Praktyka pedagogiczna (po I roku) 12-PE-WIP-S2-PP1
semestr zimowy 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Praktyka pedagogiczna (po I roku) 12-PE-WIP-S2-PP1 | |||
Zajęcia |
semestr zimowy 2013/2014 (2013/2014Z)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | (brak danych) | ||
Liczba osób w grupie: | 121 | |||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||
Prowadzący: | Anna Gaweł-Mirocha, Julia Gąszczak-Wilde, Małgorzata Zalewska-Bujak | |||
Literatura: |
• Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997. • Adamek I., Zbróg Z. (red.), Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków 2011. • Al.-Khamisy D. (red.): Diagnoza gotowości szkolnej sześciolatka. Warszawa 2007. • Bubis B., Czesak A., Wartości w programach nauczania. „Życie Szkoły” 2003/2. • Denek K.: O nowy kształt edukacji. Toruń 1998. • Kojs W., Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1994. • Klus-Stańska D., Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009. • Kopik A. (red.): Sześciolatki w Polsce. Raport 2006. Diagnoza badanych sfer rozwoju. Kielce 2007. • Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. 2004. • Michalak R., Misiorna E.: Konteksty gotowości szkolnej. Z. 1. Warszawa 2006. • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Dz. U. z dnia 15. 01. 2009 r. Nr • Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa 2003. • Żytko M.: Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. Warszawa 2010. • Seria Nauczyciele-Nauczycielom, pod reakcją B.Dymary, a wśród wielu publikacji, np. • Dziecko w świecie języka, D. Bula, Krzyżyk D., B. Niesporek-Szamburska, H. Synowiec, Kraków 2004, „Impuls”. • Dziecko w świecie muzyki, red. B. Dymara, Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie rodziny, red. B.Dymara, Kraków 1998, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie szkoły, red. B. Dymara, Kraków 1998, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie sztuki, red. B. Dymara, Kraków 1996, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie wartości, cz.1, K. Denek, U. Morszczyńska, W. Morszczyński, S. Cz. Michałowski, Kraków 2003, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie współdziałania, cz.1 i 2, red. B.Dymara, Kraków 2001, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki. Kraków 1998. • Dąbrowski M., Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej. Trzecioklasiści 2010. Raport z badań ilościowych. Warszawa 2011. • Dymara B., Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji. Kraków 2009. • Jarosz E., Wysocka E.: Obszary, metody i środki diagnozy w pracy nauczyciela wobec wymagań współczesności. Cz. 1. Podstawowe zagadnienia, problemy i treści diagnozy szkolnej (próba systematyzacji), [w:] K. Denek, T. Koszczyc, M. Lewandowski (red.), Edukacja jutra. X Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Wrocław 2004. • Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007. • Pregler A., Wiatrak E., Ogólnopolskie badanie umiejętności trzecioklasistów. Raport badań OBUT 2011. Warszawa 2011. • Sowińska H., Michalak R. (red.), Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Kraków 2004. • Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa 2009. |
|||
Zakres tematów: |
Zapoznanie się z procesem dydaktyczno – wychowawczym przedszkola i szkoły. Przygotowanie do podjęcia pracy w szkole podstawowej w klasach I-III i przedszkolu w zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Specyfika zajęć w obrębie kształcenia zintegrowanego i w grupach przedszkolnych. Plan własnego rozwoju, autorefleksja nad własnymi działaniami edukacyjnymi. Podręczniki do edukacji zintegrowanej i przewodniki metodyczne. |
|||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia terenowe - przeprowadzenie przez studenta całodniowych zajęć edukacyjnych z uczniami klas I-III; przeprowadzenie przez studenta całodniowych zajęć edukacyjnych w grupach przedszkolnych. Projekt własnego planu rozwoju zawodowego. |
|||
Metody i kryteria oceniania: |
Wiążą się z oceną dokumentów składanych przez studenta: arkusz oceny realizacji praktyki pedagogicznej (w szkole i przedszkolu) uzupełniony przez opiekunów praktyk w placówkach, dzienniki praktyk prowadzone przez studenta i poświadczone podpisem opiekunów w placówkach z dokładnym zapisem codziennych działań na praktyce, raporty z przebiegu praktyk pedagogicznych, scenariusze przeprowadzonych zajęć edukacyjnych. W arkuszu oceny znajduje się szereg kryteriów, które opiekun praktyk w placówce ocenia w skali od 2 do 5. Opiekun z ramienia uczelni dokonuje obliczenia średniej z ocen uzyskanych w ramach oceny każdego z kryteriów zamieszczonych w arkuszach - niniejsza średnia jest podstawą oceny. Opiekun praktyk z ramienia uczelni dokonuje ostatecznej oceny na podstawie przedstawionej mu dokumentacji oraz rozmowy na temat praktyki ze studentem. Rozmowa może dotyczyć przebiegu praktyki oraz kontrolować wiedzę studentów z zakresu metodyki pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I-III, znajomości programów nauczania itp. |
|||
Uwagi: |
ZEWIWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.