Socjologia zmiany społecznej [05-16518]
semestr letni 2011/2012
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjologia zmiany społecznej [05-16518] |
Zajęcia: |
semestr letni 2011/2012 [2011/2012L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 31 |
Limit miejsc: | 24 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Karolina Wojtasik |
Literatura: |
LITERATURA 1. K. Krzysztofek, M.S. Szczepański, Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Katowice 2002 2. P. Sztompka, Socjologia zmian społecznych, Kraków 2005 3. M. S. Szczepański, Modernizacja, rozwój zależny, rozwój endogenny. Socjologiczne studium teorii rozwoju społecznego, Katowice 1989 4. M. Weber, Etyka protestancka a Duch Kapitalizmu, Lublin 1994 5. G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997 6. J. Papińska – Kacperek, Społeczeństwo informacyjne, Warszawa 7. M.S. Szczepański, K. Bierwiaczonek, T. Nawrocki (red.) Kapitały ludzkie i społeczne a konkurencyjność regionów, Katowice 2008 8. B. R. Barber, Imperium strachu. Wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa 2005 9. A. i H. Toffler, Budowa nowej cywilizacji. Poznań 1999 10. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002 11. R. Kapuściński, Heban, Warszawa 1998 12. R. D. Putnam, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Warszawa 2008 13. Z. Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. B. R. Barber, Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa 2005 2. F. Fukuyama, Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, Kraków 1997 3. Abram L. Sachar, The Courses of our Times, New York 1973 4. L.E. Harrison, S.P. Huntington [red.], Kultura ma znaczenie, Zyski i S-ka Wydawnictwo, Warszawa 2003 5. M.S. Szczepański, Opel z górniczym pióropuszem, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1998 6. S.P. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Wydawnictwo Literackie „Muza”, Warszawa 1997 |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne, omówienie programu, lektur i wymagań. 2. Globalizacja w ujęciu socjologicznym. 3. Podstawowe pojęcia w socjologii rozwoju (zmiana, różnica, postęp, rozwój, teorie rozwoju społecznego) 4. Zmiany w społeczeństwie amerykańskim w kontekście teorii kapitału społecznego. 5. Zmiany społeczne w Afryce - dyskusja nad afrykańskimi przyczynami zacofania. 6. Zmiany społeczne w Afryce - dyskusja nad afrykańskimi przyczynami zacofania – cz. II 7. Podstawowe pojęcia w socjologii rozwoju – cz. II (nowoczesność, ponowoczesność, społeczeństwo ryzyka) 8. Wybrane aspekty stawania się społeczeństwa - Wielkie jednostki jako podmioty zmiany. 9. Czynnik kulturowy w procesie rozwoju 10. Pierwsza, druga, trzecia fala. Tezy Alvina i Heidi Tofflerów 11. Jak naukowcy tłumaczą świat współczesny? Barber i Huntington 12. Kapitał społeczny. Zaufanie. 13. Społeczeństwo informacyjne 14. Nowe odczytanie tez Maxa Webera Makdonaldyzacja społeczeństwa wg G. Ritzera 15. Colloquium |
Metody dydaktyczne: |
• dyskusja i omawianie zadanego do przeczytania materiału, • dyskusja i egzemplifikacja wybranych zagadnień w ramach obszarów tematycznych • studia przypadków • praca w grupach • debata oxfordzka |
Metody i kryteria oceniania: |
ELEMENTY OCENY 1. tzw. wejściówki - Znajomość zagadnień poruszanych w zadanych do przeczytania tekstach - W przypadku braku zaliczenia koniecznym jest przygotowanie materiału z danych ćwiczeń i zdanie na konsultacjach, - Sprawdzian w formie 2-3 krótkich pytań, na początku co drugich zajęć. W semestrze przewiduje się 4 takie sprawdziany. 2. colloquium - Znajomość zagadnień poruszanych na ćwiczeniach i znajdujących się w zadanych materiałach. - Oceny wg skali: 100%-91% - bardzo dobry 90% -77% - dobry 76% - 57% - dostateczny 56% - 0% - niedostateczny - Colloquium pisemne w formie 5 pytań opisowych oraz 10 krótkich pytań testowych. 3. praca semestralna - Praca pisemna oceniana pod kontem merytorycznej poprawności i zdolności wyszukiwania informacji w różnorodnych źródłach 4. aktywność na zajęciach |
Uwagi: |
4 semestr, Socjologia ogólna (I stopień, stacjonarne) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.