Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej [12-PE-N1-4WDPO] semestr zimowy 2013/2014
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej [12-PE-N1-4WDPO]
Zajęcia: semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 44
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Szafrańska
Literatura:

UWAGA: Literatura szczegółowo opracowana do programu, który studenci dostają na I zajęciach. Każde ćwiczenia są opatrzone literatura obowiązkową oraz uzupełniającą.

Literatura dodatkowa – do wykorzystania niemal na każdych zajęciach:

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Podręcznik akademicki. Warszawa 2003

Milerski B., Śliwerski B. (red.): Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa 2000

Okoń W.: Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa 1996

Pilch T. (red.): Encyklopedia Pedagogiczna. Warszawa (wszystkie tomy)

Literatura dodatkowa (rozszerzająca):

Dudzikowa M.: Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów. Kraków 2001 (ćw. 4)

Gawlina B.: O nową jakość funkcji praktycznej pedagogiki. [w:] Palka S. (red.): Nauki pedagogiczne a praktyka edukacyjna. Kraków 1989 (ćw. 3)

Gnitecki J.: O realistyczną koncepcję pedagogiki ogólnej. „Kultura i Edukacja” 1994, nr 2-3 (ćw. 1)

Janowski A.: Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa 1989 (ćw. 5)

Jaworska T., Leppert R. (red.): Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Kraków 1996 (ćw. 1)

Kawula S.: Studia z pedagogiki społecznej. Olsztyn 1996 (ćw. 4)

Kojs W., Dawid Ł. (red.): Procesy komunikacyjne w szkole. Wyznaczniki – Tendencje – Problemy. Katowice 2001 (ćw. 5)

Kojs W., Dawid Ł., Mrózek R. (red.): Komunikacja – Dialog – Edukacja. T.1i2. Cieszyn 1998 (ćw. 5)

Kukołowicz T., Nowak M. (red.): Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne. Lublin 1997, (ćw. 1)

Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1993 (ćw. 2)

Kwiatkowska H., Lewowicki T. (red.): Źródła współczesnej edukacji nauczycielskiej. Warszawa 1997 (ćw. 5)

Kwiatkowska H.: Tożsamość nauczycieli. Gdańsk 2005 (4,5)

Kwieciński Z.: Dynamika funkcjonowania szkoły. Toruń 1995 (ćw. 4)

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika podręcznik akademicki. Tom II. Warszawa 2003 (ćw. 4, 5)

Lewowicki T., Suchodolska J. (red.): Rodzina – Wychowanie – Wielokulturowość. Cieszyn 2000 (ćw. 4)

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000 (ćw. 4)

Maszke A. W. (red.): Stałość i zmienność w naukach pedagogicznych. Olsztyn 1995 (ćw. 1)

Nęcki Z.: Komunikowanie się interpersonalne. Wrocław 1992 (ćw. 5)

Nowak M.: Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin 1999 (ćw. 1, 3)

Nowosad I.: Perspektywy rozwoju szkoły. Warszawa 2003 (ćw. 4)

Pachociński R.: Szkoła tradycyjna a szkoła wirtualna. [w:] Rabczuk W. (red.): Z problematyki pedagogiki porównawczej. Warszawa 1998 (ćw. 4)

Papuziński A.: Teoretyczny paradygmat pedagogiki jako przyczyna jej praktycznych trudności. [w:] Hejnicka-Bezwińska T. (red.): Racjonalność pedagogiki. Bydgoszcz 1995 (ćw. 3)

Pilch T., Lepalczyk I. (red.): Pedagogika społeczna. Warszawa 1995 (ćw. 4)

Pilch T.: Spory o szkołę. Warszawa 1999 (ćw. 4)

Pomykało W. (red.): Encyklopedia Pedagogiczna. Warszawa 1993, (ćw. 2)

Radziewicz E., Szczepska-Pustkowska M. (red.): Od pedagogiki ku pedagogii. Toruń 1993 (ćw. 2)

Speck O.: Być nauczycielem. Gdańsk 2005 (ćw. 4, 5, 6)

Śliwerski B.: Jak zmieniać szkołę? Kraków 1998 (ćw. 4)

Tchorzewski A. (red.): Wychowanie w kontekście teoretycznym. Bydgoszcz 1993 (ćw. 2)

Turos L. (red.): Pedagogika ogólna i subdyscypliny. Warszawa 1999 (ćw. 1)

Włodek-Chronowska J.: Teoria i praktyka pedagogiczna – obszary eksploatacji. [w:] Palka S. (red.): Możliwości rozwijania i wykorzystania teoretycznej wiedzy pedagogicznej. Kraków 1995 (ćw. 3)

Zakres tematów:

1.Zajęcia wprowadzające

 Teksty pedagogiczne: rodzaje, źródła i sposób ich praktycznego wykorzystania - przypisy (zadanie dla każdego indywidualnie). Obowiązkowa wizyta w bibliotece

 W grupach opracowujecie 4 ścieżki cieszyńskie:

2.Tożsamość pedagogiki i jej naukowy status: Dylematy w pedagogice – miejsce pedagogiki w systemie innych nauk, sposoby uprawianie pedagogiki. Współczesne sposoby kreowanie pedagogiki w Polsce

3. Język pedagogiki i podstawowe kategorie pedagogiczne: Historyczna zmienność podstawowych pojęć (pedagog – pedagogika – pedagogia; kształcenie – wychowanie – edukacja; socjalizacja – inkulturacja). Język pedagogiki i jego związek z językiem potocznym i językami innych dyscyplin naukowych

4. Edukacja aksjologiczna – pedagogiczne implikacje koncepcji wychowania do wyboru wartości. Podstawowe kategorie aksjologiczne w wychowaniu i w pedagogice. Program (programy) edukacji aksjologicznej – istota i założenia. Strategie wychowania do wyboru wartości.

5. Wychowanie wśród innych procesów kształtowania człowieka (socjalizacja – inkulturacja – edukacja).

6. Transmisja kulturowa – edukacja w społecznej świadomości. Przekaz kulturowy w społecznościach ludzkich. Człowiek – kultura – przemiany.

Reprodukcja systemu społecznego na system oświatowy.

7. Twórczość oraz miejsce i rola autoedukacji (samokształtowania) w procesie wychowania

8. Podstawowe instytucje i środowiska edukacyjne (rodzina, grupy rówieśnicze, szkoła)

9. Teoria i praktyka pedagogiczna. Stereotypy myślenia o związkach teorii z praktyką

10. Uczestnicy procesu edukacyjnego – analiza relacji i sposobów komunikowania

11. Patologie edukacyjne

12. Wybrane szkoły eksperymentalne w Polsce i na świecie – tradycje i przemiany

Metody dydaktyczne:

Metody: asymilacji wiedzy (pogadanka, dyskusja, praca z książką), samodzielnego dochodzenia do wiedzy (w tym gry dydaktyczne), metody waloryzacyjne (istotne szczególnie przy zagadnieniach aksjologicznych) i praktyczne.

Uwagi:

PEDAGOGIKA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)