Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej 12-PE-N1-4WDPO
semestr zimowy 2013/2014
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej 12-PE-N1-4WDPO
Zajęcia semestr zimowy 2013/2014 (2013/2014Z) (zakończony)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 44
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Szafrańska
Zakres tematów:

1. Pedagogiki jako dyscyplina naukowa w kontekście współczesnych ujęć nauki i poznania naukowego

1.1 Podział nauki i kryteria podziału

1.2 Wiedza potoczna a wiedza naukowa

1.3 Pojęcie teorii w nauce

1.4 Teorie pedagogiczne

1.5 Emancypowanie się pedagogiki jako nauki

1.6 Etymologia nazwy pedagogika

2. Proces kształtowania się różnych typów wiedzy o pedagogice oraz ich współczesny status i przydatność

2.1 Pedagogika – jej geneza i rozwój

2.2 Pedagogika ogólna – ujęcie definicyjne; aparatura pojęciowa pedagogiki

2.3 Dyscypliny naukowe współdziałające z pedagogiką

2.4 Działy i dziedziny wiedzy pedagogicznej; modele uporządkowania dyscyplin tworzących współczesną pedagogikę

2.5 Funkcje pedagogiki jako nauki o wychowaniu

3. Orientacje w metodologii współczesnej pedagogiki

Wprowadzenie

3.1 Metodologia – sposób jej uprawiania i wymagania stawiane badaniom pedagogicznym

3.2 Metodologiczne aspekty uprawiania pedagogiki

3.3 Pedagogika jako nauka empiryczno-analityczna i nauka humanistyczna (badania ilościowe i jakościowe w pedagogice)

3.4 Pedagogika jako nauka teoretycznie i nauka praktycznie zorientowana

3.5 Podstawowe dylematy i kontrowersje w badaniach pedagogicznych

4. Wychowanie jako przedmiot pedagogiki

4.1 Interpretacja pojęcia wychowania

4.2 Zmiany w sposobie definiowania wychowania

4.3 Proces wychowania i jego cechy

4.4 Dynamizmy wychowania

4.5 Wybrane problemy współczesnego wychowania

5. Aksjologiczne podstawy nauk pedagogicznych

5.1 Sposoby definiowania wartości

5.2 Funkcje wartości

5.3 Klasyfikacje wartości

5.4 Podstawowe pojęcia związane z wartościami wykorzystywane w pedagogice

5.5 Znaczenie wartości w działaniach pedagogicznych

6. Teleologia edukacyjna

 Pojęcie „cel” w pedagogice

 Źródła stanowienia celów wychowania w pedagogice tradycyjnej

 Współczesne koncepcje celów wychowania

 Normy działania pedagogicznego jako zasady nauczania i wychowania

7. Wybrane ideologie, teorie i koncepcje wychowawcze XX wieku – tradycje, nowe wyzwania, kontrowersje

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych

Uwagi:

PEDAGOGIKA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.