Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-PETP-S1-2PPS] semestr letni 2013/2014
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-PETP-S1-2PPS]
Zajęcia: semestr letni 2013/2014 [2013/2014L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Chrząszcz
Literatura:

Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM.

Klaczak M., Majewicz P. (red.): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006, Wyd. Impuls.

Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998, WSPS.

Smith D.D.: Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa 2009, PWN.

Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls.

Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS

Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007, Wyd. Impuls

Gajdzica Z.: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób upośledzonych umysłowo. Katowice 2007. Wyd. UŚ

Kosakowski Cz. (red.): Nauczanie i wychowanie osób upośledzonych umysłowo. Toruń 2001, Akapit

Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP

Palak Z. (red.): Pedagogika specjalna w zreformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin 2001, Wyd. UMCS

Szczepankowski B.: Niesłyszący- głusi – głuchoniemi. Warszawa 1999, WSiP

Zakres tematów:

• Wczesne wspomaganie i wczesna interwencja dziecka

• Kwalifikacja uczniów do kształcenia specjalnego

• Szkolnictwo specjalne - cele i zadania

• Kompetencje pedagoga specjalnego- rola asystenta osoby niepełnosprawnej

• Wprowadzenie do oligofrenopedagogiki

• Wprowadzenie do tyflopedagogiki

• Wprowadzenie do surdopedagogiki

• Podstawy pedagogiki terapeutycznej

• Pojęcie upośledzenia sprzężonego

• Współczesne instytucje wsparcia, opieki, wychowania osób niepełnosprawnych

Metody dydaktyczne:

dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, indywidualne oraz grupowe projekty studenckie, metody oglądowe

Metody i kryteria oceniania:

• 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona)

• aktywny udział w zajęciach

• ocena z przygotowanego projektu grupowego

• ocena z projektu indywidualnego

Uwagi:

TPiAON

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)