Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka profilaktyki społecznej i uzaleznień 12-PE-PSS-N2-3MPS
semestr letni 2013/2014
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Metodyka profilaktyki społecznej i uzaleznień 12-PE-PSS-N2-3MPS
Zajęcia semestr letni 2013/2014 (2013/2014L) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Gabriela Piechaczek-Ogierman
Strona domowa grupy: http://www.weinoe.us.edu.pl
Literatura:

Arendarska A. Wojcieszek K.: Przygotowanie do profilaktyki domowej. Warszawa 1996.

Cekiera Cz.: Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych. Lublin 1993

Gaś Z.: Profilaktyka uzależnień. Warszawa 1993

Gaś Z.: Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin 1998

Świątkiewicz G.(red.): Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa 2002

Zakres tematów:

1. Cele, zadania (funkcje) i założenia profilaktyki społecznej.

2. Poziomy profilaktyki i strategie działań profilaktycznych.

3, 4. Charakterystyka wybranych patologii zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży – mechanizmy powstawania, objawy.

5. Metody oddziaływań profilaktycznych w środowiskach wychowawczych.

6. Metodyka profilaktyki rodzinnej.

7. Metody przeciwdziałania uzależnieniom.

8, 9. Metody przeciwdziałania agresji i przemocy w środowiskach wychowawczych (w rodzinie, szkole)

10. Metody oddziaływań w profilaktyce HIV i AIDS

11,12. Rodzaje programów profilaktycznych i zasady konstruowania programów profilaktycznych

13,14. Stowarzyszenia i organizacje pozarządowe w procesie wdrażania profilaktyki w społeczeństwie na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym.

Metody dydaktyczne:

- dyskusja

- praca z tekstem

- metoda projektu

Metody i kryteria oceniania:

- przygotowanie referatu na zadany temat ( ocena bardzo dobra– referat na bdb., udzielenie pełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe,) dobra - referat na co najmniej ocenę db., udzielenie pełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe,

dostateczna - referat na co najmniej ocenę db., udzielenie niepełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe.

- zaprojektowanie działań profilaktyczno-terapeutycznych i wychowawczych dla dzieci i młodzieży z trudnych środowisk – z uwzględnieniem diagnostyki profilaktycznej (rozpoznawania stanów zagrożenia moralnego, zdrowotnego, kulturowego, społecznego jednostki, grupy, rodziny) oraz współpracy z instytucjami i organizacjami w środowisku lokalnym.

Uwagi:

PSZS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.