Literatura dla dzieci i młodzieży [02-FP-PN-S1-LDM]
semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Literatura dla dzieci i młodzieży [02-FP-PN-S1-LDM] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Wójcik-Dudek | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej. Pod redakcją B. Tylickiej i G. Leszczyńskiego, Wrocław 2002. Z. Adamczykowa: Literatura dziecięca. Funkcje – kategorie – gatunki. Warszawa 2004. A. Baluch: Archetypy literatury dziecięcej. Kraków 1992. A Baluch: Książka jest światem. Kraków 2005. A. Baluch: Od ludus do agora: rozważania o książkach dla dzieci i młodzieży. Kraków 2003. Alicja Baluch: Od form prostych do arcydzieła. Kraków 2008 Bruno Bettelheim: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Warszawa 1985 (lub inne wydanie). G. Leszczyński: Magiczna biblioteka: zbójeckiej księgi młodego wieku. Warszawa 2007. M. Oziewicz: Magiczny urok Narnii. Kraków 2005. V. Wróblewska: Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku. Toruń 2003. Tajemnicze ogrody : rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży. Red. K. Heska-Kwaśniewicz. Katowice 1996. Tajemnicze ogrody : rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży. [Cz.] 2 Red. K. Heska-Kwaśniewicz. Katowice 2009. Tajemnicze ogrody : rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży. 3. Red. K. Heska-Kwaśniewicz. Katowice 2013. Nowe opisanie świata : literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań. Red. nauk. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek. Katowice 2013. Wyczytać świat - międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży. Red. nauk. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek przy współpracy A. Zok-Smoły. Katowice 2014. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Poznanie najistotniejszych cech literatury dla dzieci i młodzieży oraz podstawowych informacji o jej historycznym rozwoju (nazwiska, tytuły, tematy, rozwój, badacze). Rozpoznania w zakresie najnowszych tekstów z tzw. literatury czwartej; recenzowanie wybranych pozycji (klasyka i nowości; proza i poezja). Dyskusja wokół kanonu (-ów) literatury dla odbiorcy w różnym wieku (od żłobka czy przedszkola do gimnazjum). Ilustracje w książkach dla dzieci. Opracowania z literatury przedmiotu (refleksje literaturoznawcze, pedagogiczne, aksjologiczne). Studenci doskonalą umiejętności w zakresie referowania tekstów naukowych oraz interpretowania tekstów literackich dla młodego odbiorcy (z uwzględnieniem słowa, ilustracji, rozwiązań edytorskich). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Problemowa, heureza, pogadanka, prezentacja multimedialna, metody oglądowe. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział w zajęciach; recenzja książki. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
studia I st.: 5 semestr stacjonarnej filologii polskiej, spec. nauczycielska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.