Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie [06-PS804D] semestr letni 2014/2015
seminarium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium magisterskie [06-PS804D]
Zajęcia: semestr letni 2014/2015 [2014/2015L] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Agata Chudzicka-Czupała
Literatura:

1. Chudzicka-Czupała A. (2013). Etyczne zachowanie się człowieka w organizacji. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

2. Chudzicka-Czupała A. (2014). Psychological and moral determinants of acceptance of cheating and plagiarism among university students in Poland. Polish Journal of Applied Psychology.

3. Dambach K. E. (2003). Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, fragmenty.

4. Hirigoyen M. F. (2002). Molestowanie moralne. Perwersyjna przemoc w życiu codziennym. Poznań: Wydawnictwo „W Drodze”, r. 7-10.

5. Laszczak M. (1999). Patologie w organizacji. Mechanizmy powstawania. Zwalczanie. Zapobieganie. Krakow: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, fragmenty.

6. Bass K., Barnett T., Brown G. (1999). Individual Differences.Variables, Ethical Judgments and Ethical Behavioral Intentions. Business Ethics Quarterly, 9, 2, 183 – 205.

7. Bugdol M. (2007). Gry i zachowania nieetyczne w organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin, r.3.

8. Chomczyński P. (2008). Mobbing w pracy z perspektywy interakcyjnej. Proces stawania się ofiarą. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, r. 2.

9. Chudzicka-Czupała A. (2013). Jednostkowe uwarunkowania etycznego zachowania się człowieka w organizacji - przegląd badań i stanowisk. (w:) A. Chudzicka-Czupała. (red.) Człowiek wobec wartości etycznych. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

10. Chudzicka-Czupała A., Lupina-Wegener A., Borter S., Hapon N. (2013). Students’ attitude toward cheating in Switzerland, Ukraine and Poland. The New Educational Review, 32 (2), 66-76.

11. Chudzicka-Czupała A. (2012). Empathy and Ethical Decision Making at Work. Polish Journal of Applied Psychology, vol. 10 (1), 169—185.

12. Chudzicka-Czupała A. (2012). Filozofia moralna jednostek jako przesłanka dobrych praktyk w biznesie. Zarządzanie i Finanse. Journal of Management and Finance, 1(3), 535-546.

13. Chudzicka-Czupała A., Makselon B. (2005). Sprawca mobbingu czy ofiara? Psychologiczna charakterystyka nieetycznych zachowań interpersonalnych w organizacji. (w:) red. Kożusznik B. Kapitał ludzki w dobie integracji i globalizacji. Katowice: Wyd. UŚl.

14. Davis H.M. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

15. Schmitt M., Gollwitzer M., Maes J., Arbach D. (2005). Justice Sensitivity: Assessment and Location in the Personality Space. European Journal of Psychological Assessment, 21(3), 202-211.

16. Syrek E. (2002). Jakość życia ludzi starszych. (w:) L. Frąckiewicz (red.) Polska a Europa. Procesy demograficzne u progu XXI wieku. Proces starzenia się ludności Polski i jego społeczne konsekwencje.

17. Świda-Ziemba H. (2005). Młodzi w nowym świecie. Kraków: Wyd. Literackie.

18. Trafiałek E. (2003). Polska starość w dobie przemian. Katowice: Wyd. „Śląsk”.

19. Wiśniewski-Roszkowska K. (1989). Starość jako zadanie. Warszawa. IW PAX.

20. Worach-Kardas H. (2003). Starość jako wyzwanie i kwestia społeczna-nowy wymiar na progu XXI wieku. (w:) E. Kanowicz, A. Olubiński (red.) Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku. Toruń

21. Wódz K., Czekaj K., Niesporek A. (2004). Ludzie starzy w społeczności lokalnej. Zintegrowany system pomocy społecznej dla osób starszych. (w:) J. Krzyszkowski, R. Majer. Problemy społeczne, pomoc społeczna, praca socjalna. Wymiar polski i europejski. Częstochowa.

Zakres tematów:

INDYWIDUALNE I ŚRODOWISKOWE UWARUNKOWANIA ZACHOWAŃ NIEETYCZNYCH

Tematykę seminarium stanowią zagadnienia związane z psychologicznymi, sytuacyjnymi, organizacyjnymi i kulturowymi uwarunkowaniami zachowań nieetycznych, mających miejsce w relacjach międzyludzkich.

Przedmiotem badań prowadzonych w ramach seminarium mogą być motywy, przejawy i koszty zachowań nieetycznych oraz właściwości różnicujące ludzi i wpływające na ich etyczne zachowanie, takie jak filozofia moralna (idealizm/relatywizm, makiawelizm, narcyzm), empatia, indywidualna wrażliwość na sprawiedliwość, poziom samokontroli, lęk przed porażką, nastawienie na sukces, a także różnice kulturowe (na przykład partykularyzm/uniwersalizm).

Badania prowadzone przez studentów uwzględniać mogą specyfikę wieku – dotyczą osób w okresie młodzieńczym, dorosłości oraz starości.

Szczegółowe zagadnienia tematyczne obejmują różne oblicza interpersonalnych zachowań nieetycznych, na przykład:

1. Nieuczciwość akademicka i jej uwarunkowania, formy nieetycznego postępowania w szkołach i na uczelniach, w relacji nauczyciel – uczeń, wykładowca – student; problem ściągania i plagiatowania jako przykład zachowań nieetycznych;

2. Etyczne zachowanie się młodych dorosłych w relacji z rodzicami i z partnerem w związku, odpowiedzialność w podejmowaniu wyzwań dorosłości a etyczne postępowanie;

3. Zachowanie nieetyczne w miejscu pracy, etyczne zagrożenia ze strony współczesnych organizacji – człowiek w pułapce wielkich korporacji; przyczyny wypalenia zawodowego i cynizmu organizacyjnego;

4. Etyczne aspekty zachowania się wobec ludzi chorych i starych.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, wspólne omawianie samodzielnie przygotowanych przez Studentów zagadnień; praca indywidualna i grupowa

Metody i kryteria oceniania:

Zgodne z indywidualnymi ustaleniami z osobą prowadzącą.

Warunki zaliczenia w poszczególnych semestrach:

Semestr 7: przygotowanie konspektu pracy magisterskiej - koncepcja pracy: temat pracy, problem badawczy, pytania i hipotezy badawcze, zmienne badawcze, opis narzędzi badawczych i metod analizy statystycznej danych, sporządzenie podstawowej bibliografii;

Semestr 8: złożenie uszczegółowionego konspektu pracy i/lub napisanie jednego rozdziału teoretycznego + częściowa bibliografia,

Semestr 9: zrealizowanie badań empirycznych i oddanie części teoretycznej pracy magisterskiej wraz z bibliografią;

Semestr 10: złożenie pracy magisterskiej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)