Antropologia płci [12-ET-S1-12-1AP]
semestr zimowy 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Antropologia płci [12-ET-S1-12-1AP] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anna Drożdż |
Literatura: |
1. Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. A. Chałupnik, J. Jaworska, J. Kowalska-Leder, I. Kurz, M. Szpakowska. Wstęp i redakcja: M. Szpakowska. Warszawa 2008. 2. Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Wybór i przedmowa: M. Kempny, E. Nowicka. Warszawa 2004. Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Wybór i przedmowa: 3. M. Kempny, E. Nowicka. Warszawa 2005. 4. Bradley H., Płeć. Warszawa 2008. 5. Connell R., Socjologia płci. Płeć w ujęciu globalnym. Warszawa 2013. 6. Bourdieu P., 2004: Męska dominacja. Warszawa. 7. Butler J., 2008: Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, Warszawa. 8. Giddens A., 2006: Nowoczesność i tożsamość. Warszawa. 9. Graff A., 2006: Świat bez kobiet. Płeć w polskim życiu publicznym. Warszawa. 10. Kobieta i małżeństwo. Społeczno-kulturowe aspekty seksualności. Wiek XIX i XX. Red.: A. Żarnowiecka, A. Szwarc. T. VIII. Warszawa 2004. 11. Kobieta i praca. Wiek XIX i XX. Red.: A. Żarnowiecka, A. Szwarc. T. VI. Warszawa 2000. 12. Metamorfozy ciała. Świadectwa i interpretacje. Red. M. Czaja. Warszawa 1999. |
Zakres tematów: |
1. Gender – wprowadzenie do tematyki, prezentacja podstawowych pojęć, omówienie rozwoju zainteresowań problematyką płci kulturowej. 2. Przemoc symboliczna i męska dominacja wg Pierra Bourdieu. 3. Omówienie zagadnień związanych z rolami płciowymi i tożsamościami płciowymi. 4. Nierówności utrwalone w społeczeństwie – perspektywa polska. 5. Analiza wybranych przykładów (prasa, telewizja, Internet itp.) 6. Feminizm – historia ruchu, główne założenia i nurty. 7. O co walczą współczesne feministki – aborcja. Omówienie założeń feminizmu na wybranych przykładach. 8. Uwikłani w płeć – queerowanie feminizmu (prezentacja poglądów J. Butler) 9. Co to jest queer – historia ruchu, założenia. 10. Analiza wybranych przykładów (prasa, telewizja, Internet itp.) 11. Wytwarzanie tożsamości płciowej – przykład wybranych mniejszości seksualnych. |
Metody dydaktyczne: |
- ćwiczenia z prezentacją multimedialną - zajęcia warsztatowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt i prezentacja: celem projektu jest sprawdzenie, czy student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z tematyką zajęć, czy zna literaturę tematu, czy potrafi zbudować poprawną wypowiedź przybliżającą wybrany przez niego problem. |
Uwagi: |
ET |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.