Hospitacja instytucji opiekuńczo-wychowawczych [12-PE-OP-S2-6HIOW]
semestr letni 2012/2013
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Hospitacja instytucji opiekuńczo-wychowawczych [12-PE-OP-S2-6HIOW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2012/2013 [2012/2013L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 49 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anna Klinik, Anastazja Sorkowicz, Anna Szafrańska |
Literatura: |
• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19.10.2007r. w sprawie placówek opiekuńczo – wychowawczych. Dz. U. z 2007r., nr 201, poz. 1455. • Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego. Diagnoza i kierunki rozwoju. R. Szczepanik, J. Wawrzyniak (red.). Łódź 2012. • Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne. D. Apanel (red.). Kraków 2009. • Opieka i wychowanie w rodzinie, szkole i środowisku. B. Matyjas, R. Stojecka – Zuber (red.). Kielce 2007. • Wybrane artykuły z czasopisma „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze” i „Praca Socjalna” |
Zakres tematów: |
1) Zajęcia organizacyjne, przedstawienie planu pracy, wymagań i sposobów weryfikacji pracy. 2) Hospitacja wybranych instytucji opiekuńczo – wychowawczych np.: • Dom dziecka • Świetlica terapeutyczna • Ośrodek szkolno – wychowawczy • Ośrodek wychowania i terapii młodzieży • Policyjna izba dziecka 3) Przedstawienie przez grupy studentów efektów pracy grupowej (projekty, prezentacje), omówienie prac. 4) Podsumowanie zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
konwersatoria |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt - Sprawdzenie stopnia rozeznania we współczesnym modelu funkcjonowania placówek opiekuńczo – wychowawczych (rozwiązania prawne i organizacyjne). Skontrolowanie, czy student potrafi przedstawić propozycje ewentualnie koniecznych, w jego opinii, zmian, potrzebnych do lepszego funkcjonowania hospitowanych instytucji. Ocena umiejętności identyfikowania, analizowania i rozwiązywania problemów w zakresie funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych. Przedstawienie w 4-5 osobowych zespołach projektu dotyczącego proponowanych zmian w hospitowanych instytucjach. Ocenie podlega umiejętność posługiwania się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej oraz dokonywania analizy i interpretacji konkretnych problemów opiekuńczo – wychowawczych. prezentacja 1. Znajomość zasad działania hospitowanych placówek opiekuńczo- - wychowawczych oraz standardów świadczonych w nich usług. 2. Znajomość metod pracy z grupą w placówkach opiekuńczo- - wychowawczych . 3. Zebranie i uporządkowanie materiałów z hospitacji oraz przygotowanie grupowych prezentacji. Ocena wiedzy oraz sposobu prezentacji (poprawność użytej terminologii, klarowny przekaz, umiejętność zainteresowania słuchaczy tematem) z zakresu ogólnych , jak i bardziej szczegółowych zagadnień dotyczących zasad działania placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz stosowanych w nich metod pracy . Prezentacja zebranego materiału. Sprawdzenie dokumentacji po 7. godzinach hospitacji oraz na jej zakończenie. |
Uwagi: |
POW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.