Seminarium magisterskie I [02-FP-S2-Sem1]
semestr zimowy 2014/2015
seminarium,
grupa nr 6
Przedmiot: | Seminarium magisterskie I [02-FP-S2-Sem1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 11:30 - 13:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Danuta Krzyżyk | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
D. Bartosiewicz: Komunikacyjna funkcja wykładników spójności tekstu. Warszawa 2002. D. Krzyżyk, Uczeń w krainie ortografii. W: D. Bula, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, H. Synowiec: Dziecko w świecie języka. Kraków 2004. K. Kuszak: Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne – badania – implikacje praktyczne. Poznań 2014. G. van der Leun, T. Mandel: Netykieta, czyli przykazania dla internautów, Warszawa 1998. B. Murawska: Pozwólmy dzieciom czytać. Warszawa 2011. K. Ożóg: Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów 2001. E. Polański: Dydaktyka ortografii i interpunkcji. Warszawa 1995. E. Polański, A. Rychlik: Ortografia i interpunkcja w szkole. Praktyczne kompendium nie tylko dla nauczycieli. Szkoła podstawowa i gimnazjum. Łódź 2006. Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci. Red. W. Pisarek. Kraków 1999. M. Radochoński: Podstawy psychopatologii dla pedagogów. Rzeszów 2001. M. Żytko: Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. Warszawa 2010. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W ramach seminarium powstawać będą prace z zakresu dydaktyki ortografii i interpunkcji (np. nowe determinanty sprawności ortograficznej i interpunkcyjnej; błędy ortograficzne i interpunkcyjne w pracach uczniów, wiadomości i ćwiczenia z zakresu ortografii i interpunkcji w podręcznikach szkolnych); ortografii (np. zasady pisowni słownictwa religijnego, zapis słownictwa religijnego w prasie katolickiej, podręcznikach do religii); wiedzy o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych (np. obraz osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tekstach kultury popularnej – filmie, literaturze, komiksie, praca z uczniem uzdolnionym polonistycznie); najnowszej literatury dla dzieci i młodzieży (np. związki frazeologiczne w literaturze dla najmłodszych – wybrani autorzy; antroponimy zoonimy i toponimy w literaturze dla najmłodszych – wybrani autorzy); a także tematy dotyczące struktury i zawartości treściowej wypowiedzi dzieci i młodzieży (np. opis językowo-kulturowego obrazu świata dzieci i młodzieży, frazeologia w wypowiedziach uczniów). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające (w tym: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym, instruktaż), metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczka, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu, metoda MTP), metoda badawcza. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Aktywność na zajęciach. Zgromadzenie podstawowej bibliografii - semestr I. Szczegółowy plan pracy, przygotowanie narzędzi badawczych - semestr II. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 sem. filologii polskiej /stacj. II st./ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.