Diagnoza psychologiczna [06-PS017aW]
semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza psychologiczna [06-PS017aW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2014/2015 [2014/2015L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Marcin Langer, Agnieszka Pasztak-Opiłka, Patrycja Stawiarska |
Literatura: |
Paluchowski, W., J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces- narzędzia- standardy. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk, GWP. Morrison J. (2012). Diagnoza psychiatryczna. Kraków, Wydawnictwo UJ. Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. t 1-3, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
Zakres tematów: |
Zajęcia organizacyjne. Przedstawienie warunków zaliczenia przedmiotu oraz zarysu tematyki. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej. Model diagnozy Paluchowskiego- faza prediagnostyczna. Model diagnozy Paluchowskiego- faza badania i wstępnych decyzji. Model diagnozy Paluchowskiego- faza opisu i interpretacji. Model diagnozy Paluchowskiego- faza formułowania zaleceń interwencyjnych. Diagnoza różnicowa- przegląd zagadnień. Wywiad psychologiczny, rodzaje wywiadów. Budowanie wywiadu ustrukturalizowanego, częściowo ustrukturalizowanego. Praca z wywiadem swobodnym (etapy analizy uzyskanych danych) Obserwacja psychologiczna, rodzaje obserwacji. Praktyczne aspekty obserwacji ustrukturalizowanej. Testy psychologiczne- kwestionariusze, próby zadaniowe, testy projekcyjne- podział, narzędzia zdyskredytowane. Kryteria testu psychologicznego. Konceptualizacja przypadku- tworzenie konceptualizacji na podstawie danych, uzyskanych w trakcie badania psychologicznego. Raport psychologiczny – samodzielne pisanie raportów skierowanych do różnych odbiorców. Krytyczna analiza raportów psychologicznych. Błędy diagnostyczne- psychodrama w laboratorium psychologicznym. Analiza nagrania. Podsumowanie zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
Jak w opisie modułu liczba godzin pracy własnej studenta: 60 opis pracy własnej studenta: Analiza informacji uzyskanych z literatury obowiązkowej i uzupełniającej. Samodzielne budowanie wywiadu oraz wykorzystanie arkuszy obserwacji ustrukturalizowanej. Tworzenie konceptualizacji przypadku. Pisanie raportów psychologicznych. Przygotowanie psychodramy, skupionej na zaakcentowaniu błędów diagnostycznych, udział w nagraniu, opracowanie nagrania. Szczegółowa analiza uzyskanego materiału. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna- analiza przypadku. Kolokwia cząstkowe: Za każde pytanie można uzyskać maksymalnie 2 punkty. Ocena dostateczna- 3 pkt Ocena plus dostateczna-3,5 pkt Ocena dobra-4 pkt Ocena plus dobra- 4,5 pkt i 5 pkt Ocena bardzo dobra- 5,5 pkt i 6 pkt Dyskusja w trakcie zajęć: W trakcie aktywnego udziału w zajęciach będzie możliwość uzyskana dodatkowych punktów, które podniosą wartość oceny końcowej z ćwiczeń o 0,5 pkt. Psychodrama: Aktywny udział w psychodramie rejestrowanej na kamerach w laboratorium pozwoli podnieść ocenę końcową z ćwiczeń o 0,5 pkt. Do wyboru: aktywny udział w opracowywaniu materiału filmowego |
Uwagi: |
Materiał prezentowany w trakcie wykładów stanowi uzupełnienie treści przyswajanych przez studenta w trakcie ćwiczeń oraz pracy własnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.