Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria rozwoju społecznego [05-16531] semestr zimowy 2013/2014
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoria rozwoju społecznego [05-16531]
Zajęcia: semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 39
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Karolina Wojtasik
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. K. Krzysztofek, M.S. Szczepański, Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Katowice 2002

2. P. Sztompka, Socjologia zmian społecznych, Kraków 2005

3. M. S. Szczepański, Modernizacja, rozwój zależny, rozwój endogenny. Socjologiczne studium teorii rozwoju społecznego, Katowice 1989

4. M. Weber, Etyka protestancka a Duch Kapitalizmu, Lublin 1994

5. G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997

6. J. Papińska – Kacperek, Społeczeństwo informacyjne, Warszawa

7. M.S. Szczepański, K. Bierwiaczonek, T. Nawrocki (red.) Kapitały ludzkie i społeczne a konkurencyjność regionów, Katowice 2008

8. B. R. Barber, Imperium strachu. Wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa 2005

9. A. i H. Toffler, Budowa nowej cywilizacji. Poznań 1999

10. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002

11. R. Kapuściński, Heban, Warszawa 1998

12. R. D. Putnam, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Warszawa 2008

13. Z. Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. B. R. Barber, Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa 2005

2. F. Fukuyama, Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, Kraków 1997

3. Abram L. Sachar, The Courses of our Times, New York 1973

4. L.E. Harrison, S.P. Huntington [red.], Kultura ma znaczenie, Zyski i S-ka Wydawnictwo, Warszawa 2003

5. M.S. Szczepański, Opel z górniczym pióropuszem, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1998

6. S.P. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Wydawnictwo Literackie „Muza”, Warszawa 1997

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne, omówienie programu, lektur i wymagań.

2. Globalizacja w ujęciu socjologicznym.

3. Podstawowe pojęcia w socjologii rozwoju (zmiana, różnica, postęp, rozwój, teorie rozwoju społecznego)

4. Zmiany w społeczeństwie amerykańskim w kontekście teorii kapitału społecznego.

5. Zmiany społeczne w Afryce - dyskusja nad afrykańskimi przyczynami zacofania.

6. Zmiany społeczne w Afryce - dyskusja nad afrykańskimi przyczynami zacofania – cz. II

7. Podstawowe pojęcia w socjologii rozwoju – cz. II (nowoczesność, ponowoczesność, społeczeństwo ryzyka)

8. Wybrane aspekty stawania się społeczeństwa - Wielkie jednostki jako podmioty zmiany.

9. Czynnik kulturowy w procesie rozwoju

10. Pierwsza, druga, trzecia fala. Tezy Alvina i Heidi Tofflerów

11. Jak naukowcy tłumaczą świat współczesny? Barber i Huntington

12. Kapitał społeczny. Zaufanie.

13. Społeczeństwo informacyjne

14. Nowe odczytanie tez Maxa Webera Makdonaldyzacja społeczeństwa wg G. Ritzera

15. Colloquium

Metody dydaktyczne:

• dyskusja i omawianie zadanego do przeczytania materiału,

• dyskusja i egzemplifikacja wybranych zagadnień w ramach obszarów tematycznych

• studia przypadków

• praca w grupach

• debata oxfordzka

Metody i kryteria oceniania:

ELEMENTY OCENY

1. tzw. wejściówki

- Znajomość zagadnień poruszanych w zadanych do przeczytania tekstach

- W przypadku braku zaliczenia koniecznym jest przygotowanie materiału z danych ćwiczeń i zdanie na konsultacjach,

- Sprawdzian w formie 2-3 krótkich pytań, na początku co drugich zajęć.

W semestrze przewiduje się 4 takie sprawdziany.

2. colloquium

- Znajomość zagadnień poruszanych na ćwiczeniach i znajdujących się w zadanych materiałach.

- Oceny wg skali:

100%-91% - bardzo dobry

90% -77% - dobry

76% - 57% - dostateczny

56% - 0% - niedostateczny

- Colloquium pisemne w formie 5 pytań opisowych oraz 10 krótkich pytań testowych.

3. praca semestralna

- Praca pisemna oceniana pod kontem merytorycznej poprawności i zdolności wyszukiwania informacji w różnorodnych źródłach

4. aktywność na zajęciach

Uwagi:

5 semestr, Socjologia ogólna (stacjonarne I stopnia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)