Profilaktyka społeczna [06-1SZ27]
semestr zimowy 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Profilaktyka społeczna [06-1SZ27] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Bogumiła Kosek-Nita |
Literatura: |
- Bielecka E. (red.), Profialktyka i readaptacja społeczna, Białystok 2006; - Cekiera Cz., Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionbych, Lublin 1992; - Gaś Z., Psychoprofialktyka. Procedury konstruowania programów wczesnych interwencji, Lublin 1998; - Grodowska M., Kowalska M., Wychowawczy program profilaktyczny, Kraków 2003; - Kamińska-Buśko B., Szymańska J. (red.), Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2005; - Kosińska E., Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki, Kraków 2002; - Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003; - Urban B., Konopczyński M., Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2012; Czasopisma: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, „Opieka-Wychowanie-Terapia”. - Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa 2005; - Rylke H., Tuszewski T., Powrót do źródeł. O profilaktyce w szkołach, Kielce 2004; - Libiszowska-Żółtkowska M., Ostrowska K. (red.), Agresja w szkole. Diagnoza i profilaktyka, Warszawa 2008. |
Zakres tematów: |
1. Pojęcie oraz motywy podejmowania zachowań ryzykownych. Przyczyny zachowań ryzykownych. Znaczenie czynników emocjonalno-poznawczych. 2. Zagrożenia współczesnej rodziny w kontekście przemian społeczno-ekonomicznych – wybrane koncepcje i modele oddziaływań. 3. Rodzina zagrożona patologią społeczną, agresją, bezrobociem, biedą, itp. 4. Zapobieganie uzależnieniom (narkotyki, nikotyna, dopalacze, alkohol, multimedia, diety, leki). 5. Niedostosowanie społeczne, przestępczość, demoralizacja wśród dzieci i młodzieży – uwarunkowania i strategie profilaktyczne. 6. Profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym. Ogólna struktura procesu budowy programu profilaktyki (faza wstępnej identyfikacji, diagnozy, konceptualizacji). 7. Charakterystyka szkolnych programów profilaktycznych. Profilaktyczny system św. Jana Bosko. 8. Środowisko lokalne i jego znaczenie w profilaktyce zachowań problemowych. 9. Streetworking wśród dzieci ulicy i jego znaczenie w profilaktyce przestępczości. Formy alternatywne w postępowaniu z nieletnimi. 10. Prezentowanie i przygotowanie w grupach własnych programów profilaktycznych |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.