Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Pedagogika rodziny 06-PE-OG-N1-16
semestr letni 2013/2014
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Pedagogika rodziny 06-PE-OG-N1-16
Zajęcia semestr letni 2013/2014 (2013/2014L) (zakończony)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 70
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Małgorzata Kitlińska-Król, Alicja Żywczok
Literatura:

Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002.

Augustyn J.: Ojcostwo. Aspekty pedagogiczne i duchowe, Kraków 1999.

Janke A.W. (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, Toruń 2004.

Kawula S., Kształty rodziny współczesnej: szkice familologiczne, Toruń 2005.

Kawula S., Brągiel J., Janke A., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002.

Pospiszyl K.: Ojciec a wychowanie dziecka, Warszawa 2007.

Tyszka Z., Rodzina we współczesnym świecie, Poznań 2003.

Zakres tematów:

1.Rodzina w świetle przemian społeczno - kulturowych (rodzina preindustrialna, industrialna i ponowoczesna) i ich konsekwencje.

2.Rola członków rodziny: matki, ojca, dziadków, dziecka we współczesnej rodzinie.

3.Sytuacja dzieci w rodzinach zagrożonych biosocjokulturowo.

4. Proces wychowania w rodzinie; jego optymalizacja i ograniczenia.

5.Odmienne modele życia rodzinnego (m.in.: monoparentalność; kohabitacja; rodzina zrekonstruowana).

6.Dom rodzinny, więzi społeczne w rodzinie. Pożądany model rodziny/ domu rodzinnego.

7.Wybrane zagrożenia współczesnego świata i ich wpływ na strukturę oraz funkcjonowanie rodzin.

8.Zróżnicowane formy wspomagania rodziny. Terapia rodzin jako wybrana forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej członkom rodziny.

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z uwzględnieniem prezentacji multimedialnych.

Metody i kryteria oceniania:

Student interpretuje, analizuje, wnioskuje na podstawie analiz teoretycznych i sondaży opinii publicznej o zmianach

w funkcjonowaniu współczesnej rodziny oraz o pojawieniu się alternatywnych form życia małżeńsko-rodzinnego; odróżnia myślenie o współczesnej rodzinie w kategoriach powinności (jaka rodzina powinna być) od socjologicznego opisu jaka jest (jakie są jej różne formy)

Dokonując obserwacji funkcjonowania wybranych instytucji wspierających rodzinę potrafi omówić ich specyficzne zadania pedagogiczne, a także ich wzajemne powiązania, dopełnienia funkcjonalne.

Student posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, np. metodą sytuacyjną, metodą przypadków (wariant gry dydaktycznej) potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów rodzinnych, prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.