Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OP-N2-3TPPOW] semestr zimowy 2013/2014
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OP-N2-3TPPOW]
Zajęcia: semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Barbara Chojnacka-Synaszko
Zakres tematów:

1. Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej. Charakterystyka ogólna, kwestie metodologiczne. Geneza, przedmiot, treści i podstawowe pojęcia pedagogiki opiekuńczej.

2. Rozwój działalności opiekuńczo-wychowawczej nad dzieckiem w Polsce i na świecie.

3. Dostosowanie oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych do psychiki wychowanka.

4. Pajdocentryzm a prawa dziecka; analiza wybranych praw dziecka w kontekście wzajemnego poszukiwania praw przez dorosłych i dzieci (wolność i odpowiedzialność).

5. Mieć odwagę wychowywać dzisiaj – koncepcje opiekuna-wychowawcy w poglądach wybranych pedagogów (Janusza Korczaka, J. Czesława Babickiego, Kazimierza Lisieckiego, Aleksandra Kamińskiego).

6. Społeczno-środowiskowe uwarunkowania pracy pedagoga szkolnego i pracownika socjalnego.

7. Wzmocnienie opiekuńczej funkcji szkoły – wyzwaniem współczesnej rzeczywistości wychowawczej.

8. Praca opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka w środowisku lokalnym (organizacje pozarządowe, integracja działań wychowawczych różnych podmiotów, znaczenie szkoły).

9. Dziecko i rodzina – relacje, opieka, wychowanie.

10. Praca na rzecz dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym oraz na rzecz ich rodzin.

Metody dydaktyczne:

wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy

audiowizualnych

sesja rozwiązywania wybranych problemów opiekuńczo-wychowawczych

prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów indywidualnej i/lub grupowej pracy

metoda projektów

Uwagi:

POW

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)