PZ I(II) 2.2. Diagnostyka i interwencja w psychologii wychowawczo-klinicznej dzieci i młodzieży - Specyfika diagnozy i interwencji psychologicznej w okresie dzieciństwa i adolescencji [06-PS966D]
semestr letni 2014/2015
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | PZ I(II) 2.2. Diagnostyka i interwencja w psychologii wychowawczo-klinicznej dzieci i młodzieży - Specyfika diagnozy i interwencji psychologicznej w okresie dzieciństwa i adolescencji [06-PS966D] |
Zajęcia: |
semestr letni 2014/2015 [2014/2015L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Joanna Kucharewicz |
Strona domowa grupy: | http://joanna.kucharewicz@us.edu.pl |
Literatura: |
Dołęga, Z. (red.). (2006). Diagnoza psychologiczna dzieci w wielu przedszkolnym. Katowice: Wydawnictwo UŚ. John – Borys, M. (red.) (1997). Wybrane metody diagnozowania i prognozowania rozwoju dzieci do lat 3. Kato-wice: Wydawnictwo UŚ. Tyszkowa, M. (1981). Diagnoza psychologiczna dla celów wychowawczych. Poznań: Wydawnictwo UAM. Jarosz, E. , Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademic Frydrychowicz, A., Koźniewska, E., Sobolewska, M., Zwierzyńska, E. (2004). Testy psychologiczne i pedago-giczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Warszawa: CMP PP. Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K. (2006). Skala inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej. Warszawa: PWN. Sęk, H., Brzeziń-ska, A. (2008). Podstawy pomocy psychologicznej. W: Strelau, J, Doliński, D. (red.). Psychologia. Gdańsk: GWP. Bogdanowicz M. (2006) Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Nadrowska K., Marek E. (2010).Diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Karty pracy. Warszawa: WSiP. Meinders – Lucking F., Loy S. (2009). Czy moje dziecko osiągnęło dojrzałość szkolną? Kielce: Jedność. |
Zakres tematów: |
Podstawowe techniki diagnostyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą – wywiad, ankieta, obserwacja, analiza dokumentów i wytworów. Diagnoza małego dziecka (SRD). Diagnoza rozwoju motoryki i percepcji wg. M. Frostig Diagnoza dojrzałości szkolnej. Co to jest dojrzałości szkolna? Kryteria dojrzałości szkolnej. Wybrane narzędzia badania dojrzałości szkolnej. Diagnoza dysleksji rozwojowej. Przyczyny dysleksji, typy dysleksji. Kryteria diagnostyczne dysleksji. Zasady diagnozy dysleksji. Wybrane metody i techniki diagnozy dysleksji. Ocena funkcjonowania intelektualnego dziecka. Norma intelektualna a upośledzenie. Dziecko z deficytami w rozwoju poznawczym. Wybrane metody diagnozy rozwoju intelektualnego i poznawczego. Wybrane metody, narzędzia i techniki diagnozy rozwoju emocjonalno –społecznego dziecka. Diagnoza zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży. Diagnoza dziecka w systemie rodzinnym. |
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja multimedialna, metody aktywizujące. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. Student wybiera dwa pytania: jedno z zakresu poznanych treści teoretycznych, drugie z wynikami po zastosowaniu wybranego narzędzia diagnozy lub problemu. Dokonuje analizy wyników (wyciąga wnioski) lub konstruuje plan interwencji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.