Socjologia wychowania [06-1SS7]
semestr zimowy 2012/2013
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjologia wychowania [06-1SS7] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2012/2013 [2012/2013Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Ewa Bielska |
Literatura: |
Ball S.J. (b.r.w.): Foucault i edukacja. Dyscypliny i wiedza. Kaków: Impuls. Meighan R. (1993): Socjologia edukacji. Toruń: UMK. Radziewicz-Winnicki A. (red.). (1993): Współcześni socjologowie o wychowaniu. Katowice: Wyd UŚl. Tillman. K.J. (1996) (2005): Teorie socjalizacji. Warszawa: PWN Znaniecki F. (2001): Socjologia wychowania. Warszawa: PWN. Apple Michael W. (1995): Education and Power. New York, London: Routledge. Burszta W., de Tchorzewski A. (2002): Edukacja w czasach popkultury. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska Radziewicz-Winnicki A. (2004): Społeczeństwo w trakcie zmiany. Gdańsk: GWP. Świda-Ziemba H. (2005): Młodzi w nowym świecie. Warszawa: Wyd. Literackie. Wrzesień W. (2003): Jednostka-rodzina-pokolenie. Poznań: Wyd. UAM. |
Zakres tematów: |
1. Status socjologii wychowania w systemie nauk i główne pojęcia subdyscypliny; 2. Perspektywy teoretyczne w analizie faktów edukacyjnych w perspektywie socjologicznej; 3. Status edukacji w kontekście społeczeństwa tradycyjnego, industrialnego i postindustrialnego; 4. Ideologie edukacyjne; 5. Proces wychowawczy w interpretacji Floriana Znanieckiego; 6. Procesy edukacyjne w interpretacji Pierre’a Bourdieu i Basila Bernsteina; 7. Perspektywy wykorzystania teorii Michela Foucault w studiach nad edukacja; 8. Model demokratyczny jako matryca realizacji działań wychowawczych (wzór demokraty Marii Ossowskiej a wymogi demokracji określone przez Józefa Tischnera i Piotra Sztompkę); 9. Globalizacja jako makrokontekst społeczny socjalizacji i wychowania; 10. Konsumeryzm jako makrokontekst społeczny socjalizacji i wychowania; 11. Perspektywy wykorzystania kategorii oporu w studiach z zakresu socjologii wychowania i edukacji; 12. Ruch alterglobalistyczny i ruchy przeciwwładzy w kontekście społeczeństwa późnonowoczesnego; 13. Rodzina jako środowisko wychowawcze – trendy zmian w obrębie struktur i funkcji rodziny; 14. Pokolenie jako kategoria społeczna – perspektywy jej wykorzystania w studiach nad wychowaniem; 15. Edukacja a nierówności społeczne. |
Metody dydaktyczne: |
wykład |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.