Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OP-N2-3TPPOW]
semestr zimowy 2013/2014
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OP-N2-3TPPOW] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Barbara Chojnacka-Synaszko |
Zakres tematów: |
1. Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej. Charakterystyka ogólna, kwestie metodologiczne. Geneza, przedmiot, treści i podstawowe pojęcia pedagogiki opiekuńczej. 2. Rozwój działalności opiekuńczo-wychowawczej nad dzieckiem w Polsce i na świecie. 3. Dostosowanie oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych do psychiki wychowanka. 4. Pajdocentryzm a prawa dziecka; analiza wybranych praw dziecka w kontekście wzajemnego poszukiwania praw przez dorosłych i dzieci (wolność i odpowiedzialność). 5. Mieć odwagę wychowywać dzisiaj – koncepcje opiekuna-wychowawcy w poglądach wybranych pedagogów (Janusza Korczaka, J. Czesława Babickiego, Kazimierza Lisieckiego, Aleksandra Kamińskiego). 6. Społeczno-środowiskowe uwarunkowania pracy pedagoga szkolnego i pracownika socjalnego. 7. Wzmocnienie opiekuńczej funkcji szkoły – wyzwaniem współczesnej rzeczywistości wychowawczej. 8. Praca opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka w środowisku lokalnym (organizacje pozarządowe, integracja działań wychowawczych różnych podmiotów, znaczenie szkoły). 9. Dziecko i rodzina – relacje, opieka, wychowanie. 10. Praca na rzecz dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym oraz na rzecz ich rodzin. |
Metody dydaktyczne: |
wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych sesja rozwiązywania wybranych problemów opiekuńczo-wychowawczych prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów indywidualnej i/lub grupowej pracy metoda projektów |
Uwagi: |
POW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.