Współczesne tendencje w opiece nad dzieckiem [12-PE-OP-S1-4WT]
semestr letni 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne tendencje w opiece nad dzieckiem [12-PE-OP-S1-4WT] |
Zajęcia: |
semestr letni 2013/2014 [2013/2014L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 32 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anastazja Sorkowicz |
Literatura: |
Badora S., Czeredrecka B. Marzec D.: Rodzina i formy jej wspomagania. Kraków 2001. Brańka Z. (red.): Podmioty opieki i wychowania. Kraków 2002. Danilewicz W., Izdebska J., Krzesińska-Żach B.: Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym. Białystok 2001. Guz S. (red.): Dziecko a zagrożenia współczesnego świata. Lublin 2008. Kaczmarek M.: Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodzina wiedzieć powinien. Warszawa 2011. Stelmaszuk Z.(red.): Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem. Warszawa 1999. Stelmaszuk Z. (red.): Zmiany w systemie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Perspektywa europejska. Katowice 2001. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r. Łaciak B. (red.): Nowe społeczne wymiary dzieciństwa. Warszawa 2011. Ładyżyński A.: Społeczne i kulturowe uwarunkowania adopcji w Polsce. Kraków 2009. Muchacka B., Kruszewski K. (red.): Dziecko w świecie współczesnym. Kraków 2008. Walasek S. (red.): Opieka nad dziećmi i młodzieżą. Kraków 2008. Artykuły nawiązujące do treści zajęć z czasopism: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, „Wychowanie Na Co Dzień”, „Edukacja i Dialog”. |
Zakres tematów: |
Rodzina i jej rola w opiece nad dzieckiem - nowe spojrzenie na rodzinę, przemiany rodziny. Założenia i praktyka reintegracji rodziny. Dziecko w rodzinie z uzależnieniami. Piecza zastępcza w świetle najnowszych standardów – rodzinna piecza zastępcza. Rola pracownika socjalnego i asystenta rodziny w systemie opieki nad dzieckiem. Programy wspierania rodziny – doświadczenia europejskie. Naprzemienna opieka rodzicielska nad dzieckiem w USA. Krzywdzenie dzieci w Polsce - analiza raportu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Diagnoza zjawiska krzywdzenia dzieci w Polsce. Zasady udzielania pomocy dzieciom-ofiarom. Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie wobec dzieci – krajowy program przeciwdziałania przemocy rodzinie, programy organizacji pozarządowych. Współczesne problemy adopcji. Postępowanie adopcyjne. |
Metody dydaktyczne: |
Metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem, pogadanka, pokaz. Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: metoda projektu, metody problemowe. Student powinien poszerzać zakres zdobytych podczas zajęć wiadomości - zapoznając się z publikacjami wskazanymi w wykazie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz samodzielnie i stosownie dobranymi publikacjami w celu zrealizowania powierzonych zadań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie i pracy indywidualnej. Sprawdzenie umiejętności poszukiwania i łączenia nabytej interdyscyplinarnej wiedzy teoretycznej. Sprawdzenie umiejętności autoprezentacji i umiejętności komunikacyjnych. Student potrafi przedstawić, zanalizować krytycznie się odnieść do prezentowanych wątków. Ocena umiejętności poszukiwania interesujących oraz odpowiednich treści i przykładów praktycznych. Czas prezentacji 25 min. Wszystkie osoby biorące udział w prezentacji powinny być przygotowane merytorycznie, zabrać głos w trakcie jej trwania, uzasadnić dobór treści. Student powinien zachęcać grupę do aktywnego udziału w zajęciach. Powinien korzystać z literatury obowiązkowej, uzupełniającej i dobranej według zapotrzebowania. Student zostanie poinformowany o terminie prezentacji na zajęciach dydaktycznych. Projekt Przygotowanie projektu związanego z działaniami prowadzonymi na rzecz opieki nad dzieckiem (w rodzinie, szkole, środowisku lokalnym), dotyczącego problemów opieki nad dzieckiem i możliwości ich rozwiązania z uwzględnieniem współczesnych tendencji w zakresie opieki i wychowania dzieci, młodzieży. Wartość merytoryczna projektu. Ocena działań pod względem metodologicznej poprawności zbierania informacji i danych. Student w przygotowanym przez siebie projekcie wykazuje się znajomością problematyki określonej w temacie. Projekt powinien być zdany na piśmie. Student powinien korzystać z podanej literatury oraz z innych źródeł, krytycznie odnosić się do prezentowanych wątków, prezentować ciekawe ujęcia i przykłady odnoszące się do pracy opiekuńczo-wychowawczej. |
Uwagi: |
pow |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.