Socjologia kultury [12-PDZ-1SK]
semestr letni 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Socjologia kultury [12-PDZ-1SK] |
Zajęcia: |
semestr letni 2013/2014 [2013/2014L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 34 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Malwina Rolka |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa 2006. 2. Bell D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa 1994. 3. Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007. 4. Ortega y Gasset J., Bunt mas, Warszawa 2006. 5. Maffesoli M., Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Adorno T., Horkheimer M., Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszustwo, [w:] Dialektyka oświecenia, Warszawa 2010, s. 123-168. 2. Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000. 3. Fearthestone M., Postmodernizm i estetyzacja życia codziennego, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków 1997, s. 299-332. 4. Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2002. 5. Janne H., Technika i system społeczny, [w:] Technika a społeczeństwo, t. 2, Warszawa 1974, s. 7-39. 6. Mumford L., Mit maszyny, t. 1, Warszawa 2012. 7. Simmel G., Mentalność mieszkańców wielkich miast, [w:] tenże, Socjologia, Warszawa 1975, s. 513-531. 8. Spengler O., Człowiek i technika, [w:] tenże, Historia, kultura, polityka. Wybór pism, Warszawa 1990. 9. Szahaj A., Zniewalająca moc kultury, Toruń 2004. 10. Weber M., Asceza i duch kapitalizmu, [w:] tenże, Szkice z socjologii religii, Warszawa 1983, s. 88-110. |
Zakres tematów: |
(1) Podstawowe tendencje kultury współczesnej: (a) Postmodernistyczne metamorfozy kultury; (b) Kultura wobec procesu globalizacji; (c) Kultura a mechanizmy kapitalizmu; (d) Konsumpcjonizm. (2) Jednostka a społeczeństwo w świecie (po)nowoczesnym: (a) Problem indywidualizmu w kulturze współczesnej; (b) Społeczeństwo masowe; (c) Kultura miasta. (3) Człowiek i kultura wobec osiągnięć cywilizacji technicznej: (a) Kultura a technika; (b) Człowiek w świecie wirtualnym. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: jak w opisie modułu. Opis pracy własnej studenta (30h): Praca grupowa: (1) przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia z zakresu zaproponowanych treści zajęć na podstawie wskazanej literatury; (2) opracowanie problemów do dyskusji podsumowującej i systematyzującej trzy główne sekwencje wyodrębnione w ramach treści zajęć. Praca indywidualna: (1) lektura tekstów źródłowych; (2) samodzielne przygotowanie pracy pisemnej z zakresu problematyki analizowanej na zajęciach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt (12-PE-S1-3SK_w_2) Osoba przeprowadzająca weryfikację: Malwina Rolka Wymagania merytoryczne: Zaprojektowanie przez 2-3 osobowe zespoły zajęć z zakresu wybranego zagadnienia na podstawie literatury obowiązkowej i uzupełniającej, a także samodzielnie zebranych i krytycznie przeanalizowanych pozycji bibliograficznych. Aktywny udział w dyskusji podsumowującej i systematyzującej trzy podstawowe sekwencje zajęć. Kryteria oceny: Ocena dostateczna (3.0) – poprawna prezentacja zagadnienia na podstawie zalecanej literatury obowiązkowej i uzupełniającej bez odniesienia do innych pozycji z zakresu danego zagadnienia przy braku samodzielnej interpretacji podejmowanych problemów; poprawna wypowiedź ustna. Ocena dobra (4.0) – poprawna prezentacja zagadnienia na podstawie zalecanej literatury obowiązkowej i uzupełniającej bez odniesienia do innych pozycji z zakresu danego zagadnienia przy próbie samodzielnej interpretacji podejmowanych problemów; poprawna wypowiedź ustna; udział w dyskusji podsumowującej. Ocena bardzo dobra (5.0) – poprawna prezentacja zagadnienia na podstawie zalecanej literatury obowiązkowej i uzupełniającej z uwzględnieniem samodzielnie zebranych pozycji z zakresu danego zagadnienia wraz z dokonaniem szerokiej interpretacji podejmowanych problemów i umiejscowieniem ich w perspektywie innych zagadnień z zakresu socjologii kultury; płynna wypowiedź ustna, swobodne posługiwanie się terminologią z zakresu prezentowanego zagadnienia; twórczy udział w dyskusji podsumowującej – spójna i merytorycznie poprawna argumentacja na rzecz zajmowanego stanowiska. Przebieg procesu weryfikacji: Prezentacja zaprojektowanych zespołowo zajęć – 40 minut. Praca pisemna + prezentacja (12-PE-S1-3SK_w_3) Osoba przeprowadzająca weryfikację: Malwina Rolka Wymagania merytoryczne: Indywidualna praca pisemna (forma: esej) podsumowująca analizowane w ramach projektu zagadnienie; krótka prezentacja własnego punktu widzenia danego zagadnienia w dyskusji podsumowującej i systematyzującej wybrany obszar problematyki. Kryteria oceny: Ocena dostateczna (3.0) – praca odtwórcza w nawiązaniu do zalecanej literatury obowiązkowej i uzupełniającej bez odniesienia do innych pozycji z zakresu danego zagadnienia; względna poprawność stylistyczna, gramatyczna i interpunkcyjna. Ocena dobra (4.0) – praca podejmująca próbę samodzielnej interpretacji wybranej problematyki na podstawie zalecanej literatury obowiązkowej i uzupełniającej bez odniesienia do innych pozycji z zakresu danego zagadnienia oraz umiejscowienia jej w ramach szerszej perspektywy rozumienia określonego zjawiska społecznego; poprawność stylistyczna, gramatyczna i interpunkcyjna. Ocena bardzo dobra (5.0) – samodzielna, pogłębiona interpretacja wybranej problematyki na podstawie zalecanej literatury obowiązkowej i uzupełniającej z uwzględnieniem samodzielnie zebranych pozycji z zakresu danego zagadnienia wraz z umiejscowieniem ich w perspektywie innych zagadnień z zakresu socjologii kultury; poprawność stylistyczna, gramatyczna i interpunkcyjna. Przebieg procesu weryfikacji: Wymogi formalne pracy: objętość – do 5 stron; czcionka Times New Roman; rozmiar czcionki 12; odstęp 1,5. Czas złożenia pracy: zajęcia przypadające na trzy tygodnie przed zakończeniem semestru. |
Uwagi: |
ASK |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.