Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizowanie społeczności lokalnej [05-SO-SL-S2-OSL] semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Organizowanie społeczności lokalnej [05-SO-SL-S2-OSL]
Zajęcia: semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Maciej Klimek, Monika Szpoczek
Literatura:

 Babbie E . 2005 Badania społeczne w praktyce. Warszawa

 Bąbska B., Dutkiewicz M., Jordan P., Kaźmierczak T., Kozdrowicz E., Mendel M., Popłońska-Kowalska Rymsza M., Skrzypczak B., Ramowy Model Środowiskowej pracy socjalnej/organizowania społeczności

 De Robertis C. Pascal H. 1996, Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i społecznościami . Wydawnictwo Śląsk

 Długosz D., Wygnański J., 2005, Obywatele współdecydują. Przewodnik po partycypacji społecznej. Forum Inicjatyw Pozarządowych

 Faliszek K., Libor G., Muster R., Nowalska-Kapuścik D., Szpoczek-Sało M., 2013, Fundusze unijne zmieniają Polskę? Analiza ewaluacji projektów unijnych na przykładzie województwa śląskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

 Gerrits F., Vlaar P., Profil kompetencji, Organizator społeczności lokalnej, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej, CAL, Warszawa 2011

 Gilchrist A. Dlaczego relacje są ważne? Networking w rozwoju społecznościowym

 Grenn M., Moore H, O'Brien 2013, Rozwój społeczności w oparciu o zasoby Model ABCD w praktyce, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL

 Henderson P., Thomas D., Umiejętności potrzebne w pracy ze społecznością lokalną, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa 2013

 K. Wódz 1998: Praca socjalna w środowisku zamieszkania , Wydawnictwo Śląsk Wódz

 Kaźmierczak T., Bąbska B., Popłońska-Kowalska M., Rymsza M., 2013, Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego, Wydawnictwo Instytutu Spraw Publicznych i Centrum Aktywności lokalnej

 Kemmis S. McTaggart R. 2009, Uczestniczące badania interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sfera publiczna. [w] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln Metody badań jakościowych. Warszawa

 Kowalczyk B. Kowalczyk J. Karczewska A. 2014, Pracownik socjalny w perspektywie zarządzającego procesem zmiany. Wykorzystanie teorii zarządzania do rozwoju kompetencji pracownika socjalnego. Wydawnictwo Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

 Kowalczyk B., 2013a, Aktywna polityka społeczna Problemy Społeczne 2/2013 Wydawnictwa Centrum

 Rymsza M., 2014, Praca środowiskowa metodą OSL i ekonomia społeczna na rzecz rozwoju lokalnego, w Kaźmierczak T., (red) Organizowanie społeczności lokalnej: aplikacje, wdrażanie, przyszłość, Instytut Spraw Publicznych Warszawa

 T. Kaźmierczak, M. Rymsza 2007 Kapitał społeczny ekonomia społeczna. Warszawa;

 Tokarz B., 2005, (red.) Fundraising to sztuka, której można się nauczyć, Akademia Rozwoju Filantropii Burg B., Mann J., D., 2007, „Go-Giver. Rozdawca”, Wydawnictwo Mt Biznes

 Twelvetrees A., 2014, Pracując ze społecznością Wydawnictwo Instytutu Spraw Społecznych

 Wódz J. 1986 (red.) Społeczności lokalne. Szkice socjologiczne, prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, Katowice

 Wódz K., 2011, Terytorializacja polityki społecznej a środowiskowa praca socjalna w Piątek. K., Szymańska-Zybertowicz K. (red.) Profesjonalna praca socjalna. Nowy paradygmat czy niedokończone zadanie, Wydawnictwo Akapit

 Wódz K., 2013, Instytucjonalne bariery rozwoju środowiskowej metody pracy socjalnej / organizowania społeczności lokalnej w Polsce. Ekspertyza przygotowana dla Instytutu Spraw Publicznych w ramach projektu systemowego 1.18: „Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej”, Instytut Spraw Publicznych

 Wódz K., Faliszek K. (red.) 2009, Aktywizacja – Integracja – Spójność społeczna. W poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań w obszarze polityki społecznej i pracy socjalnej, Toruń

 Wódz K., Faliszek K., Karwacki A., Rymsza M. (red.) 2012, Nowe priorytety i tendencje w polityce społecznej – wokół integracji i aktywizacji zawodowej, Toruń Rymsza M. 2013, Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich welfare state?, Warszawa

 Wódz K., Niesporek A.. 2010: Projekt socjalny - metodyka projektowania. Promocja organizacji i działań socjalnych oraz metody ewaluacji w: S. Pawlas-Czyż, E. Leśniak- Berek ( red.). W Kręgu zagadnień profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego. Wyd. Śląsk, Katowice

Zakres tematów:

Celem zajęć jest prezentacja praktycznych modeli, metod i strategii pobudzania i wspierania aktywności społecznej w działaniach na rzecz poprawy sytuacji społeczności terytorialnych

Treści:

Część 1 - Organizowanie społeczności jako metoda pobudzania aktywności i wpierania rozwoju zaniedbanych dzielnic miejskich i wiejskich społeczności peryferyjnych

• Wprowadzenie. Podstawowe definicje.

• Geneza, główne nurty i kierunki rozwoju metody organizowania środowiska lokalnego w krajach zachodnich

• Community social work

• Praca ze społecznością lokalną w Polsce. Tradycje i współczesność

• Ramowy model środowiskowej pracy socjalnej/organizowania społeczności lokalnej – projekt zmian w pomocy społecznej

• Animacja społeczna

Część 2 - Nowe tendencje w polityce społecznej. Decentralizacja. Aktywna polityka społeczna, aktywizujące metody pracy socjalnej

• Polityka spójności terytorialnej UE- nowe obszary środowiskowej pracy socjalnej

• Polityka miejska w krajach UE

• Aktywna polityka społeczna

• Aktywizujące metody pracy socjalnej

• Ekonomia społeczna a aktywizowanie społeczności lokalnej

Część 3 - Wspólne podstawy pracy w społecznościach i ze społecznościami

• Wiedza, wartości i umiejętności niezbędne w praktyce

• Socjologiczne koncepcje społeczności lokalnej

• Koncepcje kapitału społecznego i jego znaczenie w pracy ze społecznościami

• Dylematy etyczne w pracy ze społecznościami zmarginalizowanymi, mniejszościami etnicznymi i kulturowymi, upośledzonymi, dyskryminowanymi

• Role zawodowe i zadania organizatora społeczności lokalnej

Część 4 - Organizowanie społeczności lokalnej jako proces zmiany. Budowanie kapitału społecznego i wspieranie demokracji lokalnej

• Podstawowe modele i strategie wprowadzania zmian

• Zarządzanie zmianą - wyzwania dla organizatora społeczności

• Monitorowanie przebiegu procesu wprowadzania zmian

• Dialog i partnerstwo w organizowaniu społeczności. Wspieranie rozwoju demokracji lokalnej i dialogu obywatelskiego

• Budowanie kapitału społecznego w pracy ze społecznościami. Podejście sieciowe

• Wybrane inicjatywy wspierające rozwój kapitału społecznego i demokracji lokalnej w Polsce

Część 5 - Organizowanie społeczności jako działanie metodyczne

• Przygotowanie projektu socjalnego. Opracowanie planu działania

• Wykorzystanie dostępnych źródeł i prowadzenie badań terenowych w celu określenia profilu społeczności

• Budowanie potencjału społeczności w oparciu o zasoby – Model ABCD

• Wybór strategii działania

• Ewaluacja i superwizja w pracy ze społecznością

• Skąd wziąć pieniądze? Fundraising w pracy ze społecznością

Część 6 – Studia przypadków oraz perspektywy rozwoju metody organizowania społeczności lokalnej w Polsce

Metody dydaktyczne:

Dyskusja dydaktyczna, omawianie zadanego do przeczytania materiału, warsztaty zespołowe, projekt socjalny, studia przypadków

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia ćwiczeń są:

 obecność na zajęciach – (dopuszczalne są 2 nieobecności, każda następna wymaga zaliczenia materiału),

 aktywne uczestnictwo w zajęciach - min. 6 plusów ma wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń (znajomość lektur, udział w dyskusji),

 twórcze realizowanie zajęć warsztatowych – max. 5 pkt.

 krótkie sprawdziany (opcjonalnie) – nie są wliczane do ogólnej punktacji, ale wymagają zaliczenia jeśli zostaną wprowadzone ze względu na słabą współpracę na zajęciach (brak przygotowania do zajęć)

 Przedstawienie projektu socjalnego wdrażania metody OSL za pomocą prezentacji multimedialnej – max 10 pkt

 Przesłanie raportu z opracowanego projektu socjalnego wdrażania metody OSL w formie pisemnej – max 10 pkt

 pozytywna ocena z kolokwium końcowego – max. 14 pkt.

Na ocenę końcową ćwiczeń składają się:

 pozytywnie ocenione kolokwium końcowe = 7 – 14 pkt.

 ocena pracy zespołu realizującego warsztaty = 2 – 5 pkt.

 pozytywnie oceniona prezentacja projektu = 5 – 10 pkt

 Pozytywnie oceniony raport z opracowanego projektu = 5 – 10 pkt

Punktacja końcowa:

39-36 pkt. BDB

35-33 pkt. DB+

32-30 pkt. DB

29-27 pkt. DST+

26-23 pkt. DST

 aktywne indywidualne uczestnictwo w zajęciach (minimum 6 plusów) = podniesienie oceny z ćwiczeń o połowę stopnia

Uwagi:

3 semestr, Organizowanie społeczności lokalnej (stacjonarne II stopnia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)