Historia filozofii współczesnej [05-FI-S1-24]
semestr letni 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia filozofii współczesnej [05-FI-S1-24] |
Zajęcia: |
semestr letni 2013/2014 [2013/2014L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 39 |
Limit miejsc: | 40 |
Prowadzący: | Marta Ples-Bęben |
Strona domowa grupy: | http://- |
Literatura: |
I. Kant: Krytyka czystego rozumu. Tłum. R. Ingarden. Dowolne wydanie (fragmenty); J. G. Fichte: Pierwsze wprowadzenie do Teorii Wiedzy. W: Idem: Teoria Wiedzy. Wybór pism. Tłum. M.J. Siemek, J. Garewicz. Warszawa 1996, s. 467-499; G.W.F. Hegel: Fenomenologia ducha. Tłum. A. Landman. T. 1-2. Warszawa 1963 (fragmenty); S. Kierkegaard: Bojaźń i drżenie. W: Idem: Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć. Tłum. J. Iwaszkiewicz: Warszawa 1982; W. Dilthey: O istocie filozofii i inne pisma. Tłum. E. Paczkowska-Łagowska. Warszawa 1987 (fragmenty); E. Husserl: Filozofia jako ścisła nauka. Tłum. W. Galewicz. Warszawa 1992; E. Husserl: Idea fenomenologii. Pięć wykładów. Tłum. J. Sidorek. Warszawa 1990 (fragmenty); N. Hartmann: Myśl filozoficzna i jej historia. Systematyczna autoprezentacja. Tłum. J. Garewicz. Łódź 1994; E. Cassirer: Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury. Tłum. A. Staniewska. Warszawa 1971 (fragmenty); Neokantyzm badeński i marburski. Antologia tekstów. Red. T. Kubalica, A. J. Noras. Katowice 2011 (fragmenty); G. Bachelard: Kształtowanie się umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej. Tłum. D. Leszczyński. Gdańsk 2002 (fragmenty). |
Zakres tematów: |
Filozofia krytyczna I. Kanta; Teoria wiedzy J.G. Fichtego; Główne pojęcia i problemy filozofii G.W.F. Hegla. S. Kierkegaard i reakcja na heglizm. Filozofia życia – F. Nietzsche, W. Dilthey, H. Bergson. Edmund Husserl: krytyka psychologizmu, główne pojęcia fenomenologii. Neokantyzm marburski i neokantyzm badeński. Postulaty filozofii systematycznej oraz historii problemów filozoficznych Nicolaia Hartmanna. Filozofia form symbolicznych E. Cassirera i jej źródła. Gaston Bachelard i filozofia francuskiego neokrytycyzmu. |
Metody dydaktyczne: |
Metody realizacji przedmiotu: - dyskusja - analiza tekstów filozoficznych. Zajęcia mają charakter konwersatorium, podstawową metodą pracy jest dyskusja w oparciu o lekturę tekstów źródłowych. |
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.