Etyka zawodowa [12-PE-S1-3EZ]
semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Etyka zawodowa [12-PE-S1-3EZ] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 33 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Dariusz Juruś, Sławomira Ruchała |
Literatura: |
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1996. Lazari-Pawłowska I., Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka. Pisma Wybrane, P.J. Smoczyński (red.), Ossolineum, Wrocław 1992, s. 84-91. Singer P., Etyka praktyczna, Warszawa 2007 – tekst Dlaczego postępować moralnie? Środa M., Etyka dla nauczycieli, www.znp.edu.pl Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Łódź 1999. Day Ch., Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008. Kodeks etyki nauczycielskiej, Polskie Towarzystwo Nauczycieli, Warszawa 1997. Kołakowski L., Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Kraków 2006. Tekst: Wychowanie do nienawiści, wychowanie do godności. Krawcewicz S., Rozważania nad etyką zawodu nauczyciela, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1987, s. 150-151, 119-120. Gryniuk I., Edukacja jako wspomaganie ucznia w rozwoju osobowym, [w:] „Zeszyty nauczycielskie”, nr 7/2008, s. 37-44. Kość I., Podmiotowość w edukacji wobec wyzwań globalnego społeczeństwa informacyjnego, www.gazeta-it.pl/200305225078/, (XI 2008). Majka G., Etyka zawodowa i jej społeczna rola - Nowy Kurier, www.nowykurier.com/pdf/984.pdf Jedlewska B., Misja i prestiż współczesnego animatora kultury, w: Dom kultury w xxi wieku – wizje, niepokoje, rozwiązania, (red.) B. Jedlewska, B. Skrzypczak, Olsztyn 2009. Meirieu P., Moralne wybory nauczycieli. Etyka i pedagogika, przeł. T. Grzegorczyk, Warszawa 2003. Okoń W. (red.), Osobowość nauczyciela, Warszawa 1959. Olbrycht K., Prawda, dobro, piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000. Ostrowska K., Nie wszystko o wychowaniu, Wydawnictwo Centrum Medyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2000. Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości. Ćwiczenia z uczniami., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000. Pilch T., Rozważania wokół etyki zawodu nauczyciela, [w:] „Świat wartości i wychowanie”, (red. W. Szewczuka), Warszawa 1996. Siemak-Tylikowska A., Kwiatkowska H., Kwiatkowski S.M., (red.) Edukacja nauczycielska w perspektywie zmieniającego się świata, Warszawa1998. |
Zakres tematów: |
Zajęcia mają uświadomić etyczne problemy i konsekwencje działalności nauczyciela, pedagoga, terapeuty, animatora. Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat podstawowych pojęć etycznych, koncepcji teoretycznych i specyficznych problemów etycznych pojawiających się w/w zawodach. W ramach ćwiczeń zajęcia prowadzone są metodą problemową w formie analizy tekstów źródłowych, analizowaniu problemów i wątpliwości etycznych. Udział w zajęciach powinien pozwolić na lepsze zrozumienie zagrożeń wynikających z naruszania zasad etycznych w pracy własnej jak i krytyczną recepcję cudzych działań. Szczegółowa tematyka zajęć: -Filozoficzny kontekst rozważań o etyce nauczyciela, pedagoga, animatora, asystenta osoby niepełnosprawnej; kategoria powinności, moralnego obowiązku i wartości jako podstawa rozważań o etyce zawodowej -Tradycyjne rozumienie etyki zawodowej, czy etyka zawodowa jest potrzebna? – wprowadzenie do problemu. -Ocena etyczna jako jedno z kryteriów oceny pracy zawodowej. -Dlaczego należy mówić o odpowiedzialności etycznej? -Czy zawodowe kodeksy etyczne są potrzebne? Analiza przykładowych kodeksów etycznych np. kodeks etyki nauczyciela, kodeks dziennikarza, kodeks pracownika nauki -Wartości leżące u podstaw w/w kodeksów etycznych – godność, podmiotowość, człowieczeństwo. -Rodzaje godności - godność osobowa, godność własna a godność zawodowa. -Czym jest klauzula sumienia - kiedy można się do niej odwołać? Przykłady jej zastosowania. -Zachowania etycznie wątpliwe – analiza przypadków. -Problematyka szczegółowa, m.in.: etyka pedagoga, asystenta, animatora w perspektywie problemu choroby i śmierci, moralne aspekty ochrony przyrody w pracy zawodowej, Szczegółowa te |
Metody dydaktyczne: |
Pogadanka z zakresu treści programowych przedmiotu z zastosowaniem prezentacji multimedialnej; -Praca z tekstem –kształcenie umiejętności stawiania pytań (metoda problemowa, analiza tekstów z zastosowaniem pogadanki, zastosowanie mini wykładu uzupełniającego czy podsumowującego tematykę tekstu; -Analiza przypadków – samodzielna i grupowa praca studenta nad konkretnymi przypadkami, w których mamy do czynienia z problemem etycznym oraz ćwiczeniami jakie można wykonywań na w/w poziomie kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
średnia ważona: 5% - analiza tekstów i dokumentów Oceniana będzie umiejętność dostrzegania problemów oraz umiejętność interpretacji tekstów źródłowych, umiejętność analizy tekstów źródłowych z zakresu poruszanej problematyki, sprawne posługiwanie się w analizie terminologią etyczną 25% - opis i analiza sytuacji etycznie wątpliwej dostosowanej do specyfiki pracy nauczyciela/pedagoga prezentacja własnego stanowiska nt. sytuacji etycznie wątpliwej dostosowanych do specyfiki pracy pedagoga. Ocena uwzględniać będzie przede wszystkim umiejętność samodzielnej, krytycznej analizy i umiejętność argumentacji studenta. W zależności od tego stopnia student otrzyma ocenę od 5.0 do 2.0. (ocena ta w średniej ważonej będzie wagi 1) Oddanie krótkiej pracy pisemnej analizującej przypadek etycznie wątpliwy w pracy pedagoga z uwzględnieniem specyfiki przyszłej własnej pracy (krótka charakterystyka przypadku, ocena etyczna przypadku, przedstawienie przykładowego sposobu rozwiązania zaistniałej sytuacji) 70% - kolokwium zaliczeniowe, przy założeniu, że wszystkie formy i sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie |
Uwagi: |
ask |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.