Diagnoza i terapia zaburzeń emocji i zachowania [12-PE-PETP-S1-7DITEZ]
semestr zimowy 2014/2015
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza i terapia zaburzeń emocji i zachowania [12-PE-PETP-S1-7DITEZ] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Ilona Fajfer-Kruczek |
Literatura: |
Cave S.: Terapia zaburzeń psychicznych, Gdańsk 2005. Czeredecka B.: Analiza pedagogiczna zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży. Warszawa 2003 Jarosz E., E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne, Walończyk T., J. Komander (red.): Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa 2005 Bandelow B.: 5 prostych sposobów radzenia sobie z lękiem, Gdańsk 2009. Doliński A.: Teoretyczno-metodyczne aspekty korekcji zachowania: program profilaktyczny. Zielona Góra 2004 Howart R.: Jak pokonywać problemy behawioralne dzieci i młodzieży. Warszawa 2005 Jabłońska-Dąbrowska I.: Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków 2008 John-Borys M., Dołęga Z.: Z badań nad zdrowiem psychicznym uczniów – wstęp do działań profilaktycznych szkoły, Katowice 2006. Kaleta K., Mróz J. (red.): Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania, Kielce 2010. Kimble D., A. M. Colman, Biologiczne mechanizmy zachowania, Poznań 2001 Koszewska I., Habrat-Pragłowska E.: O depresji, o manii, o nawracających zaburzeniach nastroju, Warszawa 2007. Kozłowska A.: Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa 1984. Nowak-Starz G.: Rozwój fizyczny i emocjonalny dzieci z przejawami zaburzeń emocjonalnych. Kielce 1998 Opolska T.: Dziecko nadpobudliwe: program korekcyjny. Warszawa 2001 Varughese T., Wskazówki społeczne dla dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych i zaburzeń pokrewnych, Warszawa 2012. Wolańczyk T.: Zaburzenia emocjonalne i behawioralne młodzieży szkolnej w Polsce. Warszawa 2002 Zielińska M.: Jak reagować na agresję uczniów? Skuteczne techniki radzenia sobie z problemem. Gdańsk 2012. |
Zakres tematów: |
• Pojęcie normy rozwojowej a zaburzenia zachowania i emocji u dziecka • Determinanty i klasyfikacja zaburzeń w zachowaniu i zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży (charakterystyka socjologiczna, psychologiczna, pedagogiczna). • Podstawy diagnozy zaburzeń emocji i zachowania u dzieci – przegląd kompetencji specjalistów • Rola specjalistów w diagnozowaniu zaburzeń emocji i zachowania. • Metody psychoterapeutyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami: o terapia behawioralna o terapia poznawcza o systemowa terapia rodzin o psychoterapia indywidualna o psychoterapia grupowa • Terapia przez sztukę w niwelowaniu objawów i przyczyn zaburzeń emocjonalnych i zachowania • Tworzenia warsztatu terapeuty. Przesłanki teoretyczne. |
Metody dydaktyczne: |
wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
Metody i kryteria oceniania: |
Prawidłowe odpowiedzi udzielone na piśmie, potwierdzające znajomość treści wykładów oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej 5 punktów i mniej – ndst 6 punktów- dst 7 – 8 punktów – db 9 - 10 punktów bdb Poprawa oceny ndst = przy uzyskaniu pozytywnej oceny, ostateczna ocena to dst z tej formy weryfikacji efektów kształcenia Kolokwium pisemne składające się z 10 pytań otwartych oraz zamkniętych, czas trwania 45 min., informacja o uzyskanych ocenach – do 7 dni. |
Uwagi: |
TPIAON |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.