Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka społeczna [06-1SZ27] semestr zimowy 2013/2014
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Profilaktyka społeczna [06-1SZ27]
Zajęcia: semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Bogumiła Kosek-Nita
Literatura:

- Bielecka E. (red.), Profialktyka i readaptacja społeczna, Białystok 2006;

- Cekiera Cz., Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionbych, Lublin 1992;

- Gaś Z., Psychoprofialktyka. Procedury konstruowania programów wczesnych interwencji, Lublin 1998;

- Grodowska M., Kowalska M., Wychowawczy program profilaktyczny, Kraków 2003;

- Kamińska-Buśko B., Szymańska J. (red.), Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2005;

- Kosińska E., Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki, Kraków 2002;

- Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003;

- Urban B., Konopczyński M., Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2012;

Czasopisma: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, „Opieka-Wychowanie-Terapia”.

- Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa 2005;

- Rylke H., Tuszewski T., Powrót do źródeł. O profilaktyce w szkołach, Kielce 2004;

- Libiszowska-Żółtkowska M., Ostrowska K. (red.), Agresja w szkole. Diagnoza i profilaktyka, Warszawa 2008.

Zakres tematów:

1. Pojęcie oraz motywy podejmowania zachowań ryzykownych. Przyczyny zachowań ryzykownych. Znaczenie czynników emocjonalno-poznawczych.

2. Zagrożenia współczesnej rodziny w kontekście przemian społeczno-ekonomicznych – wybrane koncepcje i modele oddziaływań.

3. Rodzina zagrożona patologią społeczną, agresją, bezrobociem, biedą, itp.

4. Zapobieganie uzależnieniom (narkotyki, nikotyna, dopalacze, alkohol, multimedia, diety, leki).

5. Niedostosowanie społeczne, przestępczość, demoralizacja wśród dzieci i młodzieży – uwarunkowania i strategie profilaktyczne.

6. Profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym. Ogólna struktura procesu budowy programu profilaktyki (faza wstępnej identyfikacji, diagnozy, konceptualizacji).

7. Charakterystyka szkolnych programów profilaktycznych. Profilaktyczny system św. Jana Bosko.

8. Środowisko lokalne i jego znaczenie w profilaktyce zachowań problemowych.

9. Streetworking wśród dzieci ulicy i jego znaczenie w profilaktyce przestępczości. Formy alternatywne w postępowaniu z nieletnimi.

10. Prezentowanie i przygotowanie w grupach własnych programów profilaktycznych

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)