Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura dla dzieci i młodzieży [02-FP-PN-S1-LDM] semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Literatura dla dzieci i młodzieży [02-FP-PN-S1-LDM]
Zajęcia: semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 4
Limit miejsc: 12
Prowadzący: Małgorzata Wójcik-Dudek
Literatura:

Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej. Pod redakcją B. Tylickiej i G. Leszczyńskiego, Wrocław 2002.

Z. Adamczykowa: Literatura dziecięca. Funkcje – kategorie – gatunki. Warszawa 2004.

A. Baluch: Archetypy literatury dziecięcej. Kraków 1992.

A Baluch: Książka jest światem. Kraków 2005.

A. Baluch: Od ludus do agora: rozważania o książkach dla dzieci i młodzieży. Kraków 2003.

Alicja Baluch: Od form prostych do arcydzieła. Kraków 2008

Bruno Bettelheim: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Warszawa 1985 (lub inne wydanie).

G. Leszczyński: Magiczna biblioteka: zbójeckiej księgi młodego wieku. Warszawa 2007.

M. Oziewicz: Magiczny urok Narnii. Kraków 2005.

V. Wróblewska: Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku. Toruń 2003.

Tajemnicze ogrody : rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży. Red. K. Heska-Kwaśniewicz. Katowice 1996.

Tajemnicze ogrody : rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży. [Cz.] 2 Red. K. Heska-Kwaśniewicz. Katowice 2009.

Tajemnicze ogrody : rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży. 3. Red. K. Heska-Kwaśniewicz. Katowice 2013.

Nowe opisanie świata : literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań. Red. nauk. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek. Katowice 2013.

Wyczytać świat - międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży. Red. nauk. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek przy współpracy A. Zok-Smoły. Katowice 2014.

Zakres tematów:

Poznanie najistotniejszych cech literatury dla dzieci i młodzieży oraz podstawowych informacji o jej historycznym rozwoju (nazwiska, tytuły, tematy, rozwój, badacze).

Rozpoznania w zakresie najnowszych tekstów z tzw. literatury czwartej; recenzowanie wybranych pozycji (klasyka i nowości; proza i poezja).

Dyskusja wokół kanonu (-ów) literatury dla odbiorcy w różnym wieku (od żłobka czy przedszkola do gimnazjum).

Ilustracje w książkach dla dzieci.

Opracowania z literatury przedmiotu (refleksje literaturoznawcze, pedagogiczne, aksjologiczne).

Studenci doskonalą umiejętności w zakresie referowania tekstów naukowych oraz interpretowania tekstów literackich dla młodego odbiorcy (z uwzględnieniem słowa, ilustracji, rozwiązań edytorskich).

Metody dydaktyczne:

Problemowa, heureza, pogadanka, prezentacja multimedialna, metody oglądowe.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywny udział w zajęciach; recenzja książki.

Uwagi:

studia I st.: 5 semestr stacjonarnej filologii polskiej, spec. nauczycielska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)