Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój człowieka w cyklu życia (B) [05-SP-S1-RCB] semestr letni 2013/2014
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Rozwój człowieka w cyklu życia (B) [05-SP-S1-RCB]
Zajęcia: semestr letni 2013/2014 [2013/2014L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 32
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Ewa Leśniak-Berek
Literatura:

- Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Zysk i S-ka, Poznań 2004

- Brzezińska A.I. (red.), Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Gdańsk 2005

- Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwojowa człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Tom II i III, PWN, Warszawa 2010

- Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Wiedza z psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002

- Jopkiewicz A. Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Radom-Kielce 2005

- Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990

- Staręga– Piasek J., Synak B. (red.), Społeczne aspekty starzenia się i starości, Warszawa 1990

- Trempała J. (red) Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2011

Zakres tematów:

Celem zajęć jest przedstawienie teoretycznych aspektów psychologii rozwoju człowieka oraz analiza zachowań i przeżyć człowieka z punktu widzenia zmian, jakim podlegają one w czasie. Zdobywana wiedza ułatwia rozpoznawanie indywidualnych potrzeb i możliwości człowieka, a także zrozumienie różnych procesów, prawidłowości i trudności występujących w poszczególnych fazach cyklu życia ludzkiego. Stwarza również przyszłym pracownikom socjalnym perspektywę prawidłowo przygotowanej i realizowanej pomocy.

Treści zajęć:

- Wczesna adolescencja – rozwój fizyczny, procesy poznawcze, rozwój społeczny, krystalizowanie się tożsamości, kształtowanie światopoglądu

- Późna adolescencja – stabilizacja uczuciowa, rozwój związków interpersonalnych, aktywność społeczna, autonomia moralna, zadania rozwojowe, podstawowe trudności wieku adolescencji, wpływ stereotypów związanych z płcią na przebieg socjalizacji

- Wczesna dorosłość – zmiany fizyczne, rozwój poznawczy, rozwój społeczny, zmiany w osobowości, zadania rozwojowe, nowe role społeczne (rodzina, aktywność zawodowa), specyficzne trudności okresu wczesnej dorosłości

- Średnia dorosłość – zmiany somatyczne, zmiany czynności poznawczych, aktywność zawodowa, życie rodzinne, zmiany nastawienia wobec siebie i świata, zadania rozwojowe, trudności okresu średniej dorosłości (kryzys środka życia, syndrom „pustego gniazda”)

- Późna dorosłość – biologiczny i psychospołeczny wymiar starzenia się, osobowość człowieka starszego, mądrość, problematyka śmierci, podstawowe trudności okresu późnej dorosłości, zadania rozwojowe, wieloaspektowość procesu starzenia się

- Szanse, rezerwy i zagrożenia rozwoju człowieka dorosłego

- Praca socjalna w cyklu życia

Metody dydaktyczne:

- dyskusja dydaktyczna

- gry dydaktyczne

- warsztaty zespołowe

- zadania domowe

- praca własna

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia ćwiczeń są:

- obecność na zajęciach – (dopuszczalne jest 1 nieobecność – zajęcia w blokach, każda następna wymaga zaliczenia materiału),

- aktywne uczestnictwo w zajęciach - min. 6 plusów ma wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń (znajomość lektur, udział w dyskusji),

- twórcze realizowanie zajęć warsztatowych

- zadanie domowe

- krótkie sprawdziany (opcjonalnie) – nie są wliczane do ogólnej punktacji, ale wymagają zaliczenia jeśli zostaną wprowadzone ze względu na słabą współpracę na zajęciach (brak przygotowania do zajęć)

- pozytywna ocena z kolokwium końcowego

- aktywne indywidualne uczestnictwo w zajęciach (minimum 6 plusów) = podniesienie oceny z ćwiczeń o połowę stopnia

ZADANIA DOMOWE:

Zadania domowe dostarczone w formie pisemnej są oceniane poprzez przyznanie plusów (od 1 do 2)

Ocenie podlega:

- poziom merytoryczny przygotowanych prac domowych – 1 punkt

- uwzględnienie źródeł (szczególnie cenione są źródła obejmujące literaturę przedmiotu) – 1 punkt

Prace bez podanych źródeł będą zwracane bez zaliczenia z prośbą o ich uzupełnienie

WARSZTATY ZESPOŁOWE:

Zespoły prezentują treści, nad którymi pracują metodą warsztatową. Ocenie podlega:

- poziom wypracowanych treści (merytoryczność) – 2 punkty

- kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań – 1 punkt

- sposób prezentacji (zalecany jest udział wszystkich członków zespołu) – 1 punkt

- kultura współpracy zespołowej – 1 punkt

Punktacja:

5 punktów: BDB

4 punkty: DB+

3 punkty: DB

2 punkty: DST+

KRÓTKIE SPRAWDZIANY CZĄSTKOWE (OPCJONALNIE):

Sprawdzian weryfikujący wiedzę / umiejętności z zakresu wybranych zagadnień, które mają być poruszane na bieżących zajęciach (1 pytanie).

Sprawdzian jest oceniany jako: zaliczony lub niezaliczony.

W przypadku braku zaliczenia student ma obowiązek przygotowania pisemnej pracy – referatu na wskazany temat wraz z prezentacją PP oraz wygłoszenia zasadniczych tez*

Krótkie sprawdziany odbywają się na początku zajęć, z tematyki której dane zajęcia dotyczą. Czas trwania do 10 minut.

* wygłoszenie będzie uzależnione od liczby osób i możliwości czasowych w ramach godzin kontaktowych. Brak możliwości czasowych nie zwalnia studenta z obowiązku przygotowania referatu i prezentacji.

PRZYGOTOWANIE TEKSTU PISANEGO (OPCJONALNIE)

Do każdego referatu powinna być dołączona prezentacja w programie Power Point

Praca powinna zostać przygotowana w wersji wydrukowanej i elektronicznej

Wersja wydrukowana powinna zostać złożona do zaliczenia osobie prowadzącej zajęcia

Wersja elektroniczna powinna być wysłana na adres mailowy całej grupy oraz do wiadomości osoby prowadzącej zajęcia

Wygłoszenie referatu odbywa się opcjonalnie w zależności od możliwości czasowych w ramach godzin kontaktowych.

Czas na przygotowanie referatu i prezentacji - 1 tydz. (do kolejnych zajęć). W przypadku dużej liczby prac odbędzie się losowanie referatów do prezentacji.

Referaty są oceniane na zaliczenie (bez oceny).

UWAGA!

Otrzymanie plusa za aktywność znosi obowiązek przygotowania referatu w przypadku braku zaliczenia ze sprawdzianu cząstkowego.

KOLOKWIUM KOŃCOWE:

Do zaliczenia kolokwium konieczne jest zdobycie minimum połowy wymaganych punktów. Kolokwium jest w formie testu zawierającego zarówno pytania zamknięte, jak i otwarte. Formularz jest opracowany tak, że jego zaliczenie wymaga odpowiedzi na pytania otwarte.

AKTYWNOŚĆ WŁASNA:

Znacząca aktywność obejmująca merytoryczne wypowiedzi adekwatne do omawianej tematyki (min. 6 plusów) będzie dawała szansę na podniesienie oceny o połowę stopnia

Uwagi:

2 semestr, Praca socjalna (stacjonarne I stopnia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)