Organizowanie społeczności lokalnej [05-SO-SL-S2-OSL]
semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Organizowanie społeczności lokalnej [05-SO-SL-S2-OSL] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Maciej Klimek, Monika Szpoczek |
Literatura: |
Babbie E . 2005 Badania społeczne w praktyce. Warszawa Bąbska B., Dutkiewicz M., Jordan P., Kaźmierczak T., Kozdrowicz E., Mendel M., Popłońska-Kowalska Rymsza M., Skrzypczak B., Ramowy Model Środowiskowej pracy socjalnej/organizowania społeczności De Robertis C. Pascal H. 1996, Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i społecznościami . Wydawnictwo Śląsk Długosz D., Wygnański J., 2005, Obywatele współdecydują. Przewodnik po partycypacji społecznej. Forum Inicjatyw Pozarządowych Faliszek K., Libor G., Muster R., Nowalska-Kapuścik D., Szpoczek-Sało M., 2013, Fundusze unijne zmieniają Polskę? Analiza ewaluacji projektów unijnych na przykładzie województwa śląskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Gerrits F., Vlaar P., Profil kompetencji, Organizator społeczności lokalnej, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej, CAL, Warszawa 2011 Gilchrist A. Dlaczego relacje są ważne? Networking w rozwoju społecznościowym Grenn M., Moore H, O'Brien 2013, Rozwój społeczności w oparciu o zasoby Model ABCD w praktyce, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL Henderson P., Thomas D., Umiejętności potrzebne w pracy ze społecznością lokalną, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa 2013 K. Wódz 1998: Praca socjalna w środowisku zamieszkania , Wydawnictwo Śląsk Wódz Kaźmierczak T., Bąbska B., Popłońska-Kowalska M., Rymsza M., 2013, Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego, Wydawnictwo Instytutu Spraw Publicznych i Centrum Aktywności lokalnej Kemmis S. McTaggart R. 2009, Uczestniczące badania interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sfera publiczna. [w] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln Metody badań jakościowych. Warszawa Kowalczyk B. Kowalczyk J. Karczewska A. 2014, Pracownik socjalny w perspektywie zarządzającego procesem zmiany. Wykorzystanie teorii zarządzania do rozwoju kompetencji pracownika socjalnego. Wydawnictwo Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Kowalczyk B., 2013a, Aktywna polityka społeczna Problemy Społeczne 2/2013 Wydawnictwa Centrum Rymsza M., 2014, Praca środowiskowa metodą OSL i ekonomia społeczna na rzecz rozwoju lokalnego, w Kaźmierczak T., (red) Organizowanie społeczności lokalnej: aplikacje, wdrażanie, przyszłość, Instytut Spraw Publicznych Warszawa T. Kaźmierczak, M. Rymsza 2007 Kapitał społeczny ekonomia społeczna. Warszawa; Tokarz B., 2005, (red.) Fundraising to sztuka, której można się nauczyć, Akademia Rozwoju Filantropii Burg B., Mann J., D., 2007, „Go-Giver. Rozdawca”, Wydawnictwo Mt Biznes Twelvetrees A., 2014, Pracując ze społecznością Wydawnictwo Instytutu Spraw Społecznych Wódz J. 1986 (red.) Społeczności lokalne. Szkice socjologiczne, prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, Katowice Wódz K., 2011, Terytorializacja polityki społecznej a środowiskowa praca socjalna w Piątek. K., Szymańska-Zybertowicz K. (red.) Profesjonalna praca socjalna. Nowy paradygmat czy niedokończone zadanie, Wydawnictwo Akapit Wódz K., 2013, Instytucjonalne bariery rozwoju środowiskowej metody pracy socjalnej / organizowania społeczności lokalnej w Polsce. Ekspertyza przygotowana dla Instytutu Spraw Publicznych w ramach projektu systemowego 1.18: „Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej”, Instytut Spraw Publicznych Wódz K., Faliszek K. (red.) 2009, Aktywizacja – Integracja – Spójność społeczna. W poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań w obszarze polityki społecznej i pracy socjalnej, Toruń Wódz K., Faliszek K., Karwacki A., Rymsza M. (red.) 2012, Nowe priorytety i tendencje w polityce społecznej – wokół integracji i aktywizacji zawodowej, Toruń Rymsza M. 2013, Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich welfare state?, Warszawa Wódz K., Niesporek A.. 2010: Projekt socjalny - metodyka projektowania. Promocja organizacji i działań socjalnych oraz metody ewaluacji w: S. Pawlas-Czyż, E. Leśniak- Berek ( red.). W Kręgu zagadnień profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego. Wyd. Śląsk, Katowice |
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest prezentacja praktycznych modeli, metod i strategii pobudzania i wspierania aktywności społecznej w działaniach na rzecz poprawy sytuacji społeczności terytorialnych Treści: Część 1 - Organizowanie społeczności jako metoda pobudzania aktywności i wpierania rozwoju zaniedbanych dzielnic miejskich i wiejskich społeczności peryferyjnych • Wprowadzenie. Podstawowe definicje. • Geneza, główne nurty i kierunki rozwoju metody organizowania środowiska lokalnego w krajach zachodnich • Community social work • Praca ze społecznością lokalną w Polsce. Tradycje i współczesność • Ramowy model środowiskowej pracy socjalnej/organizowania społeczności lokalnej – projekt zmian w pomocy społecznej • Animacja społeczna Część 2 - Nowe tendencje w polityce społecznej. Decentralizacja. Aktywna polityka społeczna, aktywizujące metody pracy socjalnej • Polityka spójności terytorialnej UE- nowe obszary środowiskowej pracy socjalnej • Polityka miejska w krajach UE • Aktywna polityka społeczna • Aktywizujące metody pracy socjalnej • Ekonomia społeczna a aktywizowanie społeczności lokalnej Część 3 - Wspólne podstawy pracy w społecznościach i ze społecznościami • Wiedza, wartości i umiejętności niezbędne w praktyce • Socjologiczne koncepcje społeczności lokalnej • Koncepcje kapitału społecznego i jego znaczenie w pracy ze społecznościami • Dylematy etyczne w pracy ze społecznościami zmarginalizowanymi, mniejszościami etnicznymi i kulturowymi, upośledzonymi, dyskryminowanymi • Role zawodowe i zadania organizatora społeczności lokalnej Część 4 - Organizowanie społeczności lokalnej jako proces zmiany. Budowanie kapitału społecznego i wspieranie demokracji lokalnej • Podstawowe modele i strategie wprowadzania zmian • Zarządzanie zmianą - wyzwania dla organizatora społeczności • Monitorowanie przebiegu procesu wprowadzania zmian • Dialog i partnerstwo w organizowaniu społeczności. Wspieranie rozwoju demokracji lokalnej i dialogu obywatelskiego • Budowanie kapitału społecznego w pracy ze społecznościami. Podejście sieciowe • Wybrane inicjatywy wspierające rozwój kapitału społecznego i demokracji lokalnej w Polsce Część 5 - Organizowanie społeczności jako działanie metodyczne • Przygotowanie projektu socjalnego. Opracowanie planu działania • Wykorzystanie dostępnych źródeł i prowadzenie badań terenowych w celu określenia profilu społeczności • Budowanie potencjału społeczności w oparciu o zasoby – Model ABCD • Wybór strategii działania • Ewaluacja i superwizja w pracy ze społecznością • Skąd wziąć pieniądze? Fundraising w pracy ze społecznością Część 6 – Studia przypadków oraz perspektywy rozwoju metody organizowania społeczności lokalnej w Polsce |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja dydaktyczna, omawianie zadanego do przeczytania materiału, warsztaty zespołowe, projekt socjalny, studia przypadków |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia ćwiczeń są: obecność na zajęciach – (dopuszczalne są 2 nieobecności, każda następna wymaga zaliczenia materiału), aktywne uczestnictwo w zajęciach - min. 6 plusów ma wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń (znajomość lektur, udział w dyskusji), twórcze realizowanie zajęć warsztatowych – max. 5 pkt. krótkie sprawdziany (opcjonalnie) – nie są wliczane do ogólnej punktacji, ale wymagają zaliczenia jeśli zostaną wprowadzone ze względu na słabą współpracę na zajęciach (brak przygotowania do zajęć) Przedstawienie projektu socjalnego wdrażania metody OSL za pomocą prezentacji multimedialnej – max 10 pkt Przesłanie raportu z opracowanego projektu socjalnego wdrażania metody OSL w formie pisemnej – max 10 pkt pozytywna ocena z kolokwium końcowego – max. 14 pkt. Na ocenę końcową ćwiczeń składają się: pozytywnie ocenione kolokwium końcowe = 7 – 14 pkt. ocena pracy zespołu realizującego warsztaty = 2 – 5 pkt. pozytywnie oceniona prezentacja projektu = 5 – 10 pkt Pozytywnie oceniony raport z opracowanego projektu = 5 – 10 pkt Punktacja końcowa: 39-36 pkt. BDB 35-33 pkt. DB+ 32-30 pkt. DB 29-27 pkt. DST+ 26-23 pkt. DST aktywne indywidualne uczestnictwo w zajęciach (minimum 6 plusów) = podniesienie oceny z ćwiczeń o połowę stopnia |
Uwagi: |
3 semestr, Organizowanie społeczności lokalnej (stacjonarne II stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.