Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wychowanie i terapia przez sztukę 06-PE-OP-S1-05
semestr letni 2013/2014
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Wychowanie i terapia przez sztukę 06-PE-OP-S1-05
Zajęcia semestr letni 2013/2014 (2013/2014L) (zakończony)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Danuta Krzywoń
Literatura:

• Szuman S. „O sztuce i wychowaniu estetycznym” Warszawa 1975

• Wojnar I.„Estetyka i wychowanie” Warszawa 1970

• Wojnar I. „Teoria wychowania estetycznego-zarys problematyki”

Warszawa 1976

• Baum E. Terapia zajęciowa. Warszawa 2008.

• Handford O., Karolak W. Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź 2007.

• Krauze-Sikorska H. Edukacja przez sztukę. Poznań 2006.

• Szuman S. Sztuka dziecka. Warszawa 1990.

• Tyszkowa M. Sztuka i dorastanie dziecka. Warszawa-Poznań 1981.

• Kaja B. Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz 1995.

• Klöppel R., Vliex S. Rytmika w wychowaniu i terapii. Warszawa 1995.

• Skorek E., Terapia pedagogiczna. Kraków 2004.

• Gloton R., Clero C. Twórcza aktywność dziecka. Warszawa 1985.

• Kaduson H. Schaefer Ch. Zabawa w psychoterapii. Gdańsk 2003

• Szmidt K. Dydaktyka twórczości. Kraków 2003.

• Wallon Ph., Cambier A., Engelhart D. Rysunek dziecka. Warszawa 1993.

• Konieczna E., Areterapia. Kraków 2003.

• Stadnicka J. Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa 1998.

• Szafraniec G.Techniki niewerbalne w terapii dzieci. W: Wspomaganie rozwoju. Psychokorekcja. Psychostymulacja. t. III, red. B. Kaja, WSP Bydgoszcz 2000.

Zakres tematów:

1. Funkcje wychowawcze sztuki,

2. Społeczne i indywidualne funkcje sztuki

3. Osobotwórcze aspekty sztuki;

4.Sztuka jako „uwznioślanie życia”;

5. Sztuka jako „namiastka” życia;

6. Sztuka jako „sposób życia”;

7. Wychowanie przez sztukę w kształtowaniu postawy „otwartego umysłu”;

8. Procesy wychowania przez sztukę;

9. Zasady wychowania przez sztukę;

10. Etapy wychowania przez sztukę;

11. Wychowanie przez sztukę; ekspresja – jej wartość terapeutyczna;

12. Drama plastyczna w wychowaniu i terapii;

13. Taniec w wychowaniu i terapii ;

14. Terapia zajęciowa; wychowanie przez aktywne uczestnictwo;

15. Teatr w integracji aktywności wielorakich;

16. Film – jako forma kształtowania postaw.

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, praca w grupach, przygotowanie i prezentacja projektu.

Metody i kryteria oceniania:

Student zapoznaje się z literaturą stanowiącą podstawę do ćwiczeń oraz przygotowuje projekty zaliczeniowe (poster i teczkę materiałów).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.