Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-WIP-S1-6PPS]
semestr zimowy 2014/2015
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-WIP-S1-6PPS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 59 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Ilona Fajfer-Kruczek |
Literatura: |
Barnes C., Mercer G.: Niepełnosprawność, Warszawa 2008. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998, WSPS. Smith D.D.: Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa 2009, PWN. Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls. Vasek S., Stankowski A.: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice 2006. Seria : Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, Wyd. Impuls, Kraków; Czasopismo: Szkoła specjalna Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007, Wyd. Impuls Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM. Gajdzica Z.: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób upośledzonych umysłowo. Katowice 2007. Wyd. UŚ Kosakowski Cz. (red.): Nauczanie i wychowanie osób upośledzonych umysłowo. Toruń 2001, Akapit Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP Palak Z. (red.): Pedagogika specjalna w zreformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin 2001, Wyd. UMCS |
Zakres tematów: |
• Pedagogika specjalna w klasyfikacji nauk • Przedmiot pedagogiki specjalnej. Cele i zadania pedagogiki specjalnej • Pedagogika specjalna w ujęciu historycznym • Interdyscyplinarność i integralność teorii i praktyki pedagogiki specjalnej • Działy pedagogiki specjalnej. Podstawowe pojęcia • Pojęcie i typy rehabilitacji. Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych • Paradygmaty w pedagogice specjalnej • Wczesna, interdyscyplinarna, rozwinięta diagnoza • Korekcja i kompensacja w obrębie pedagogiki specjalnej • Osoba niepełnosprawna w kontekście zmiany społecznej – uwarunkowania historyczne, kulturowe i społeczne funkcjonowania ludzi niepełnosprawnych • Osobowość i powinności pedagoga specjalnego • System kształcenia i wychowania specjalnego • Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób niepełnosprawnych |
Metody dydaktyczne: |
wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
Metody i kryteria oceniania: |
Prawidłowe odpowiedzi udzielone na piśmie, potwierdzające znajomość treści wykładów oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej 5 punktów i mniej – ndst 6 punktów- dst 7 – 8 punktów – db 9 - 10 punktów bdb Poprawa oceny ndst • egzamin pisemny składający się z 10 pytań • czas trwania 45 min., • informacja o uzyskanych ocenach – do 7 dni. |
Uwagi: |
ZEWIWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.