Współczesne metody i narzędzia w badaniach klimatu [04-GF-S2-GG2-612]
semestr zimowy 2014/2015
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne metody i narzędzia w badaniach klimatu [04-GF-S2-GG2-612] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, poniedziałek (niestandardowa częstotliwość), 9:00 - 10:30
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Łupikasza, Artur Widawski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Widawski A., 2005, Struktura przestrzenna wybranych elementów pogody w Alpach i Karpatach w świetle informacji satelitarnej NOAA i METEOSAT – atmosfera górska. Teledetekcja Środowiska 36. Polskie Towarzystwo Geograficzne. Warszawa, s. 3-34. Widawski A., 2009, Struktura przestrzenna wybranych elementów pogody w Alpach i Karpatach w świetle informacji satelitarnej NOAA i METEOSAT – powierzchnia Ziemi. Teledetekcja Środowiska 40. Polskie Towarzystwo Geograficzne. Warszawa. Manual of Synoptic Satellite Meteorology. Conceptual Model. Case studies. Version 3.0 KNMI, ZAMG supported by EUMETSAT, 2 CD-ROM Bader M.J.,Forbes G.S.,Grant J.R.,Liller.B.E. and Waters A.J., 1995: Images in weather forecasting - A practical guide for interpreting satellite and radar imagery; Cambridge University Press, pp 499. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Procedury wstępnego przygotowania danych satelitarnych. Student dokonuje selekcji właściwych danych, przeprowadza ich korekcję geometryczną, przypisuje układ współrzędnych. Poznaje metody wzmacniania obrazów i przeprowadzania korekcji radiometrycznej. Poznaje zasady doboru odpowiednich kanałów spektralnych i ich kombinacje. Metody i narzędzia przetwarzania i interpretacji danych satelitarnych. Student przy wykorzystaniu specjalistycznego oprogramowania tworzy umowne palety barw oraz kompozycje RGB. Przeprowadza wizualną klasyfikację zdjęć satelitarnych. Rozpoznaje struktury zachmurzenia i rzeźby powierzchni Ziemi. Tworzenie obrazów satelitarnych i ich analiza - cz 1. Student analizuje przestrzenny rozkład temperatury powierzchni Ziemi (miejska wyspa ciepła) oraz powierzchni wody (prądy wstępujące). Analizuje przyczyny różnego rozkładu promieniowania (albedo)na obrazach satelitarnych oraz zróżnicowania wskaźnika wegetacji NDVI Tworzenie obrazów satelitarnych i ich analiza - cz.2 Student klasyfikuje struktury zachmurzenia i zjawiska im towarzyszące. Rozpoznaje zjawiska ekstremalne (burze, powodzie, susze, pożary oraz erupcje wulkanów). Dynamika układów barycznych i odpowiadających im struktur zachmurzenia. Dynamika układów barycznych i odpowiadających im struktur zachmurzenia. Student na podstawie animacji obrazów satelitarnych rozpoznaje i analizuje dynamikę (wielkość, prędkość, zasięg) głównych układów barycznych i związanych z nimi struktur zachmurzenia. Prognozuje czas i natężenie zjawisk atmosferycznych nad danym obszarem (Polska). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Indywidualna praca studenta na komputerze pod nadzorem prowadzącego laboratorium. Student otrzymuje zadania do wykonania na rzeczywistych danych za pomocą specjalistycznego oprogramowania. Prezentuje wyniki cząstkowych zadań. Inicjuje dyskusję. Tworzy prezentację ppt dokumentującą wyniki przeprowadzonych analiz. Dyskusje podsumowujące poszczególne zadania. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja wyników prac cząstkowych przez każdego studenta na forum grupy. Oceniana jest poprawność przeprowadzonych przez studenta prac, poprawność analiz, logiczność wniosków oraz pomysł i estetyka prezentacji. Całość wykonanych analiz dokumentuje w pracy zaliczeniowej, która podlega ocenie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
3 sem geografii, specjalność HK (grupa HK2) /stacjonarne II stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.