Seminarium magisterskie [06-PS804D]
semestr letni 2014/2015
seminarium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Seminarium magisterskie [06-PS804D] |
Zajęcia: |
semestr letni 2014/2015 [2014/2015L]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Agata Chudzicka-Czupała |
Literatura: |
1. Chudzicka-Czupała A. (2013). Etyczne zachowanie się człowieka w organizacji. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. 2. Chudzicka-Czupała A. (2014). Psychological and moral determinants of acceptance of cheating and plagiarism among university students in Poland. Polish Journal of Applied Psychology. 3. Dambach K. E. (2003). Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, fragmenty. 4. Hirigoyen M. F. (2002). Molestowanie moralne. Perwersyjna przemoc w życiu codziennym. Poznań: Wydawnictwo „W Drodze”, r. 7-10. 5. Laszczak M. (1999). Patologie w organizacji. Mechanizmy powstawania. Zwalczanie. Zapobieganie. Krakow: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, fragmenty. 6. Bass K., Barnett T., Brown G. (1999). Individual Differences.Variables, Ethical Judgments and Ethical Behavioral Intentions. Business Ethics Quarterly, 9, 2, 183 – 205. 7. Bugdol M. (2007). Gry i zachowania nieetyczne w organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin, r.3. 8. Chomczyński P. (2008). Mobbing w pracy z perspektywy interakcyjnej. Proces stawania się ofiarą. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, r. 2. 9. Chudzicka-Czupała A. (2013). Jednostkowe uwarunkowania etycznego zachowania się człowieka w organizacji - przegląd badań i stanowisk. (w:) A. Chudzicka-Czupała. (red.) Człowiek wobec wartości etycznych. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. 10. Chudzicka-Czupała A., Lupina-Wegener A., Borter S., Hapon N. (2013). Students’ attitude toward cheating in Switzerland, Ukraine and Poland. The New Educational Review, 32 (2), 66-76. 11. Chudzicka-Czupała A. (2012). Empathy and Ethical Decision Making at Work. Polish Journal of Applied Psychology, vol. 10 (1), 169—185. 12. Chudzicka-Czupała A. (2012). Filozofia moralna jednostek jako przesłanka dobrych praktyk w biznesie. Zarządzanie i Finanse. Journal of Management and Finance, 1(3), 535-546. 13. Chudzicka-Czupała A., Makselon B. (2005). Sprawca mobbingu czy ofiara? Psychologiczna charakterystyka nieetycznych zachowań interpersonalnych w organizacji. (w:) red. Kożusznik B. Kapitał ludzki w dobie integracji i globalizacji. Katowice: Wyd. UŚl. 14. Davis H.M. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 15. Schmitt M., Gollwitzer M., Maes J., Arbach D. (2005). Justice Sensitivity: Assessment and Location in the Personality Space. European Journal of Psychological Assessment, 21(3), 202-211. 16. Syrek E. (2002). Jakość życia ludzi starszych. (w:) L. Frąckiewicz (red.) Polska a Europa. Procesy demograficzne u progu XXI wieku. Proces starzenia się ludności Polski i jego społeczne konsekwencje. 17. Świda-Ziemba H. (2005). Młodzi w nowym świecie. Kraków: Wyd. Literackie. 18. Trafiałek E. (2003). Polska starość w dobie przemian. Katowice: Wyd. „Śląsk”. 19. Wiśniewski-Roszkowska K. (1989). Starość jako zadanie. Warszawa. IW PAX. 20. Worach-Kardas H. (2003). Starość jako wyzwanie i kwestia społeczna-nowy wymiar na progu XXI wieku. (w:) E. Kanowicz, A. Olubiński (red.) Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku. Toruń 21. Wódz K., Czekaj K., Niesporek A. (2004). Ludzie starzy w społeczności lokalnej. Zintegrowany system pomocy społecznej dla osób starszych. (w:) J. Krzyszkowski, R. Majer. Problemy społeczne, pomoc społeczna, praca socjalna. Wymiar polski i europejski. Częstochowa. |
Zakres tematów: |
INDYWIDUALNE I ŚRODOWISKOWE UWARUNKOWANIA ZACHOWAŃ NIEETYCZNYCH Tematykę seminarium stanowią zagadnienia związane z psychologicznymi, sytuacyjnymi, organizacyjnymi i kulturowymi uwarunkowaniami zachowań nieetycznych, mających miejsce w relacjach międzyludzkich. Przedmiotem badań prowadzonych w ramach seminarium mogą być motywy, przejawy i koszty zachowań nieetycznych oraz właściwości różnicujące ludzi i wpływające na ich etyczne zachowanie, takie jak filozofia moralna (idealizm/relatywizm, makiawelizm, narcyzm), empatia, indywidualna wrażliwość na sprawiedliwość, poziom samokontroli, lęk przed porażką, nastawienie na sukces, a także różnice kulturowe (na przykład partykularyzm/uniwersalizm). Badania prowadzone przez studentów uwzględniać mogą specyfikę wieku – dotyczą osób w okresie młodzieńczym, dorosłości oraz starości. Szczegółowe zagadnienia tematyczne obejmują różne oblicza interpersonalnych zachowań nieetycznych, na przykład: 1. Nieuczciwość akademicka i jej uwarunkowania, formy nieetycznego postępowania w szkołach i na uczelniach, w relacji nauczyciel – uczeń, wykładowca – student; problem ściągania i plagiatowania jako przykład zachowań nieetycznych; 2. Etyczne zachowanie się młodych dorosłych w relacji z rodzicami i z partnerem w związku, odpowiedzialność w podejmowaniu wyzwań dorosłości a etyczne postępowanie; 3. Zachowanie nieetyczne w miejscu pracy, etyczne zagrożenia ze strony współczesnych organizacji – człowiek w pułapce wielkich korporacji; przyczyny wypalenia zawodowego i cynizmu organizacyjnego; 4. Etyczne aspekty zachowania się wobec ludzi chorych i starych. |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, wspólne omawianie samodzielnie przygotowanych przez Studentów zagadnień; praca indywidualna i grupowa |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodne z indywidualnymi ustaleniami z osobą prowadzącą. Warunki zaliczenia w poszczególnych semestrach: Semestr 7: przygotowanie konspektu pracy magisterskiej - koncepcja pracy: temat pracy, problem badawczy, pytania i hipotezy badawcze, zmienne badawcze, opis narzędzi badawczych i metod analizy statystycznej danych, sporządzenie podstawowej bibliografii; Semestr 8: złożenie uszczegółowionego konspektu pracy i/lub napisanie jednego rozdziału teoretycznego + częściowa bibliografia, Semestr 9: zrealizowanie badań empirycznych i oddanie części teoretycznej pracy magisterskiej wraz z bibliografią; Semestr 10: złożenie pracy magisterskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.