Psychologia rozwojowa [12-PDZ-2PR]
semestr zimowy 2012/2013
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia rozwojowa [12-PDZ-2PR] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2012/2013 [2012/2013Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 79 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Adam Adamski, Jolanta Krzyżewska |
Literatura: |
Obowiązkowa: Birsch A., Malin T., Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości, PWN, Warszawa, 2001 Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, „Scholar”, Warszawa, 2004 Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, 2, i 3, WSiP, Warszawa, 1999 Tyszkowa M. (red.), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia, Uzupełnaijąca: Dąbrowski K., Dezintegracja pozytywna, Gałdowa A., Powszechość i wyjątek. Rozwój człowieka dorosłego, Gałdowa A. (red.), Wybrane koncepcje osobowości, Wydawnictwo UJ, Kraków, 1995 Jankowski A., (red.), Przełom w psychologii, Jankowski A. (red.), Psychologia w działaniu, Kozielecki J., Transgresyjna koncepcja człowieka, Piaget J., Narodziny inteligencji, Piaget J., Rozwój ocen moralnych, Socha P. (red.), Duchowy rozwój człowieka: fazy życia, osobowość, wiara, religia; stadialne koncepcje rozwoju w ciągu życia, Wyd. UJ, Kraków, 2000 Turner J. S., Helms D. B., Rozwój człowieka, WSiP, Warszawa, 1999 Czasopisma: „Kwartalnik Psychologii rozwojowej” (do 2001) „Psychologia Rozwojowa” (od 2002) „Zeszyty Naukowe KUL” …oraz wiele, wiele innych publikacji – mile widziane „wyjście” poza powyższą listę (w różnych kierunkach)… |
Zakres tematów: |
1. Jedna czy dwie psychologie rozwoju? (krótka charakterystyka i analiza porównawcza): - klasyczna psychologia rozwojowa - psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia 2. Teorie, czynniki, mechanizmy, prawa rozwoju: - przykładowe kontrowersje teoretyczne - niektóre niekonsekwencje terminologiczne 3. Periodyzacja rozwoju: - wielość propozycji - sprawa stadialności/niestadialności rozwoju 4. Koncepcja rozwoju J. Piageta: - rozwój myślenia - rozwój ocen moralnych - co dzieje się „po adolescencji”? 5. Postpiagetowskie ujęcia rozwoju człowieka: - rewolucja czy kontynuacja? - co nie jest psychologią rozwoju? (o pokusie nadinterpretacji formuły life span) 6. Rozwój zachowania: - standardy regulacji - od zachowania reaktywnego do emitowanego - rozwój struktury czynności - rozwój zachowania w sytuacjach trudnych 7. Rozwój motywacji: - przydatności modeli motywacji K. B. Madsena - polimotywacyjność zachowania a konflikt motywacyjny - rozwój mechanizmów obronnych - techniki samokontroli 8. Rozwój procesów poznawczych: - poziomy orientacji w otoczeniu - rozwojowy charakter konfliktu poznawczego a twórczość 9. Rozwój myślenia: - dlaczego myślenie jest najlepszym sposobem rozwiązywania problemów? - od eksploracji otoczenia do myślenia twórczego (propozycja Berlyne’a) 10. Rozwój emocji: - od labilności do samokontroli emocjonalnej - koszty samokontroli emocjonalnej - między treningiem asertywności a treningiem wrażliwości 11. Rozwój mowy: - od fazy melodii do fazy zdania - zabawy (z) językiem a twórczość 12. Rozwój osobowości: - rola kryzysów rozwojowych (Erikson vs Dąbrowski) - tzw. dojrzała osobowość – zdrowie psychiczne – kres (najwyższe stadium) rozwoju 13. Zabawa – ujęcie rozwojowe: - stadia, formy - funkcje zabawy 14. Rozwój działalności plastycznej/muzycznej/literackiej dzieci i młodzieży: - najbardziej znane ujęcia teoretyczne 15. Twórczość – ujęcie rozwojowe komentarz: - pierwszych 5 zajęć poświęconych jest wprowadzeniu w problematykę oraz specyfikę metodologiczno-terminologiczną dyscypliny; zajęcia te mają więc inny charakter niż pozostałe – stanowią okazję do dyskusji nad podstawowymi zagadnieniami teoretyczno-metodologicznymi; jest to prezentacja swoistej „próbki” pomysłów teoretycznych, metodologicznych i terminologicznych, obecnych zarówno w klasycznej psychologii rozwojowej, jak i nowoczesnej jej wersji life-span; - pozostałych 10 ćwiczeń przeznaczonych zostaje na prezentacje przygotowane przez studentów; na podstawie powyższej propozycji programowej wybierają oni temat, realizowany jako praca własna o charakterze empirycznym; po przedstawieniu poszczególnych prac przewidziana jest dyskusja; na pierwszych zajęciach powinien powstać przynajmniej „ramowy” i orientacyjny zestaw tematów wystąpień studenckich wraz z ich terminarzem; - w wyniku wstępnych uzgodnień tematów wystąpień studenckich powyższy program może ulec modyfikacji; - sformułowania w programie należy traktować jako „ogólne hasła wywoławcze” i pewien „szkielet” zapewniający niepogubienie najistotniejszych kwestii: to, na jakim poziomie ogólności zostaną one omówione, zależeć będzie od konkretnych treści, pojawiających w wystąpienia studentów – może się zdarzyć, że niektóre tematy staną się tylko tłem dla bardziej szczegółowych zagadnień, zaprezentowanych obszernie przez autorów wystąpień; - pierwsze trzy tematy należy traktować jako wprowadzenie w problematykę i nie brać ich pod uwagę w wyborach do wystąpień. |
Metody dydaktyczne: |
wystąpienie ustne zespołu (GTM) – studenci dyskusja – studenci/prowadzący |
Uwagi: |
ZEWIWP wszelkie dodatkowe informacje dotyczące zadań – korespondencja elektroniczna na podany w syllabusie adres jjoka@poczta.onet.pl oraz podczas dyżurów w pokoju 232 (II piętro Budynek Główny) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.