Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet F7 - Psychologia aktywności ekonomicznej - człowiek na wolnym rynku [06-PS162aD] semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Fakultet F7 - Psychologia aktywności ekonomicznej - człowiek na wolnym rynku [06-PS162aD]
Zajęcia: semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Łukasz Jach
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Falkowski, A., Tyszka, T. (2009). Psychologia zachowań konsumenckich (wyd. II). Gdańsk: GWP.

2. Tyszka, T. (red.) (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.

3. Zaleśkiewicz, T. (2012). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Algoe, S.B., Haidt, J., Gable, S.L. (2008). Beyond Reciprocity: Gratitude and Relationships in Everyday Life. Emotion, 8, 425-429.

2. Barber, B., R. (2008). Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli. Warszawa: Muza

3. Bardsley, N. (2008). Dictator Game Giving: Altruism or Artefact?. Experimental Economics, 11, 122-133.

4. Bauman, Z. (2009). Konsumowanie życia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

5. Baumeisster, R.F. (2002). Yielding to Temptation: Self-Control Failure, Impulsive Purchasing, and Consumer Behavior. Journal of Economic Research, 28, 670-676.

6. Camerer, C.F. (2003). Behavioral studies of strategic thinking in games. Trends in Cognitive Sciences, 7, 225-231.

7. Dittmar, H. (2005). Compulsive buying – a growing concern? An examination of gender, age, and endorsement of materialistic values as predictors. British Journal of Psychology, 96, 467-491.

8. Dittmar, H. (red.) (2008). Consumer Culture, Identity and Well-Being. New York: Psychology Press.

9. Fehr, E., Camerer, C.F. (2007). Social neuroeconomics: the neural circuity of social preferences. Trends in Cognitive Sciences, 11, 419-427.

10. Frank, R. (2009). Dlaczego piloci kamikadze zakładali hełmy, czyli ekonomia bez tajemnic. Kraków: Wydawnictwo Literackie

11. Goldstein, D.G., Gigerenzer, G. (2002). Models of Ecological Rationality. The Recognition Heuristic. Psychological Review, 109, 75-90.

12. Goszczyńska, M., Górnik-Durose, M. (red.) (2010). Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych. Przedsiębiorczość – Pieniądze – Konsumpcja. Warszawa: Difin (wybrane rozdziały)

13. Górniak, J. (2000). My i nasze pieniądze. Kraków: AUREUS (rozdz. „Pieniądz jako zjawisko społeczne”, s. 17-50)

14. Górnik-Durose, M. (2007). Nowe oblicze materializmu, czyli z deszczu pod rynnę. Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo, 4, (3), 211–226.

15. Górnik-Durose, M., Zawadzka, A.M. (Red.) (2012). W supermarkecie szczęścia. O różnorodności zachowań konsumenckich w kontekście jakości życia. Warszawa: Difin (wybrane rozdziały)

16. Greene, J.D., Nystrom, L.E., Engell, A.D., Darley, J.M., Cohen, J.D. (2004). The Neural Bases of Cognitive Conflict and Control in Moral Judgement, Neuron, 44, 389-400.

17. Kahneman, D. (2003). A Perspective of Jundgement and Choice. Mapping Bounded Rationality. American Psychologist, 58, 697-720.

18. Kasser, T. (2007). Dobre życie czy życie dobrami? Psychologia pozytywna i poczucie dobrostanu w kulturze konsumpcji. W: P.A. Linley, S. Joseph (red.) Psychologia pozytywna w praktyce ( ss. 42-58)Warszawa: PWN.

19. Kasser, T., Kanner, A.D. (red.) (2003). Psychology and Consumer Culture. Washington: APA

20. Kirchler, E., Maciejovsky, B., Schneider, F. (2002). Everyday Representation of Tax Avoidance, Tax Evasion and Tax Flight: Do Legal Differences Matter? Journal of Economic Psychology, 8, 1-19.

21. Laury, S.K., McInnes, M.M., Scarthout, J.T. (2009). Insurance decisions for low-probability losses. Journal of Risk and Uncertainty, 29, 17-44.

22. Lea, S.E.G., Webley, P. (2006). Money as a tool, money as a drug. The biological psychology in strong incentive. Behavioral and Brain Sciences, 29, 161-209.

23. Lewis, A. (ed.) (2008). The Cambridge Handbook of Psychology and Economic Behaviour. Cambridge: Cambridge University Press.

Miller, G. (2010). Teoria szpanu. Warszawa: Prószyński i S-ka, s. 283-305.

24. Nelissen, R.B.A., Meijers, M.H.C. (2011). Social benefits of luxury brands as costly signals of wealth and status. Evolution and Human Behavior, 32, 344-355.

25. Nicolao, L.; Irwin, J., R.; Goodman, J., K. (2009) Happiness for Sale: Do Experiential or Material Purchases Lead to Greater Happiness? Journal of Consumer Research, 36, 188-198

26. Prelec, D., Simester, D. (2001). Always Leave Home Without It: A Further Investigation of the Credit-Card Effect on Willingness to Pay. Marketing Letters, 12, 5-12.

27. Slovic, P., Finucane, M., Peters, E., MacGregor, D.M. (2002). Rational actors or rational fools: implications of the affect heuristic for behavioral economics. Journal of Socio-economics, 32, 329-342.

28. Sokołowska, J. (2005).Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE.

29. Statman, M. (2008). Socially Responsible Investors and Their Advisors. The Journal of Investment Consulting, 9, 15-26.

30. Tetlock, P.E. (2003). Thinking the unthinkable: sacred values and taboo cognitions. Trends in Cognitive Sciences, 7, 320-324.

31. Van Boven, L. (2005). Experientialism, Materialism, and the Pursuit of Happiness. Review of General Psychology , 9, (2), 132–142.

32. Vohs, K.D., Schooler, J.D. (2008). The Value of Believing in Free Will. Encouraging a Belief in Determinism Increases Cheating, Psychological Science. 19, 49-54.

33. Zawadzka, A.M., Górnik-Durose, M. (red.) (2011). Życie w konsumpcji, konsumpcja w życiu – psychologiczne ścieżki współzależności. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały)

34. Zhou, X., Vohs, K.D., Baumeister, R.F. (2009). The Symbolic Power of Money. Psychological Science, 20, 700-706.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Wprowadzenie do psychologii ekonomicznej

3. Gry ekonomiczne i wykazywane w nich zachowania

4. Podejmowanie decyzji finansowych

5. Dobra materialne w kontekście przemian współczesnego świata

6. Zachowania ekonomiczne z wykorzystaniem pieniądza

7. Zachowania ekonomiczne w życiu codziennym: zadłużanie się i oszczędzanie

8. Zachowania ekonomiczne w życiu codziennym: ubezpieczanie się i płacenie podatków

9. Psychologia zachowań konsumenckich: wokół zakupów

10. Psychologia zachowań konsumenckich: wizerunek marki i znaki firmowe

11. Nowe kierunki w analizie zachowań ekonomicznych – neuroekonomia i neuromarketing

12. Zachowania ekonomiczne a sfera wartości

13. Prezentacja prac semestralnych

14. Kolokwium zaliczeniowe

15. Podsumowanie ćwiczeń

Metody dydaktyczne:

Dyskusje grupowe, realizacja projektów badawczych, identyfikowanie i analiza problemów związanych z aktywnością ekonomiczną człowieka w świetle teorii i badań

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie wyników kolokwium oraz pracy semestralnej o charakterze empirycznym

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)