Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Fakultet F8B - Psychologia ewolucyjna 06-PS183aD
semestr letni 2013/2014
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Fakultet F8B - Psychologia ewolucyjna 06-PS183aD
Zajęcia semestr letni 2013/2014 (2013/2014L) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Łukasz Jach
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Buss, D. M. (2001). Psychologia ewolucyjna, przeł. M. Orski, Gdańsk: GWP

2. Dawkins, R. (2003). Samolubny gen, przeł. M. Skoneczny, Warszawa: Prószyński i S-ka

3. Gazzaniga,. M. (2011). Istota człowieczeństwa. Sopot: Smak Słowa.

4. (red.) Pawłowski, B. (2009). Biologia atrakcyjności człowieka. Warszawa: Wydawnictwo UW

Literatura uzupełniająca:

1. Barber, M. (2007). Legendy miejskie, przeł. K. Berger-Kuźniar, P. Błoch, Warszawa:

Wydawnictwo RM

2. Blackmore, S. (2002). Maszyna memowa, przeł. N. Radomski, Poznań: Rebis

3. Boyer, P. (2005). I człowiek stworzył bogów…, przeł. K. Szeżyńska-Maćkowiak, Warszawa: Prószyński i S-ka

4. Brockman, J. (2008, red.). W co wierzymy choć nie potrafimy tego dowieść. Sopot: Smak Słowa.

5. Buss, D.M. (2000). The Evolution of Happiness. American Psychologist, 55, 15-23

6. Buss D. M. (2007), Morderca za ścianą, przeł. A. Nowak, Gdańsk: GWP

7. Confer, J. C., Easton, J. A., Fleischman, D. S., Goetz, C. D., Lewis, D. M. G., Perilloux, C.,

Buss, D. M. (2010). Evolutionary Psychology. Controversies, Questions, Prospects, and Limitations, American Psychologist, 65, s. 110-126

8. Cosmides, L., Tooby, J. (1997). Evolutionary Psychology and the Emotions (http://www.psych.ucsb.edu/research/cep/emotion.html)

9. Cosmides, L., Tooby, J. (1997). Evolutionary Psychology: A Primer (http://www.psych.ucsb.edu/research/cep/primer.html)

10. Dawkins, R. (2003). Fenotyp rozszerzony, przeł. J. Gliwicz, Warszawa: Prószyński i S-ka

11. Dawkins, (2007). Bóg urojony, przeł. P. J. Szwajcer, Warszawa: Wydawnictwo CiS

12. Dunbar, R. (2013). Nowa historia ewolucji człowieka. Kraków: Copernicus Center Press.

13. Guttman, B. S. (2008). Ewolucjonizm. Co warto wiedzieć, przeł. J. Klag, Gliwice: Wydawnictwo CKA

14. Haselton, M.G., Nettle, D. (2006). The Paranoid Optimist: An Integrative Evolutionary Model of cognitive Biases. Personality and Social Psychology Review, 10, 47-66

15. Nowicka, E. (2005). Świat człowieka – świat kultury, Warszawa: PWN

16. Nettle, D. (2006). The Evolution of Personality Variation in Humans. American Psychologist,

61, 622-631

17. Pawłowski, B., Daniel, D. (2009). Psychologia ewolucyjna – nauka o adaptacjach i ewolucyjnej inercji ludzkiego umysłu, Kosmos, 58, s. 573-583

18. Pinker, S. (2004). Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, przeł. A. Nowak, Gdańsk: GWP

19. Sawczyn, T., Francikowski, J., Jach, Ł., Kaczmarzyk, M. (2008). Moralność – czyli moda na sukces, Problemy Środowiska i Jego Ochrony, 16, s. 137-159

20. Sidanius, J., Kurzban, R. (2008). Ewolucyjne podejścia do zachowań politycznych,

przeł. R. Andruszko, W: D. O. Sears, L. Huddy, R. Jervis (red.): Psychologia polityczna, Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 133-164

21. Szlendak, T. (2011). Socjologia rodziny. Warszawa: PWN

22. Szlendak, T., Kozłowski, T. (2008). Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej, Warszawa: WAiP

23. Vugt, M. V., Hogan, R., Kaiser, R. B. (2008). Leadership, Followership and Evolution. Some Lessons From the Past, American Psychologist, 63, s. 182-196

24. Wróbel, Sz. (2010). Umysł, gramatyka, ewolucja. Warszawa: PWN

UWAGA: W niektórych przypadkach, z odpowiednim wyprzedzeniem możliwe jest wskazanie przez prowadzącego zajęcia dodatkowej literatury, nieuwzględnionej w syllabusie, wynikające z pojawiania się nowych, ciekawych z punktu widzenia tematyki zajęć artykułów lub książek.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Wprowadzenie do psychologii ewolucyjnej

3. Procesy poznawcze i emocjonalne w perspektywie ewolucyjnej

4. Męskie i kobiece strategie doboru partnera

5. Ewolucyjne aspekty opieki nad potomstwem i pokrewieństwa

6. Biologia ludzkiej atrakcyjności

7. Egoizm, altruizm, przywództwo, hierarchia i dominacja

8. Zjawisko agresji w perspektywie ewolucyjnej

9. Procesy ewolucyjne w badaniach symulacjach komputerowych

10. Ewolucyjne koncepcje kultury

11. Podejście ewolucyjne w poszczególnych działach psychologii

12. Mechanizmy psychiczne wykształcone ewolucyjnie a wyzwania współczesnego świata

13. Prezentacja prac semestralnych cz. 1

14. Prezentacja prac semestralnych cz. 2

15. Kolokwium. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie ćwiczeń

Metody dydaktyczne:

Dyskusja problemów, dyskusja treści tekstów, „burza mózgów”, gry i symulacje, materiały audiowizualne, udział w badaniach naukowych

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.