Pedagogika społeczna [12-PE-S1-4PS]
semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika społeczna [12-PE-S1-4PS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 38 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Aleksandra Gancarz |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA Kawula S.: Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro. Wydawnictwo Akapit, Toruń 2012. Lalak D., Pilch T. (red.): Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 1999. Nikitorowicz J.: Grupy etniczne w wielokulturowym świecie. GWP, Sopot 2010. Pilch T., Lepalczyk I. (red.): Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Wyd. 2. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2003. Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. UZUPEŁNIAJĄCA Kaim A., Gugniewicz A.: Edukacja bez wykluczenia. ABC wsparcia dla dzieci z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym. Informator dla nauczycieli i nauczycielek. Fundacja Przestrzenie Dialogu, Gdańsk 2007. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Wyd. Adam Marszałek, Cieszyn – Warszawa – Toruń 2011. Radziewicz-Winnicki A.: Społeczeństwo w trakcie zmiany. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji. GWP, Gdańsk 2005. Wawro F.W. (red.): Pedagog wobec wyzwań współczesności. Wydawnictwo KUL, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Pedagogiki Społecznej, Warszawa 2010. „Auxilium Sociale Novum” – czasopismo „Edukacja Międzykulturowa” – czasopismo „Pedagogika Społeczna” – czasopismo „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” – czasopismo |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Obszary działalności pedagoga społecznego. Cechy osobowościowe potrzebne do wykonywania zawodu pedagoga społecznego. 2-3. Wybrani prekursorzy i twórcy pedagogiki społecznej (S. T. Szacki, Z. Mysłakowski, J. C. Babicki, A. Kamiński, R. Wroczyński, S. Kowalski). 4-5. Metodologia badań środowiskowych. 6-7. Negatywne skutki ubóstwa, sieroctwa społecznego, deficytów więzi międzyludzkich itp. 8-14. Prezentacje opracowanych projektów sytuacji edukacyjnych wspomagających jednostki, grupy i zbiorowości. 15. Kolokwium, podsumowanie. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia poświęcone są głównie praktycznej weryfikacji poznanych zagadnień, pracy z tekstem, analizie, projektowaniu sytuacji wspomagających jednostki grupy i zbiorowości. Praca z tekstem – analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień (metody podające, pogadanka; metody problemowe, dyskusja, burza mózgów; metody eksponujące (ekspozycja). Projekt - projektowanie sytuacji edukacyjnych wspomagających jednostki grupy i zbiorowości (metoda projektów, metody problemowe, burza mózgów, gry dydaktyczne). Kolokwium - zadania na dobieranie, z luką, na porządkowanie, krótkiej odpowiedzi, rozszerzonej odpowiedzi. |
Metody i kryteria oceniania: |
PRACA Z TEKSTEM WYMAGANIA. Znajomość literatury obowiązkowej i wybranych pozycji literatury uzupełniającej potwierdzona odpowiedzią ustną na zadane pytania oraz głosem w dyskusji podczas zajęć. Umiejętność analizowania tekstów naukowych, porównywania ze sobą różnych stanowisk, uargumentowania własnego stanowiska wobec kwestii poruszanych podczas ćwiczeń. Umiejętność oceny zjawisk i zachowań. KRYTERIA OCENIANIA. Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu 25% punktów za aktywność, najwyższą zaś za otrzymanie 75% maksymalnej liczby punktów. PROJEKT WYMAGANIA. Umiejętność formułowania propozycji rozwiązań problemów społecznych i wychowawczych lub zapobiegania im z wykorzystaniem metod organizowania sił społecznych i rzeczowych składników środowiska. Prezentacja projektu na forum grupy z zachowaniem podstawowych zasad skutecznej komunikacji. KRYTERIA OCENIANIA. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń na najniższym dopuszczalnym poziomie jest prezentacja na forum grupy autorskiego, oryginalnego projektu działań. KOLOKWIUM ZALICZENIOWE WYMAGANIA. Znajomość i rozumienie najważniejszych treści ćwiczeń. Umiejętność wyrażania własnej opinii w oparciu o literaturę naukową. Kolokwium zaliczeniowe ma charakter pisemny. Zawiera zadania otwarte, krótkiej odpowiedzi, z luką oraz na dobieranie. KRYTERIA OCENIANIA. Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu minimum 50% maksymalnej punktacji testu, najwyższą po uzyskaniu 95% punktacji. |
Uwagi: |
ZEWiWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.