Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej [12-PDZ-ZEW-2PEWM]
semestr zimowy 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej [12-PDZ-ZEW-2PEWM] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 73 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Katarzyna Jas |
Literatura: |
Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Toruń 2011, Wyd. Adam Marszałek. Lewowicki T., Suchodolska J. (red.): Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej , wielo- i międzykulturowej. Materiały dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Katowice-Cieszyn-Warszawa-Kraków 2011. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009, WAiP. Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk 2005, GWP. literatura uzupełniająca Bokszański Z.: Tożsamości zbiorowe. Warszawa 2006, Wyd. Nauk. PWN. Drożdż A., Kajfosz J., Pieńczak A. (red.): Podania i legendy Śląska Cieszyńskiego. Antologia. Cieszyn 2005, UŚ Filia w Cieszynie. Kłoskowska A.: Kultury narodowe u korzeni. Warszawa 1996, Wyd. Nauk. PWN. Lewowicki T., Ogrodzka – Mazur E., Szczurek – Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice 2000, Wyd. UŚ. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.) Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości - studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego. Toruń 2008, Wyd. Adam Marszałek. Lewowicki T., Różańska A., Piechaczek-Ogierman G. (red.): Wielokulturowość i problemy edukacji. Toruń 2012, Wyd. Adam Marszałek. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000, Wyd. UŚ. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Teorie i modele badań międzykulturowych. Cieszyn-Warszawa 2006, Wyd. UŚ, WSP ZNP. Ogrodzka-Mazur E.: Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice 2007, Wyd. UŚ. Olbrycht K.: Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice 2002, Wyd. UŚ. Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007, Wyd. UŚ. |
Zakres tematów: |
1-2. Edukacja regionalna, edukacja wielokulturowa, edukacja międzykulturowa – cele, zadania, przedmiot, zakresy pojęć. 3-4. Edukacja regionalna jako obszar edukacji międzykulturowej – istota, przykłady ćwiczeń, zadań, zajęć. 4-5. Edukacja wielokulturowa i edukacja międzykulturowa wobec problemów dzieci różniących się pod względem etnicznym, narodowym, kulturalnym, rasowym, płci, sprawności intelektualnej, fizycznej, własnej świadomości, stylów bycia i życia - praktyczne przykłady realizacji ćwiczeń, zadań, zajęć. 6-7. Kreowanie tożsamości małego dziecka – program uwrażliwiania kulturowego. 8-9. Wychowanie międzykulturowe – proces edukacji społecznej małego dziecka. 10-11. Wykorzystanie zabaw, bajek, baśni, opowiadań, filmów w pracy z małym dzieckiem w zakresie edukacji międzykulturowej. 12-13 Autoprezentacje – analiza tekstów bieżących artykułów z czasopism pedagogicznych. 14-15. Podsumowanie – zaliczenie. |
Metody dydaktyczne: |
pogadanka, dyskusja |
Uwagi: |
zew i wp |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.