Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-PETP-S1-2PPS]
semestr letni 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-PETP-S1-2PPS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2013/2014 [2013/2014L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Katarzyna Chrząszcz |
Literatura: |
Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM. Klaczak M., Majewicz P. (red.): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006, Wyd. Impuls. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998, WSPS. Smith D.D.: Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa 2009, PWN. Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls. Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007, Wyd. Impuls Gajdzica Z.: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób upośledzonych umysłowo. Katowice 2007. Wyd. UŚ Kosakowski Cz. (red.): Nauczanie i wychowanie osób upośledzonych umysłowo. Toruń 2001, Akapit Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP Palak Z. (red.): Pedagogika specjalna w zreformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin 2001, Wyd. UMCS Szczepankowski B.: Niesłyszący- głusi – głuchoniemi. Warszawa 1999, WSiP |
Zakres tematów: |
• Wczesne wspomaganie i wczesna interwencja dziecka • Kwalifikacja uczniów do kształcenia specjalnego • Szkolnictwo specjalne - cele i zadania • Kompetencje pedagoga specjalnego- rola asystenta osoby niepełnosprawnej • Wprowadzenie do oligofrenopedagogiki • Wprowadzenie do tyflopedagogiki • Wprowadzenie do surdopedagogiki • Podstawy pedagogiki terapeutycznej • Pojęcie upośledzenia sprzężonego • Współczesne instytucje wsparcia, opieki, wychowania osób niepełnosprawnych |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, indywidualne oraz grupowe projekty studenckie, metody oglądowe |
Metody i kryteria oceniania: |
• 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) • aktywny udział w zajęciach • ocena z przygotowanego projektu grupowego • ocena z projektu indywidualnego |
Uwagi: |
TPiAON |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.