Metodyka pracy pedagoga szkolnego [12-PE-PSS-S2-5MPP]
semestr letni 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy pedagoga szkolnego [12-PE-PSS-S2-5MPP] |
Zajęcia: |
semestr letni 2013/2014 [2013/2014L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 42 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dzikomska A.: Funkcjonowanie pedagoga szkolnego w polskim systemie edukacyjnym. Opole 2006, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 2. Gajewska G., Doliński A. (red.): Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Scenariusze zajęć wychowawczych. Zielona Góra 2007, Wyd. Gaja, t. I. 3. Łukasik J.M., Jagielska K., Solecki R.: Nauczyciel, wychowawca, pedagog : szkolne wyzwania. Kielce 2013, Wydawnictwo Jedność. 4. Sałasiński M., Badziukiewicz B.: Vademecum pedagoga szkolnego. Warszawa 2003, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Literatura uzupełniająca: 1. Dudak A., Klimkowska K., Różański A. (red.): Przygotowanie zawodowe młodych pedagogów. Kraków 2012, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 2. Gajewska G., Gajewska J. (red.): Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Zielona Góra 2012, Wyd. Gaja, t. I. 3. Sokołowska E., Katra G. (red.): Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Chorzów 2011, Wolters Kluwer Polska. 4. Vopel K.W.: Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Cz. 1- 4 (różne wydania). 5. Vopel K.W.: Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Kielce 2002, Wyd. Jedność, cz. I i II. 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013 nr 0 poz. 532). |
Zakres tematów: |
1-2. Formalnoprawne uregulowania pracy pedagoga szkolnego. Kompetencje i uprawnienia pedagogów szkolnych, organizacja i warsztat pracy pedagoga w szkole. 3. Specyfika pracy pedagoga szkolnego w różnych środowiskach wychowawczych. 4. Podstawowe metody i narzędzia pracy w określonych obszarach działań pedagoga. 5-6. Dokumentacja w pracy pedagoga szkolnego. Zasady tworzenia i realizowania planów pracy. 7-8. Podstawowe zasady diagnozowania i terapii uczniów jako warunek skutecznej pomocy uczniowi i jego rodzinie. Metody oraz techniki badawcze i diagnostyczne. 8. Podstawowe problemy szkolne, rodzinne i osobiste uczniów i strategie radzenia sobie z nimi. 9. Konstruowanie programów profilaktycznych. 10. Współpraca pedagoga z instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. 11. Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z uczniami szczególnie uzdolnionymi. 12-15. Analiza indywidualnych przypadków uczniów. |
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstów źródłowych, dyskusja, metody podające i poszukujące, opis i analiza indywidualnego przypadku, prezentacja multimedialna, praca w grupach, burza mózgów, drama. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium - sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń, terminologii związanej z pracą pedagoga szkolnego, znajomości tendencji, zasad i metod pracy z uczniami, zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdzenie wiedzy dotyczącej konstruowania planów pracy oraz programów profilaktycznych oraz wiedzy i umiejętności diagnozowania i terapii uczniów. Ocena z kolokwium (wg skali) zależy od liczby uzyskanych punktów. Aby uzyskać pozytywną ocenę z kolokwium, należy poprawnie odpowiedzieć na co najmniej 50% pytań. Opis i analiza przypadku - na podstawie przypadku konkretnego ucznia studenci w małych grupach (3-4 osobowych) tworzą diagnozę dziecka, analizę jego potrzeb oraz opis metodycznego działania z uwzględnieniem zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Studenci powinni wykazać się znajomością treści programowych modułu oraz literatury obowiązkowej i wybranych pozycji literatury uzupełniającej. Powinni zastosować zdobytą w ramach zajęć wiedzę do analizy konkretnego przypadku ucznia. Kryteria oceny: - poziom merytoryczny pracy, - zgodność pracy z wymaganiami, - zastosowanie literatury źródłowej, - dostosowanie metod pracy do konkretnego przypadku, - odniesienia do wiedzy zdobytej na zajęciach. Przebieg procesu weryfikacji: studenci w przygotowują analizę konkretnych przykładów uczniów w oparciu o literaturę wiedzę zdobytą podczas zajęć. Każda grupa ma 20 minut na prezentację opracowanego projektu. Studenci mogą posłużyć się prezentacją multimedialną. Tematy (przypadki/problemy) oraz harmonogram wystąpień zostanie ustalony po konsultacji ze studentami na zajęciach. |
Uwagi: |
PSZS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.