Wybrane koncepcje filozofii współczesnej [12-PE-N2-2WKFW]
semestr zimowy 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wybrane koncepcje filozofii współczesnej [12-PE-N2-2WKFW] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sławomira Ruchała |
Literatura: |
1. Seria „Myśli i ludzie” – wybrane teksty do analizy. 2. Gadacz, Historia filozofii XX wieku: nurty. T. I Filozofia życia, pragmatyzm, filozofia ducha, Kraków 2009; T. II Neokantyzm, filozofia egzystencji, filozofia dialogu, Kraków 2009. 3. Skarga B. i inni ( red. ) Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, PWN, Warszawa , t. 1 1994; t. 2 1994; t. 3 1995; t. 4 1996; t. 5 1995. 4. Trybulski W. i inni, Historia filozofii i etyki do współczesności, źródła i komentarze, Toruń 2002. 5. Markiewicz B. (red.), Antologia tekstów filozoficznych dla maturzystów, olimpijczyków, studentów i nauczycieli filozofii część II. Od Rousseau do Tischnera, Warszawa 2003. 6. Weischedel W., Do filozofii kuchennymi schodami, Warszawa 2002. 7. Copleston F., Historia filozofii, tom VII, VIII, IX, Warszawa 1995-1999. 8. nTatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1-3, Warszawa 2007. 9. Kuderowicz Z. (red.), Filozofia XX wieku, tom I i II, Warszawa 2002. 10. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra, Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. W. Berent, Poznań 2006, s. 7-13. 11. Markiewicz B. (red.), Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, Warszawa 1999. 12. Gawor L., Stachowski Z., Filozofia współczesna , Bydgoszcz-Warszawa-Lublin, 2006. |
Zakres tematów: |
W ramach ćwiczeń studenci powinni uzyskać umiejętność analizy współczesnych tekstów filozoficznych i naukowych oraz rozwinąć zdolności krytycznego rozważania problemów. Tematyka zajęć obejmuje teksty filozoficzne XIX i XX wieku prezentujące wybrane kierunki filozofii współczesnej, w tym: Pozytywizm Comte’a - program filozofii, klasyfikacja nauk i prawo trzech stadiów, Hermeneutyka czyli filozofia jako rozumienie, Fenomenologia – program i metoda filozofowania Filozofia egzystencji Filozofia dialogu – filozofia jako dialog, osoby dialogu, spotkanie z Innym Współczesna filozofia polityczna i społeczna oraz krytyczne rozważania problemów: 1. Kultura Zachodu – kulturą wyczerpania?: pesymizm w filozofii Schopenhauera; wola mocy i nihilizm wg Nietzschego; kultura i cywilizacja w koncepcji Spenglera; kultura jako źródło cierpień w myśli Z. Freuda 2. Kim jest człowiek współczesny?: bóg i człowiek w filozofii Feuerbacha; osoba w personalizmie Mouniera; 3. Humanizm czy dehumanizacja współczesnego człowieka? (Ortega Gasset, Ritzer, Arendt, Bauman, inni) |
Metody dydaktyczne: |
przedstawienie i krytyczna analiza tekstów źródłowych, połączona z zainicjowaniem dyskusji i kierowaniem nią. Zajęcia konwersatoryjne – dyskusja nad wybranymi zagadnieniami, prowadzona na podstawie tekstu |
Metody i kryteria oceniania: |
przygotowanie planu przedstawienia i zagadnień do dyskusji; odnalezienie i opracowanie związków z innymi stanowiskami, krytyczna analiza tekstu Praca pisemna: sprawozdanie z interpretacji tekstu źródłowego – referat, do 20 tys. znaków lub materiały do dyskusji nad wybranymi zagadnieniami, w formie pisemnej, do 20 tys. znaków umiejętność analizy tekstów źródłowych z zakresu problematyki ćwiczeń (wg punktu „treści zajęć”), sprawne posługiwanie się w analizie terminologią filozoficzną, stopień zaawansowania kompetencji interpretacyjnych w zakresie tekstu filozoficznego Udział w dyskusji: ocena na podstawie aktywności, sposobu formułowania tez i wniosków, sposobu wymiany argumentów. |
Uwagi: |
ZEWITP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.