Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PZ I(II) 2.2. Diagnostyka i interwencja w psychologii wychowawczo-klinicznej dzieci i młodzieży - Specyfika diagnozy i interwencji psychologicznej w okresie dzieciństwa i adolescencji [06-PS966D] semestr letni 2014/2015
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: PZ I(II) 2.2. Diagnostyka i interwencja w psychologii wychowawczo-klinicznej dzieci i młodzieży - Specyfika diagnozy i interwencji psychologicznej w okresie dzieciństwa i adolescencji [06-PS966D]
Zajęcia: semestr letni 2014/2015 [2014/2015L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Joanna Kucharewicz
Strona domowa grupy: http://joanna.kucharewicz@us.edu.pl
Literatura:

Dołęga, Z. (red.). (2006). Diagnoza psychologiczna dzieci w wielu przedszkolnym. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

John – Borys, M. (red.) (1997). Wybrane metody diagnozowania i prognozowania rozwoju dzieci do lat 3. Kato-wice: Wydawnictwo UŚ.

Tyszkowa, M. (1981). Diagnoza psychologiczna dla celów wychowawczych. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Jarosz, E. , Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademic

Frydrychowicz, A., Koźniewska, E., Sobolewska, M., Zwierzyńska, E. (2004). Testy psychologiczne i pedago-giczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Warszawa: CMP PP.

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K. (2006).

Skala inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej. Warszawa: PWN. Sęk, H., Brzeziń-ska, A. (2008). Podstawy pomocy psychologicznej. W: Strelau, J, Doliński, D. (red.). Psychologia. Gdańsk: GWP.

Bogdanowicz M. (2006) Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie.

Nadrowska K., Marek E. (2010).Diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Karty pracy. Warszawa: WSiP.

Meinders – Lucking F., Loy S. (2009). Czy moje dziecko osiągnęło dojrzałość szkolną? Kielce: Jedność.

Zakres tematów:

Podstawowe techniki diagnostyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą – wywiad, ankieta, obserwacja, analiza dokumentów i wytworów.

Diagnoza małego dziecka (SRD).

 Diagnoza rozwoju motoryki i percepcji wg. M. Frostig

Diagnoza dojrzałości szkolnej. Co to jest dojrzałości szkolna? Kryteria dojrzałości szkolnej. Wybrane narzędzia badania dojrzałości szkolnej.

Diagnoza dysleksji rozwojowej. Przyczyny dysleksji, typy dysleksji. Kryteria diagnostyczne dysleksji. Zasady diagnozy dysleksji. Wybrane metody i techniki diagnozy dysleksji.

Ocena funkcjonowania intelektualnego dziecka. Norma intelektualna a upośledzenie. Dziecko z deficytami w rozwoju poznawczym. Wybrane metody diagnozy rozwoju intelektualnego i poznawczego.

Wybrane metody, narzędzia i techniki diagnozy rozwoju emocjonalno –społecznego dziecka.

Diagnoza zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży.

Diagnoza dziecka w systemie rodzinnym.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja multimedialna,

metody aktywizujące.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny.

Student wybiera dwa pytania: jedno z zakresu poznanych treści teoretycznych, drugie z wynikami po zastosowaniu wybranego narzędzia diagnozy lub problemu. Dokonuje analizy wyników (wyciąga wnioski) lub konstruuje plan interwencji.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)