Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej [12-PE-N1-4WDPO]
semestr zimowy 2013/2014
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej [12-PE-N1-4WDPO] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 44 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anna Szafrańska |
Zakres tematów: |
1. Pedagogiki jako dyscyplina naukowa w kontekście współczesnych ujęć nauki i poznania naukowego 1.1 Podział nauki i kryteria podziału 1.2 Wiedza potoczna a wiedza naukowa 1.3 Pojęcie teorii w nauce 1.4 Teorie pedagogiczne 1.5 Emancypowanie się pedagogiki jako nauki 1.6 Etymologia nazwy pedagogika 2. Proces kształtowania się różnych typów wiedzy o pedagogice oraz ich współczesny status i przydatność 2.1 Pedagogika – jej geneza i rozwój 2.2 Pedagogika ogólna – ujęcie definicyjne; aparatura pojęciowa pedagogiki 2.3 Dyscypliny naukowe współdziałające z pedagogiką 2.4 Działy i dziedziny wiedzy pedagogicznej; modele uporządkowania dyscyplin tworzących współczesną pedagogikę 2.5 Funkcje pedagogiki jako nauki o wychowaniu 3. Orientacje w metodologii współczesnej pedagogiki Wprowadzenie 3.1 Metodologia – sposób jej uprawiania i wymagania stawiane badaniom pedagogicznym 3.2 Metodologiczne aspekty uprawiania pedagogiki 3.3 Pedagogika jako nauka empiryczno-analityczna i nauka humanistyczna (badania ilościowe i jakościowe w pedagogice) 3.4 Pedagogika jako nauka teoretycznie i nauka praktycznie zorientowana 3.5 Podstawowe dylematy i kontrowersje w badaniach pedagogicznych 4. Wychowanie jako przedmiot pedagogiki 4.1 Interpretacja pojęcia wychowania 4.2 Zmiany w sposobie definiowania wychowania 4.3 Proces wychowania i jego cechy 4.4 Dynamizmy wychowania 4.5 Wybrane problemy współczesnego wychowania 5. Aksjologiczne podstawy nauk pedagogicznych 5.1 Sposoby definiowania wartości 5.2 Funkcje wartości 5.3 Klasyfikacje wartości 5.4 Podstawowe pojęcia związane z wartościami wykorzystywane w pedagogice 5.5 Znaczenie wartości w działaniach pedagogicznych 6. Teleologia edukacyjna Pojęcie „cel” w pedagogice Źródła stanowienia celów wychowania w pedagogice tradycyjnej Współczesne koncepcje celów wychowania Normy działania pedagogicznego jako zasady nauczania i wychowania 7. Wybrane ideologie, teorie i koncepcje wychowawcze XX wieku – tradycje, nowe wyzwania, kontrowersje |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
Uwagi: |
PEDAGOGIKA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.