Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna [12-PE-S1-4PS] semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika społeczna [12-PE-S1-4PS]
Zajęcia: semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 38
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Aleksandra Gancarz
Literatura:

OBOWIĄZKOWA

Kawula S.: Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro. Wydawnictwo Akapit, Toruń 2012.

Lalak D., Pilch T. (red.): Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 1999.

Nikitorowicz J.: Grupy etniczne w wielokulturowym świecie. GWP, Sopot 2010.

Pilch T., Lepalczyk I. (red.): Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Wyd. 2. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2003.

Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

UZUPEŁNIAJĄCA

Kaim A., Gugniewicz A.: Edukacja bez wykluczenia. ABC wsparcia dla dzieci z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym. Informator dla nauczycieli i nauczycielek. Fundacja Przestrzenie Dialogu, Gdańsk 2007.

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Wyd. Adam Marszałek, Cieszyn – Warszawa – Toruń 2011.

Radziewicz-Winnicki A.: Społeczeństwo w trakcie zmiany. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji. GWP, Gdańsk 2005.

Wawro F.W. (red.): Pedagog wobec wyzwań współczesności. Wydawnictwo KUL, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Pedagogiki Społecznej, Warszawa 2010.

„Auxilium Sociale Novum” – czasopismo

„Edukacja Międzykulturowa” – czasopismo

„Pedagogika Społeczna” – czasopismo

„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” – czasopismo

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Obszary działalności pedagoga społecznego. Cechy osobowościowe potrzebne do wykonywania zawodu pedagoga społecznego.

2-3. Wybrani prekursorzy i twórcy pedagogiki społecznej (S. T. Szacki, Z. Mysłakowski, J. C. Babicki, A. Kamiński, R. Wroczyński, S. Kowalski).

4-5. Metodologia badań środowiskowych.

6-7. Negatywne skutki ubóstwa, sieroctwa społecznego, deficytów więzi międzyludzkich itp.

8-14. Prezentacje opracowanych projektów sytuacji edukacyjnych wspomagających jednostki, grupy i zbiorowości.

15. Kolokwium, podsumowanie.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia poświęcone są głównie praktycznej weryfikacji poznanych zagadnień, pracy z tekstem, analizie, projektowaniu sytuacji wspomagających jednostki grupy i zbiorowości.

Praca z tekstem – analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień (metody podające, pogadanka; metody problemowe, dyskusja, burza mózgów; metody eksponujące (ekspozycja).

Projekt - projektowanie sytuacji edukacyjnych wspomagających jednostki grupy i zbiorowości (metoda projektów, metody problemowe, burza mózgów, gry dydaktyczne).

Kolokwium - zadania na dobieranie, z luką, na porządkowanie, krótkiej odpowiedzi, rozszerzonej odpowiedzi.

Metody i kryteria oceniania:

PRACA Z TEKSTEM

WYMAGANIA. Znajomość literatury obowiązkowej i wybranych pozycji literatury uzupełniającej potwierdzona odpowiedzią ustną na zadane pytania oraz głosem w dyskusji podczas zajęć. Umiejętność analizowania tekstów naukowych, porównywania ze sobą różnych stanowisk, uargumentowania własnego stanowiska wobec kwestii poruszanych podczas ćwiczeń. Umiejętność oceny zjawisk i zachowań.

KRYTERIA OCENIANIA. Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu 25% punktów za aktywność, najwyższą zaś za otrzymanie 75% maksymalnej liczby punktów.

PROJEKT

WYMAGANIA. Umiejętność formułowania propozycji rozwiązań problemów społecznych i wychowawczych lub zapobiegania im z wykorzystaniem metod organizowania sił społecznych i rzeczowych składników środowiska. Prezentacja projektu na forum grupy z zachowaniem podstawowych zasad skutecznej komunikacji.

KRYTERIA OCENIANIA. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń na najniższym dopuszczalnym poziomie jest prezentacja na forum grupy autorskiego, oryginalnego projektu działań.

KOLOKWIUM ZALICZENIOWE

WYMAGANIA. Znajomość i rozumienie najważniejszych treści ćwiczeń. Umiejętność wyrażania własnej opinii w oparciu o literaturę naukową. Kolokwium zaliczeniowe ma charakter pisemny. Zawiera zadania otwarte, krótkiej odpowiedzi, z luką oraz na dobieranie.

KRYTERIA OCENIANIA. Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu minimum 50% maksymalnej punktacji testu, najwyższą po uzyskaniu 95% punktacji.

Uwagi:

ZEWiWP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)