Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dialogiczne modele relacji interpersonalnych cz. 1 [05-DF-S1-05] semestr zimowy 2013/2014
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Dialogiczne modele relacji interpersonalnych cz. 1 [05-DF-S1-05]
Zajęcia: semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: 31
Prowadzący: Sonia Bukowska
Literatura:

literatura obowiązkowa

1.R.B. Adler, L.B. Rosenfeld, R.F. Proctor II, Relacje interpersonalne, proces porozumiewania się, tłum. G. Skoczylas, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2011.

2.M. Buber, Życie między osobą a osobą, tłum. J. Doktór, „Więź“ 1980, nr 5, s. 11–24.

3.Platon, Kratylos, dowolne wydanie.

4.T. Stoltzfus, Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejszą umiejętność coacha?, tłum. B. Olechnowicz, Aetos, Wrocław 2012.

5.J. Rogers, Coaching. Podstawy umiejętności, tłum. K. Konarowska, D. Porażka, GWP, Gdańsk 2010, rodz. 1-5 i 9.

literatura uzupełniająca

1.P. Smółka, Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków 2008.

2.P. Thomson, Sposoby komunikacji interpersonalnej, tłum. T. Geller, Zysk i s-ka, Poznań 1998.

3.D. Dwyer, Bliskie relacje interpersonalne, tłum. M. Trzebiatowska, GWP, Gdańska 2005.

4.D.W. Johnson, Umiejętności interpersonalne i samorealizacji, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1995.

5.J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów, tłum. J. Suchecki, PWN, Warszawa 2008.

6.M. Jantos, Filozofia dialogu. Źródła, zasady, adaptacje, PAN, Kraków 1997.

7.G. Marcel, Ja i inni, w: tenże, Homo viator, tłum. P. Lubicz, PAX, Warszawa 1984.

8.M. Buber, Dialog, tłum. J. Doktór, „Novum” 1981, nr 4, s. 71–76.

9.I. Krońska, Sokrates, Warszawa 2011.

10.Platon, Ion, tłum. W. Witwicki (dowolne wydanie).

11.Platon, Lizys, tłum. W. Witwicki (dowolne wydanie).

12.Platon, Charmides, tłum. W. Witwicki (dowolne wydanie).

13.Platon, Menon, tłum. W. Witwicki (dowolne wydanie).

Zakres tematów:

1. Ćwiczenia w słuchaniu (praca w grupach).

2. Poziomy słuchania w coachingu.

3. Proces komunikowania interpersonalnego, prawidłowości i zakłócenia.

a) słuchanie a słyszenie,

b) emocje w procesie porozumiewania się,

c) przekaz werbalny i przekaz pozawerbalny,

d) stereotypy i atrybucje.

4. Ćwiczenia w identyfikowaniu i radzeniu sobie ze stereotypami.

5. Dialogika filozoficzna. dialogika sokratejska, metody sokratejskie – lektura i komentarz tekstów źródłowych. Dyskusja.

6. Praktyczne zastosowania maieutyki sokratejskiej.

7. Filozofia dialogu M. Bubera, warunku dialogu – lektura i komentarz tekstów źródłowych. Dyskusja.

8. Zasady zadawania pytań w coachingu.

9. Ćwiczenia – praca z pozycjami percepcyjnymi (różne warianty).

10. Ćwiczenia – praca z celem. Określanie celu w kategoriach modelu SMART.

11. Ćwiczenia – budowanie action plan.

12. Reguły dotyczące pytań w coachingu. Typologia pytań.

13. Ćwiczenia w budowaniu pytań zgodnych z regułami coachingowymi.

14. Rozmowa oparta o pytania otwarte vs. rozmowa oparta o pytania zamknięte – ćwiczenia praktyczne.

15. „Koło życia”, ćwiczenia w parach i ćwiczenia selfcoachingowe.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia aktywizujące w parach, podgrupach oraz na forum, dyskusja, burza mózgów, analiza tekstów źródłowych, elementy wykładu

Uwagi:

Przedmioty obowiązkowe 1 sem. Doradztwo filozoficzne i coaching, studia stacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)