Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia myśli społecznej [05-SO-S1-HMS] semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia myśli społecznej [05-SO-S1-HMS]
Zajęcia: semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Paweł Ćwikła
Literatura:

- H.Becker, H.E.Barnes, „Rozwój mysli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii – historia i interpretacja ludzkich pojęć o współżyciu ludzi”, t.I-II, KiW, Warszawa 1965.

- T.Hobbes, „Lewiatan” (wyd. dowolne);

- S.Filipowicz i inni (red.), „Historia idei politycznych. Wybór tekstów”, Wyd. UW, Warszawa 1998;

- L.Kołakowski, „Główne nurty marksizmu. Powstanie – rozwój – rozkład”, Aneks, Londyn 1988.

- M.Król, „Historia myśli politycznej. Od Machiavellego po czasy współczesne”, Arche, Gdańsk 1998;

- Jacques Le Goff, „Kultura średniowiecznej Europy”, Volumen, Warszawa 1994;

- R.Legutko, „Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte”, Arcana, Kraków 1994;

- N.Machiavelli, Książę (wyd. dowolne);

- J.S.Mill, „Utylitaryzm, O wolności”, PWN, Warszawa 2005.

- G.Minois, „Kościół i nauka. Dzieje pewnego niezrozumienia”, Wyd. Bellona, Warszawa 1995;

- Platon, „Państwo”, (wyd. dowolne);

- Platon, „Obrona Sokratesa”, (wyd. dowolne);

- B.Russell, „Dzieje filozofii zachodu – i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego”, Warszawa 2000

- J.J.Rousseau, „Umowa społeczna”, wyd. dowolne.

- J.Szacki, „Historia myśli socjologicznej”, PWN, Warszawa 2002;

- S.Solecki (opr.) „Historia myśli społecznej. Wybór tekstów źródłowych”, Wyd. WSP, Rzeszów 1998;

- S.Swieżawski, „Święty Tomasz na nowo odczytany”, Wyd. W drodze, Poznań 1995;

- P.Śpiewak, „Ideologie i obywatele”, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 1991;

- św. Augustyn, „Wyznania” (wyd. dowolne);

- W.Tatarkiewicz, „Historia filozofii”, (wydanie dowolne);

- E.Voegelin, „Nowa nauka polityki”, Aletheia, Warszawa 1992,

Zakres tematów:

- Historia idei a współczesność – tradycja i oryginalność w humanistyce, Tradycja i oryginalność w humanistyce, kontekstualizm, prezentyzm, wieloparadygmatyczność nauk humanistycznych

- Sokrates – znaczenie Sokratesa dla powstawania i rozwoju idei cywilizacji za-chodniej

- Platon – Platońska krytyka demokracji, państwo idealne, wpływ Sparty, Platoń-ski „totalitaryzm”

- Arystoteles – „Polityka” Arystotelesa, typologia ustrojów, Arystotelesowski „złoty środek”, struktura społeczna, Arystoteles i/a Platon, wpływ pozycji społecznej myśliciela na treść jego filozofii, etyka Arystotelesa

- Chrześcijaństwo pierwszych wieków – chrześcijanie w Rzymie,

- Św. Augustyn – Państwo Boże i Państwo Ziemskie

- Św. Tomasz – Tomasz z Akwinu i Arystoteles, myśl Tomasza a tomizm,

- Średniowieczne herezje – oficjalna i heretycka wizja świata, reakcja Kościoła

- Ockham i krytycyzm średniowieczny – konsekwencje sporu o uniwersalia, kon-tekst społeczno-polityczny XIV wieku i jego wpływ na rozwój nominalizmu, roz-wój myśli filozoficznej i technicznej

- Renesans – „rewolucja humanistyczna”, znaczenie odkryć geograficznych, zmia-ny w strukturze społ. państw europejskich, rozwój sztuk

- N.Machiavelli – „Książę” jako traktat filozoficzny i „kurs praktyczny”, Florencja Medyceuszy, znaczenie historii w myśli Machiavellego

- Protestantyzm – reformacja jako „element” Renesansu, kontekst społ.-polityczny a wystąpienie Lutra, teologia Lutra a św.Augustyn, Kalwin, odłamy protestantyzmu, etyka protestancka i początki kapitalizmu

- Filozofia XVII wieku – filozofia polityki w XVII wieku, prawo naturalne w kon-cepcjach Hobbes’a i Locke’a, Locke i początki myśli liberalnej, Hobbes i Rewolucja Angielska

- J.J.Rousseau – „Umowa społeczna” i jej związki z Rewolucją Francuską; znacze-nia Rousseau dla współczesnej kultury Zachodu

Metody dydaktyczne:

Zajęcia polegają na omawianiu zaproponowanych tekstów źródłowych oraz opracowań dotyczących twórczości danego myśliciela, bądź epoki.; studenci przygotowują także na każde zajęcia wystąpienia (referaty), których celem jest zwrócenie uwagi bądź na oryginalną interpretację czyjejś myśli, bądź przedstawienie szerszego kontekstu historycznego, w której powstała

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w prowadzonych na zajęciach dyskusjach; wystąpienia (referaty) wprowadzając w dyskusje

zaliczenie przedmiotu – w terminach sesji egzaminacyjnej

Uwagi:

1 semestr, Socjologia (stacjonarne I stopnia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)