Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa [12-PE-S1-2PR] semestr zimowy 2013/2014
Ćwiczenia, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychologia rozwojowa [12-PE-S1-2PR]
Zajęcia: semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 43
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Jolanta Krzyżewska
Literatura:

Obowiązkowa:

Birsch A., Malin T., Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości,

PWN, Warszawa, 2001

Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, „Scholar”, Warszawa, 2004

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, 2, i 3, WSiP,

Warszawa, 1999

Tyszkowa M. (red.), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia,

Uzupełniająca:

Dąbrowski K., Dezintegracja pozytywna,

Gałdowa A., Powszechość i wyjątek. Rozwój człowieka dorosłego,

Gałdowa A. (red.), Wybrane koncepcje osobowości, Wydawnictwo UJ, Kraków, 1995

Jankowski A., (red.), Przełom w psychologii,

Jankowski A. (red.), Psychologia w działaniu,

Kozielecki J., Transgresyjna koncepcja człowieka,

Piaget J., Narodziny inteligencji,

Piaget J., Rozwój ocen moralnych,

Socha P. (red.), Duchowy rozwój człowieka: fazy życia, osobowość, wiara, religia; stadialne

koncepcje rozwoju w ciągu życia, Wyd. UJ, Kraków, 2000

Turner J. S., Helms D. B., Rozwój człowieka, WSiP, Warszawa, 1999

Czasopisma:

„Kwartalnik Psychologii rozwojowej” (do 2001)

„Psychologia Rozwojowa” (od 2002)

„Zeszyty Naukowe KUL”

…oraz wiele, wiele innych publikacji – mile widziane „wyjście” poza powyższą listę (w różnych kierunkach)…

Zakres tematów:

1. Jedna czy dwie psychologie rozwoju? (krótka charakterystyka i analiza porównawcza):

- klasyczna psychologia rozwojowa

- psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia

2. Teorie, czynniki, mechanizmy, prawa rozwoju:

- przykładowe kontrowersje teoretyczne

- niektóre niekonsekwencje terminologiczne

3. Periodyzacja rozwoju:

- wielość propozycji

- sprawa stadialności/niestadialności rozwoju

4. Koncepcja rozwoju J. Piageta:

- rozwój myślenia

- rozwój ocen moralnych

- co dzieje się „po adolescencji”?

5. Postpiagetowskie ujęcia rozwoju człowieka:

- rewolucja czy kontynuacja?

- co nie jest psychologią rozwoju? (o pokusie nadinterpretacji formuły life span)

6. Rozwój zachowania:

- standardy regulacji

- od zachowania reaktywnego do emitowanego

- rozwój struktury czynności

- rozwój zachowania w sytuacjach trudnych

7. Rozwój motywacji:

- przydatności modeli motywacji K. B. Madsena

- polimotywacyjność zachowania a konflikt motywacyjny

- rozwój mechanizmów obronnych

- techniki samokontroli

8. Rozwój procesów poznawczych:

- poziomy orientacji w otoczeniu

- rozwojowy charakter konfliktu poznawczego a twórczość

9. Rozwój myślenia:

- dlaczego myślenie jest najlepszym sposobem rozwiązywania problemów?

- od eksploracji otoczenia do myślenia twórczego (propozycja Berlyne’a)

10. Rozwój emocji:

- od labilności do samokontroli emocjonalnej

- koszty samokontroli emocjonalnej - między treningiem asertywności a treningiem wrażliwości

11. Rozwój mowy:

- od fazy melodii do fazy zdania

- zabawy (z) językiem a twórczość

12. Rozwój osobowości:

- rola kryzysów rozwojowych (Erikson vs Dąbrowski)

- tzw. dojrzała osobowość – zdrowie psychiczne – kres (najwyższe stadium) rozwoju

13. Zabawa – ujęcie rozwojowe:

- stadia, formy

- funkcje zabawy

14. Rozwój działalności plastycznej/muzycznej/literackiej dzieci i młodzieży:

- najbardziej znane ujęcia teoretyczne

15. Twórczość – ujęcie rozwojowe

komentarz:

- pierwszych 5 zajęć poświęconych jest wprowadzeniu w problematykę oraz specyfikę metodologiczno-terminologiczną dyscypliny; zajęcia te mają więc inny charakter niż pozostałe – stanowią okazję do dyskusji nad podstawowymi zagadnieniami teoretyczno-metodologicznymi; jest to prezentacja swoistej „próbki” pomysłów teoretycznych, metodologicznych i terminologicznych, obecnych zarówno w klasycznej psychologii rozwojowej, jak i nowoczesnej jej wersji life-span;

- pozostałych 10 ćwiczeń przeznaczonych zostaje na prezentacje przygotowane przez studentów; na podstawie powyższej propozycji programowej wybierają oni temat, realizowany jako praca własna o charakterze empirycznym; po przedstawieniu poszczególnych prac przewidziana jest dyskusja; na pierwszych zajęciach powinien powstać przynajmniej „ramowy” i orientacyjny zestaw tematów wystąpień studenckich wraz z ich terminarzem;

- w wyniku wstępnych uzgodnień tematów wystąpień studenckich powyższy program może ulec modyfikacji;

- sformułowania w programie należy traktować jako „ogólne hasła wywoławcze” i pewien „szkielet” zapewniający niepogubienie najistotniejszych kwestii: to, na jakim poziomie ogólności zostaną one omówione, zależeć będzie od konkretnych treści, pojawiających w wystąpienia studentów – może się zdarzyć, że niektóre tematy staną się tylko tłem dla bardziej szczegółowych zagadnień, zaprezentowanych obszernie przez autorów wystąpień;

- pierwsze trzy tematy należy traktować jako wprowadzenie w problematykę i nie brać ich pod uwagę w wyborach do wystąpień.

1. Jedna czy dwie psychologie rozwoju? (krótka charakterystyka i analiza porównawcza):

- klasyczna psychologia rozwojowa

- psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia

2. Teorie, czynniki, mechanizmy, prawa rozwoju:

- przykładowe kontrowersje teoretyczne

- niektóre niekonsekwencje terminologiczne

3. Periodyzacja rozwoju:

- wielość propozycji

- sprawa stadialności/niestadialności rozwoju

4. Koncepcja rozwoju J. Piageta:

- rozwój myślenia

- rozwój ocen moralnych

- co dzieje się „po adolescencji”?

5. Postpiagetowskie ujęcia rozwoju człowieka:

- rewolucja czy kontynuacja?

- co nie jest psychologią rozwoju? (o pokusie nadinterpretacji formuły life span)

6. Rozwój zachowania:

- standardy regulacji

- od zachowania reaktywnego do emitowanego

- rozwój struktury czynności

- rozwój zachowania w sytuacjach trudnych

7. Rozwój motywacji:

- przydatności modeli motywacji K. B. Madsena

- polimotywacyjność zachowania a konflikt motywacyjny

- rozwój mechanizmów obronnych

- techniki samokontroli

8. Rozwój procesów poznawczych:

- poziomy orientacji w otoczeniu

- rozwojowy charakter konfliktu poznawczego a twórczość

9. Rozwój myślenia:

- dlaczego myślenie jest najlepszym sposobem rozwiązywania problemów?

- od eksploracji otoczenia do myślenia twórczego (propozycja Berlyne’a)

10. Rozwój emocji:

- od labilności do samokontroli emocjonalnej

- koszty samokontroli emocjonalnej - między treningiem asertywności a treningiem wrażliwości

11. Rozwój mowy:

- od fazy melodii do fazy zdania

- zabawy (z) językiem a twórczość

12. Rozwój osobowości:

- rola kryzysów rozwojowych (Erikson vs Dąbrowski)

- tzw. dojrzała osobowość – zdrowie psychiczne – kres (najwyższe stadium) rozwoju

13. Zabawa – ujęcie rozwojowe:

- stadia, formy

- funkcje zabawy

14. Rozwój działalności plastycznej/muzycznej/literackiej dzieci i młodzieży:

- najbardziej znane ujęcia teoretyczne

15. Twórczość – ujęcie rozwojowe

komentarz:

- pierwszych 5 zajęć poświęconych jest wprowadzeniu w problematykę oraz specyfikę metodologiczno-terminologiczną dyscypliny; zajęcia te mają więc inny charakter niż pozostałe – stanowią okazję do dyskusji nad podstawowymi zagadnieniami teoretyczno-metodologicznymi; jest to prezentacja swoistej „próbki” pomysłów teoretycznych, metodologicznych i terminologicznych, obecnych zarówno w klasycznej psychologii rozwojowej, jak i nowoczesnej jej wersji life-span;

- pozostałych 10 ćwiczeń przeznaczonych zostaje na prezentacje przygotowane przez studentów; na podstawie powyższej propozycji programowej wybierają oni temat, realizowany jako praca własna o charakterze empirycznym; po przedstawieniu poszczególnych prac przewidziana jest dyskusja; na pierwszych zajęciach powinien powstać przynajmniej „ramowy” i orientacyjny zestaw tematów wystąpień studenckich wraz z ich terminarzem;

- w wyniku wstępnych uzgodnień tematów wystąpień studenckich powyższy program może ulec modyfikacji;

- sformułowania w programie należy traktować jako „ogólne hasła wywoławcze” i pewien „szkielet” zapewniający niepogubienie najistotniejszych kwestii: to, na jakim poziomie ogólności zostaną one omówione, zależeć będzie od konkretnych treści, pojawiających w wystąpienia studentów – może się zdarzyć, że niektóre tematy staną się tylko tłem dla bardziej szczegółowych zagadnień, zaprezentowanych obszernie przez autorów wystąpień;

- pierwsze trzy tematy należy traktować jako wprowadzenie w problematykę i nie brać ich pod uwagę w wyborach do wystąpień.

Metody dydaktyczne:

wystąpienie ustne zespołu (GTM) – studenci

dyskusja – studenci/prowadzący

Uwagi:

ASK

wszelkie dodatkowe informacje dotyczące zadań – korespondencja elektroniczna na podany w syllabusie adres jjoka@poczta.onet.pl oraz podczas dyżurów w pokoju 232 (II piętro Budynek Główny)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)