Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia wychowania [06-1SS7] semestr zimowy 2012/2013
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Socjologia wychowania [06-1SS7]
Zajęcia: semestr zimowy 2012/2013 [2012/2013Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Ewa Bielska
Literatura:

Ball S.J. (b.r.w.): Foucault i edukacja. Dyscypliny i wiedza. Kaków: Impuls.

Meighan R. (1993): Socjologia edukacji. Toruń: UMK.

Radziewicz-Winnicki A. (red.). (1993): Współcześni socjologowie o wychowaniu. Katowice: Wyd UŚl.

Tillman. K.J. (1996) (2005): Teorie socjalizacji. Warszawa: PWN

Znaniecki F. (2001): Socjologia wychowania. Warszawa: PWN.

Apple Michael W. (1995): Education and Power. New York, London: Routledge.

Burszta W., de Tchorzewski A. (2002): Edukacja w czasach popkultury. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska

Radziewicz-Winnicki A. (2004): Społeczeństwo w trakcie zmiany. Gdańsk: GWP.

Świda-Ziemba H. (2005): Młodzi w nowym świecie. Warszawa: Wyd. Literackie.

Wrzesień W. (2003): Jednostka-rodzina-pokolenie. Poznań: Wyd. UAM.

Zakres tematów:

1. Status socjologii wychowania w systemie nauk i główne pojęcia subdyscypliny;

2. Perspektywy teoretyczne w analizie faktów edukacyjnych w perspektywie socjologicznej;

3. Status edukacji w kontekście społeczeństwa tradycyjnego, industrialnego i postindustrialnego;

4. Ideologie edukacyjne;

5. Proces wychowawczy w interpretacji Floriana Znanieckiego;

6. Procesy edukacyjne w interpretacji Pierre’a Bourdieu i Basila Bernsteina;

7. Perspektywy wykorzystania teorii Michela Foucault w studiach nad edukacja;

8. Model demokratyczny jako matryca realizacji działań wychowawczych (wzór demokraty Marii Ossowskiej a wymogi demokracji określone przez Józefa Tischnera i Piotra Sztompkę);

9. Globalizacja jako makrokontekst społeczny socjalizacji i wychowania;

10. Konsumeryzm jako makrokontekst społeczny socjalizacji i wychowania;

11. Perspektywy wykorzystania kategorii oporu w studiach z zakresu socjologii wychowania i edukacji;

12. Ruch alterglobalistyczny i ruchy przeciwwładzy w kontekście społeczeństwa późnonowoczesnego;

13. Rodzina jako środowisko wychowawcze – trendy zmian w obrębie struktur i funkcji rodziny;

14. Pokolenie jako kategoria społeczna – perspektywy jej wykorzystania w studiach nad wychowaniem;

15. Edukacja a nierówności społeczne.

Metody dydaktyczne:

wykład

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)