Film i nowe media w kulturze [02-KM-S2-002]
semestr zimowy 2014/2015
Konwersatorium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Film i nowe media w kulturze [02-KM-S2-002] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | 25 |
Prowadzący: | Ilona Copik |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Intermedialność w kulturze końca XX wieku, red. A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak, Białystok 1998. 2. H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007. 3. Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?, red. E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk, Kraków 2008. 4. R. Kluszczyński, Film-wideo-multimedia, Warszawa 1999. Literatura uzupełniająca: 1. M. Lister, J. Dovey, S. Giddings, I. Grant, K. Kelly, Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009, rozdział I. 2. R. Debray, Wprowadzenie do mediologii, Warszawa 2010, rozdział 6. 3. L. Lessig, Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Warszawa 2009, rozdział III. 4. J. D. Bolter, Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, Bydgoszcz 2014, rozdział III, IV. 5. A. Friedberg, Wirtualne okno. Od Albertiego do Microsoftu, Warszawa 2012, Wprowadzenie. 6. Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, red. A. Gwóźdź, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010 (A. Gwóźdź, Kino po kinie – film po kinie). 7. Współczesna niemiecka myśl filmowa. Od projektora do komputera. Antologia, red. A. Gwóźdź, Katowice 1999 (S. Zielinski, Już nie kino…; J. E. Muller, Intermedialność...). 8. Pogranicza audiowizualności, red. A. Gwóźdź. Kraków 2010 (F. Krautkrämer, Poszerzenie strefy granicznej – paratekst w filmie). 9. Filiciak M., Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2013, rozdział II i IV. 10. P. Zawojski, Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów, Warszawa 2012, (Paradoksy obrazów…). 11. P. Nora, Między pamięcią i historią: Les lieux de Memoire, „Archiwum” 2009, nr 2. 12. Kultura Współczesna 4/2011 (numer tematyczny „Powrót do archiwów”). |
Zakres tematów: |
1. Nowe/stare media – przegląd kluczowych pojęć. 2. Ewolucja mediów - ciągłość i zmiana. 3. Pomiędzy oralnością a audiowizualnością. 4. Remediacje, kolaże i remiksy. 5. Intermedialność jako stan kultury współczesnej. 6. Hipertekst jako remediacja druku. 7. Obrazowanie w epoce nowych mediów. 8. Okna, ramy, ekrany jako metafory medialne. 9. Kino po kinie. 10. Paratekstowe elementy struktury filmu. 11. Telewizja po telewizji. 12. Nowe media i pamięć. Archiwizowanie jako strategia tożsamościowa. |
Metody dydaktyczne: |
Projekt i prezentacja, gra dydaktyczna (techniki: burza mózgów, sytuacyjna), mapa mentalna, analiza tekstu naukowego, analiza materiału audiowizualnego (technika: pytania/odpowiedzi), dyskusja (debata oksfordzka, dyskusja panelowa, drzewo decyzyjne), praca w zespołach - 30 godz. prowadzenia zajęć; praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, samodzielne przyswojenie wiedzy przekazanej w trakcie konwersatorium, lektura wybranych tekstów poszerzających wiedzę - 30 godz. pracy własnej studenta. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowa ocena zostanie ustalona w równych proporcjach na podstawie ocen: ze sprawdzianu ustnego, obserwacji weryfikującej, dyskusji oraz testu. Przeprowadzająca weryfikację: Ilona Copik sprawdzian ustny 02-MO2SN-14-w_s wymagania merytoryczne i kryteria oceny: 5pkt - student wykazuje się uporządkowaną wiedzą z zakresu funkcjonowania filmu i mediów w kulturze. Bardzo dobrze zna i stosuje elementarną terminologię filmoznawczą i medioznawczą. Trafnie wskazuje wpływ mediów współczesnych na kształt kultury, potrafi samodzielnie dostrzec problemy w polu kultury medialnej, wskazywać przykłady zjawisk i je analizować. Rozpoznaje oraz definiuje kluczowe dla przedmiotu kategorie i pojęcia: intermedialności, remediacji i remiksu, hipertekstualności, kina elektronicznego, konwergencji mediów, przełomów technokulturowych, kultury audiowizualnej, metafory ekranu i monitora. 4 pkt - student wykazuje się uporządkowaną wiedzą z zakresu funkcjonowania filmu i mediów w kulturze. Dobrze zna i stosuje elementarną terminologię filmoznawczą i medioznawczą. Trafnie wskazuje wpływ mediów współczesnych na kształt kultury. Rozpoznaje oraz definiuje kluczowe dla przedmiotu kategorie i zjawiska: intermedialności, remediacji i remiksu, hipertekstualności, kina elektronicznego, konwergencji mediów, przełomów technokulturowych, kultury audiowizualnej, metafory ekranu i monitora. 3 pkt - student wykazuje się ogólną wiedzą z zakresu funkcjonowania filmu i mediów w kulturze. Zna i stosuje w stopniu poprawnym elementarną terminologię filmoznawczą i medioznawczą. Zazwyczaj trafnie wskazuje wpływ mediów współczesnych na kształt kultury. Rozpoznaje oraz definiuje wybrane kategorie i zjawiska: intermedialności, remediacji i remiksu, hipertekstualności, kina elektronicznego, konwergencji mediów, przełomów technokulturowych, kultury audiowizualnej, metafory ekranu i monitora. 2 pkt - student wykazuje się powierzchowną wiedzą z zakresu funkcjonowania filmu i mediów w kulturze. Wykazuje braki znajomości w zakresie elementarnej terminologii filmoznawczej i medioznawczej. Wskazuje tylko ogólnie wpływ mediów współczesnych na kształt kultury. Rozpoznaje oraz definiuje niektóre kluczowe dla przedmiotu kategorie i zjawiska: intermedialności, remediacji i remiksu, hipertekstualności, kina elektronicznego, konwergencji mediów, przełomów technokulturowych, kultury audiowizualnej, metafory ekranu i monitora. 1 pkt - student wykazuje się powierzchowną wiedzą z zakresu funkcjonowania filmu i mediów w kulturze. czesto niepoprawnie stosuje elementarną terminologię filmoznawczą i medioznawczą. Wskazuje niektóre aspekty wpływu mediów współczesnych na kształt kultury. Rozpoznaje niekóre z kluczowych dla przedmiotu kategorii i zjawisk: intermedialności, remediacji i remiksu, hipertekstualności, kina elektronicznego, konwergencji mediów, przełomów technokulturowych, kultury audiowizualnej, metafory ekranu i monitora. 0 pkt - student nie ma wiedzy z zakresu funkcjonowania filmu i mediów w kulturze. Nie zna terminologii naukowej. Nie potrafi omówić głównych zjawisk i kategoriiz zakresu wiedzy o filmie i nowych mediach. Przebieg procesów weryfikacji: na przedostatnich zajęciach w semestrze. dyskusja 02-MO2SN-14-w_d wymagania merytoryczne i kryteria oceny: 5p– student bardzo często uczestniczy w dyskusji, trafnie używa terminologii naukowej, w oparciu o merytorycznie wartościowe źródła klarownie przedstawia swoje opinie, we właściwy sposób ustosunkowuje się do wypowiedzi innych dyskutantów. 4p – student bardzo często uczestniczy w dyskusji, na ogół poprawnie używa terminologii naukowej, w oparciu o merytorycznie wartościowe źródła zazwyczaj klarownie przedstawia swoje opinie, we właściwy sposób ustosunkowuje się do wypowiedzi innych dyskutantów. 3p – student często uczestniczy w dyskusji, na ogół poprawnie używa terminologii naukowej, w oparciu o merytorycznie wartościowe źródła nie zawsze klarownie przedstawia swoje opinie, nie zawsze trafnie ustosunkowuje się do wypowiedzi innych dyskutantów. 2p – student od czasu do czasu uczestniczy w dyskusji, niejednokrotnie niepoprawnie używa terminów naukowych, przedstawia swoje opinie, nie opierając się jednak na sprawdzonych źródłach, nie zawsze ustosunkowuje się do wypowiedzi innych dyskutantów. 1p – student sporadycznie uczestniczy w dyskusji, iejednokrotnie niepoprawnie używa terminów naukowych, rzadko przedstawia swoje opinie, często nie popierając ich żadnymi źródłami. 0p – student nie zabiera głosu w dyskusji, a wywołany do odpowiedzi niepoprawnie używa terminologii naukowej. Przebieg procesów weryfikacji: w toku zajęć. obserwacja weryfikująca 02-MO2SN-14-w_o wymagania merytoryczne: Student aktywnie uczestniczy w zajęciach oraz w pracy grupowej. kryteria oceny: 5 punktów – student zawsze zabiera głos w pracy grupowej lub w luźnej dyskusji, wykazuje zaangażowanie pracę na zajęciach, motywuje koleżanki i kolegów do działania. 4 punkty – student często zabiera głos, w umiarkowanym zakresie motywuje koleżanki i kolegów, wykazuje umiarkowane zaangażowanie. 3 punkty – student rzadko zabiera głos, nie włącza się aktywnie w pracę grupy. 2 punkty – student rzadko zabiera głos, nie podejmuje dyskusji z grupą, nie wykazuje zaangażowania. 1 punkt – student zabiera w grupie głos jedynie na wyraźną prośbę innych, nie wykazuje żadnego zaangażowania w pracę nad zadaniem. 0 punktów – student odmawia udziału w pracy grupy. Przebieg procesów weryfikacji: w toku zajęć. test 02-MO2SN-14-w_t wymagania merytoryczne: Student szczegółowo zna treść lektur ujętych w bibliografii obowiązkowej. Student posiada zsyntezowaną wiedzę na podstawie działań analityczno-interpretacyjnych podejmowanych na zajęciach. kryteria oceny: Test zostanie oceniony w skali 0-5 na podstawie uzyskanego wyniku punktowego: 5: 91-100% 4: 71-90% 3: 51-70% 2: 41-50% 1: 0-40% 0: student nie przystąpił do testu w żadnym z terminów. Przebieg procesu weryfikacji: na ostatnich zajęciach w semestrze. Kryteria przeliczenia punktów na oceny: 4,75-5 – bardzo dobry; 4,50-4,74 – plus dobry; 3,75-4,49 – dobry; 3,50-3,74 – plus dostateczny; 3,0-3,49 – dostateczny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.