Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium (sem. 1) [06-PE-REW-S1-27] semestr zimowy 2013/2014
seminarium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium (sem. 1) [06-PE-REW-S1-27]
Zajęcia: semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Krystyna Moczia, Tadeusz Wolan
Literatura:

Krzysztof Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Władysław Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.

Mieczysław Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 2006.

Tadeusz Pilch, Metodologia pedagogicznych badań środowiskowych, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław - Warszawa - Kraków – Gdańsk 1971.

Dykcik W., (red.), Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej, Poznań 2001

Stanisław Juszczyk, 2001: Metodologia badań empirycznych w naukach społecznych. T.1 Badania ilościowe, AWF, Katowice 2001.

Marek Pilikiewicz, Analiza ilościowa socjometrycznych danych. „Psychologia Wychowawcza” 1963 nr 2.

Józef Sowa, Pedagogika specjalna w zarysie, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 1997.

Wolan T. Kadra resocjalizacyjno-wychowawcza w procesie edukacyjnej zmiany, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 2013.

Zakres tematów:

Umiejętność klarownego i spójnego wypowiadania się. Znajomość zasad konstruowania narracji w opisie wyników badań, zasad konstruowania wniosków i oceny przydatności praktycznej wyników badań.

Autoprezentacja, uwzględniająca zasady wypowiedzi:

- kilka słów o sobie ( przedstawienie się )

- podanie tematu wypowiedzi

- sprecyzowanie celu wypowiedzi

- rozwinięcie tematu wypowiedzi

- podsumowanie swojej wypowiedzi

- dyskusja, odpowiedzi na pojawiające się pytania

- zakończenie

Poznanie założeń projektu badawczego metodą studium indywidualnego przypadku

Wykazanie znajomości podstawowych paradygmatów nauk pedagogicznych, teorii opisujących przebieg zjawiska czy procesu badawczego.

Rozróżnianie najczęściej wykorzystywanych metod i technik empirycznych badań pedagogicznych.

Przedstawienie samodzielnie wybranego i opracowanego modułu tematycznego, uwzględniającego przekazane pisemne zasady sporządzania pracy zaliczeniowej, dotyczącego konstrukcji i etapów postępowania badawczego oraz pisarstwa naukowego:

• Cel i przedmiot badań naukowych

• Tematyka (problemy badawcze) a tytuł pracy naukowej

• Wymogi merytoryczne pracy (wymagania dotyczące celów i zadań pracy) oraz wymogi formalne pracy (układ pracy)

• Hipoteza(y) robocza(e), zmienne badawcze i ich oznaki

• Dobór próby do badań, obszar badań

• Właściwości metod badawczych ilościowych i jakościowych

• Monografia pedagogiczna i metoda sondażu diagnostycznego- ich techniki i narzędzia

• Otwarty wywiad pogłębiony i metoda biograficzna - ich techniki i narzędzia

• Jakościowa analiza tekstu i obserwacja uczestnicząca- ich techniki i narzędzia

• Wymogi edytorskie (redakcyjne) pracy

• Podstawowe (obowiązkowe) elementy składowe opisu bibliograficznego (wraz z przykładami stosowania opisów bibliograficznych

Umiejętność analizy wyników publikowanych badań, odróżniania zagadnień pierwszorzędnych od drugorzędnych,

Przedstawienie szkicu projektu badań oraz podjęcie realizacji własnego projektu badań, opracowanie wyników badań oraz przedstawienie najważniejszych wniosków

Umiejętność dyskutowania o wybranych badanych zjawiskach społeczno-edukacyjnych, korzystając z dobrze rozumianych pojęć teoretycznych i teorii dorobku różnych subdyscyplin pedagogicznych oraz innych dyscyplin naukowych, dotyczących m. i n. :

• Organizacji, funkcjonowania i walorów oddziałów edukacyjno-terapeutycznych w nowoczesnej społecznej koncepcji przemian instytucjonalnego systemu wychowania resocjalizacyjnego,

• aspektów profesjonalizmu kadry pedagogicznej i kształtowania poczucia odpowiedzialności wobec ludzi dla których dobra stara się działać pedagog specjalny,

• analizy złożonych problemów terapeutycznych i integracji wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w diagnozie współczesnych trendów zjawiska brutalizacji zachowania dzieci i młodzieży w Polsce,

• metody badania form facilitacji zespołowej, w szczególności polegającej na rozpoznawaniu struktury społecznej grupy wychowawczej z wykorzystaniem technik socjometrycznych.

• problematyki badawczej zjawiska ukrytego programu w placówkach specjalnych

Metody dydaktyczne:

Pogadanka, dyskusja, praca w zespołach problemowych, projekcja filmu oświatowego, prezentacja slajdów, konwersatorium wraz z techniką „burzy mózgów”, wystąpienia indywidualne, konsultacje indywidualne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)