Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej [12-PE-N1-4WDPO] semestr zimowy 2013/2014
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej [12-PE-N1-4WDPO]
Zajęcia: semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 44
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Szafrańska
Zakres tematów:

1. Pedagogiki jako dyscyplina naukowa w kontekście współczesnych ujęć nauki i poznania naukowego

1.1 Podział nauki i kryteria podziału

1.2 Wiedza potoczna a wiedza naukowa

1.3 Pojęcie teorii w nauce

1.4 Teorie pedagogiczne

1.5 Emancypowanie się pedagogiki jako nauki

1.6 Etymologia nazwy pedagogika

2. Proces kształtowania się różnych typów wiedzy o pedagogice oraz ich współczesny status i przydatność

2.1 Pedagogika – jej geneza i rozwój

2.2 Pedagogika ogólna – ujęcie definicyjne; aparatura pojęciowa pedagogiki

2.3 Dyscypliny naukowe współdziałające z pedagogiką

2.4 Działy i dziedziny wiedzy pedagogicznej; modele uporządkowania dyscyplin tworzących współczesną pedagogikę

2.5 Funkcje pedagogiki jako nauki o wychowaniu

3. Orientacje w metodologii współczesnej pedagogiki

Wprowadzenie

3.1 Metodologia – sposób jej uprawiania i wymagania stawiane badaniom pedagogicznym

3.2 Metodologiczne aspekty uprawiania pedagogiki

3.3 Pedagogika jako nauka empiryczno-analityczna i nauka humanistyczna (badania ilościowe i jakościowe w pedagogice)

3.4 Pedagogika jako nauka teoretycznie i nauka praktycznie zorientowana

3.5 Podstawowe dylematy i kontrowersje w badaniach pedagogicznych

4. Wychowanie jako przedmiot pedagogiki

4.1 Interpretacja pojęcia wychowania

4.2 Zmiany w sposobie definiowania wychowania

4.3 Proces wychowania i jego cechy

4.4 Dynamizmy wychowania

4.5 Wybrane problemy współczesnego wychowania

5. Aksjologiczne podstawy nauk pedagogicznych

5.1 Sposoby definiowania wartości

5.2 Funkcje wartości

5.3 Klasyfikacje wartości

5.4 Podstawowe pojęcia związane z wartościami wykorzystywane w pedagogice

5.5 Znaczenie wartości w działaniach pedagogicznych

6. Teleologia edukacyjna

 Pojęcie „cel” w pedagogice

 Źródła stanowienia celów wychowania w pedagogice tradycyjnej

 Współczesne koncepcje celów wychowania

 Normy działania pedagogicznego jako zasady nauczania i wychowania

7. Wybrane ideologie, teorie i koncepcje wychowawcze XX wieku – tradycje, nowe wyzwania, kontrowersje

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych

Uwagi:

PEDAGOGIKA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)