Metodyka profilaktyki społecznej i uzaleznień [12-PE-PSS-N2-3MPS]
semestr letni 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka profilaktyki społecznej i uzaleznień [12-PE-PSS-N2-3MPS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2013/2014 [2013/2014L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Gabriela Piechaczek-Ogierman |
Strona domowa grupy: | http://www.weinoe.us.edu.pl |
Literatura: |
Arendarska A. Wojcieszek K.: Przygotowanie do profilaktyki domowej. Warszawa 1996. Cekiera Cz.: Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych. Lublin 1993 Gaś Z.: Profilaktyka uzależnień. Warszawa 1993 Gaś Z.: Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin 1998 Świątkiewicz G.(red.): Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa 2002 |
Zakres tematów: |
1. Cele, zadania (funkcje) i założenia profilaktyki społecznej. 2. Poziomy profilaktyki i strategie działań profilaktycznych. 3, 4. Charakterystyka wybranych patologii zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży – mechanizmy powstawania, objawy. 5. Metody oddziaływań profilaktycznych w środowiskach wychowawczych. 6. Metodyka profilaktyki rodzinnej. 7. Metody przeciwdziałania uzależnieniom. 8, 9. Metody przeciwdziałania agresji i przemocy w środowiskach wychowawczych (w rodzinie, szkole) 10. Metody oddziaływań w profilaktyce HIV i AIDS 11,12. Rodzaje programów profilaktycznych i zasady konstruowania programów profilaktycznych 13,14. Stowarzyszenia i organizacje pozarządowe w procesie wdrażania profilaktyki w społeczeństwie na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym. |
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja - praca z tekstem - metoda projektu |
Metody i kryteria oceniania: |
- przygotowanie referatu na zadany temat ( ocena bardzo dobra– referat na bdb., udzielenie pełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe,) dobra - referat na co najmniej ocenę db., udzielenie pełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe, dostateczna - referat na co najmniej ocenę db., udzielenie niepełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe. - zaprojektowanie działań profilaktyczno-terapeutycznych i wychowawczych dla dzieci i młodzieży z trudnych środowisk – z uwzględnieniem diagnostyki profilaktycznej (rozpoznawania stanów zagrożenia moralnego, zdrowotnego, kulturowego, społecznego jednostki, grupy, rodziny) oraz współpracy z instytucjami i organizacjami w środowisku lokalnym. |
Uwagi: |
PSZS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.