills);. Krytyka podejścia. • Manifest Gouldnera i przełom w socjologii. Teoria krytyczna. Narodziny i rozwój szkoły frankfurckiej. Teoria działania komunikacyjnego Habermasa. Krytyka podejścia. • Teoria społeczna Foucault’a. Archeologia wiedzy. Wiedza – władza. Foucault a postmodernizm. • Postmodernizm i ponowoczesność. Koncepcja Baumana. Socjologia ponowoczesności czy ponowoczesna socjologia? Ocena podejścia. • Refleksyjna nowoczesność: późna nowoczesność, a społeczeństwo ryzyka – podobieństwa i różnice stanowisk. Teoria strukturacji Giddensa. Ocena podejścia. • Teoria praktyki społecznej Bourdieu. Ocena podejścia. • Neofunkcjonalizm – kontynuacja paradygmatu i odpowiedź na krytykę w teorii Alexandra. Teoria systemów autopoietycznych Luhmanna. Perspektywa teorii systemów. • Analiza systemów światów Wallersteina. Powstanie i rozwój socjologii historycznej. • Nowy kryzys socjologii czy wciąż ten sam. Nowe paradygmaty: społeczeństwo sieci Castellsa i teoria mobilności Urry’ego. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny |
Uwagi: |
II Rok - Socjologia- praca socjalna -organizowanie społeczności lokalnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.