Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Od przerażenia do fascynacji, czyli dyskurs o "Innym" [12-ET-S2-8.2OPDF] semestr zimowy 2012/2013
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Od przerażenia do fascynacji, czyli dyskurs o "Innym" [12-ET-S2-8.2OPDF]
Zajęcia: semestr zimowy 2012/2013 [2012/2013Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Grzegorz Studnicki
Literatura:

Appadaurai A., Strach przed mniejszościami: eseje o geografii gniewu, Warszawa 2009

Assmann J., Tożsamość kulturowa i wyobraźnia polityczna, [w:] tegoż, Pamięć kulturowa, Warszawa 2008, s. 144-175.

Bauman Z., Życie na przemiał, Kraków 2004

Benedyktowicz, Z., Portrety „obcego”; Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000;

Buchowski M., Zrozumieć innego. Antropologia racjonalności, Kraków 2004;

Buruma I., Margalit A., Okcydentalizm. Zachód w oczach wrogów, Kraków 2005

Bystroń St., Tematy, które mi odradzano, Warszawa 1980;

Cliffird J., Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000;

Comaroff J. L., Comaroff J., Etniczność sp. z o.o., Kraków 2011.

Čolović I., Bałkany – terror kultury, Wrocław 2007;

Eliade M., Symbolika «środka», [w:] tegoż, Obrazy i symbole, Warszawa 1998, s. 31-64.

Geertz C., Dzieło i życie, Warszawa 2000;

Giza-Poleszczuk A., Cyganie i Polacy w Mławie – konflikt etniczny czy społeczny, [w:] Trudne sąsiedztwa: z socjologii konfliktów narodowościowych, (red.) A. Jasińska-Kania, Warszawa 2001

Janion M., Bohater, spisek, śmierć. Wykłady Żydowskie, Warszawa 2009;

Kuper A., Wymyślanie społeczeństwa pierwotnego, Kraków 2009;

Loomba A., Kolonializm/postkolonializm, Poznań 2011

MacCannel D., Turysta. Nowa teria klasy prozniaczej, Warszawa Warszawa 2002;

Mauss M., Czarownik, [w:] tegoż, Socjologia i antropologia, Warszawa 2001, s. 55-72.

Migracje, uchodźstwo, wielokulturowość. Zderzenia kultur we współczesnym świecie, red. D. Lalek, Warszawa 2007;

Nye J., Konflikty międzynarodowe: wprowadzenie do teorii i historii, Warszawa 2009

Simmel G.

Rakowski T., Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy, Gdańsk 2009;

Said E. W. , Orientalizm, Poznań 2005;

Szahaj A, E pluribus unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Kraków 2004;

Style życia i porządek klasowy w Polsce, (red.) M. Gdula, P. Sadura, Warszawa 2012;

Turystyka w naukach humanistycznych, red. R. Winiarski, Warszawa 2008;

Urry J., Spojrzenie turysty, Warszawa 2007;

Witek H., Wizerunek obcego. Kultury afrykańskie w refleksji Henryka Sienkiewicza, Mariana Brandysa i Marcina Kydryńskiego, Warszawa 2009;

Young R. J. C, Postkolonializm: Wprowadzenie, Kraków 2012;

filmy:

Chwała dziwkom, reż. Michael Glawogger, Niemcy 2011

Fuck for Forest, reż. Michał Marczak, Niemcy-Polska 2012

Zakres tematów:

- Doświadczenie inności i obcości;

- Inny jako przedmiot badań antropologicznych i socjologicznych;

- „Inny” w relacjach podróżniczych od starożytności po wiek XIX;

- Orbis interior vs. orbis exterior czyli obcość i swojskość jako podstawowe kategorie kultury ludowej.

- „Inny/Obcy” w perspektywie sacrum i profanum;

- Konstruowanie obcości, odmienności i egzotyki.;

- „Inny/Obcy” w strukturze społecznej - różnice klasowe, wykluczenia (Inni marginalizowani: milczący; tacy, którzy znikają w społecznych dyskursach i tacy, którzy zawsze w nich mówią to samo: socjologia wobec problematyki underclass i biedy);

- Ikony „innego/obcego” - obłąkany, zboczeniec, złoczyńca;

- Antropolog jako obcy;

- Koncepcje naznaczania społecznego i „Inny” jako dewiant;

- „Inny/Obcy” na pograniczach;

- Polityka i polityka społeczna jako mechanizmy niwelowania i tworzenia inności oraz porządkowania rzeczywistości - od totalitaryzmu do liberalizmu.

„Obcy/Inny” na obczyźnie czyli „Inni” bliscy terytorialnie - dalecy mentalnie;

- Inność jako wartość w kulturze współczesnej czyli od egzotyki obcego po egzotykę tego co własne;

- Moda i sposoby spędzania wolnego czasu jako "gry w Innego";

- „Obcy/Inny” w kręgu kultury popularnej.

Metody dydaktyczne:

- Doświadczenie inności i obcości;

- Inny jako przedmiot badań antropologicznych i socjologicznych;

- „Inny” w relacjach podróżniczych od starożytności po wiek XIX;

- Orbis interior vs. orbis exterior czyli obcość i swojskość jako podstawowe kategorie kultury ludowej.

- „Inny/Obcy” w perspektywie sacrum i profanum;

- Konstruowanie obcości, odmienności i egzotyki.;

- „Inny/Obcy” w strukturze społecznej - różnice klasowe, wykluczenia (Inni marginalizowani: milczący; tacy, którzy znikają w społecznych dyskursach i tacy, którzy zawsze w nich mówią to samo: socjologia wobec problematyki underclass i biedy);

- Ikony „innego/obcego” - obłąkany, zboczeniec, złoczyńca;

- Antropolog jako obcy;

- Koncepcje naznaczania społecznego i „Inny” jako dewiant;

- „Inny/Obcy” na pograniczach;

- Polityka i polityka społeczna jako mechanizmy niwelowania i tworzenia inności oraz porządkowania rzeczywistości - od totalitaryzmu do liberalizmu.

„Obcy/Inny” na obczyźnie czyli „Inni” bliscy terytorialnie - dalecy mentalnie;

- Inność jako wartość w kulturze współczesnej czyli od egzotyki obcego po egzotykę tego co własne;

- Moda i sposoby spędzania wolnego czasu jako "gry w Innego";

- „Obcy/Inny” w kręgu kultury popularnej.

Metody i kryteria oceniania:

Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie formy i sposoby weryfikacji zostały zaliczone pozytywnie (tzn. na ocenę co najmniej dostateczną). Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (tylko dwie nieobecności) oraz pozytywne zaliczenie wszystkich elementów modułu w terminach wyznaczonych przez prowadzącego zaliczenia.

Uwagi:

et/2/2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)