Genealogia kultury polskiej [02-MP-S2-GKP]
semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Genealogia kultury polskiej [02-MP-S2-GKP] |
Zajęcia: |
semestr letni 2014/2015 [2014/2015L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Aleksandra Achtelik |
Literatura: |
1. Gall Anonim, Kronika polska. Wrocław i in. 1996 (wybrane fragmenty) 2. M. Włodarski, Ars moriendi. Rozdział 2. 3. Wyczański, Szlachta polska XVI w. Warszawa 2001, s. 5-110. 4. S. Cynarski, Sarmatyzm – ideologia i styl życia. W: Polska XVII wieku. Państwo – społeczeństwo – kultura. Red. J. Tazbir, s. 220-243. 5. W. Czapliński, J. Długosz, Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII w. Warszawa 1982, rozdziały 1-5. 6. Baranowski, O hultajach, wiedźmach i wszetecznicach. Łódź 1988, s. 102-143. (Czarownica powołana, Czarownice na stos, Kulisy procesów czarownic). 7. E. Kosowska, Panna, narzeczona, mężatka. W kręgu zakazu i przyzwolenia. W: Tejże, Postać literacka jako tekst kultury. Katowice 1990, s. 129-159. 8. Z. Kuchowicz, Miłość staropolska. Łódź 1982, s. 381-412 (Afrodyzjaki i środki hamujące, Wiek w miłości) 9. R. Samsonowicz, Dziedzictwo średniowiecza: mity i rzeczywistość. Wrocław i in. 1991, s. 168 – 191 (Wieki średnie w świadomości współczesnego Polaka). 10. Janion Maria, Żmigrodzka Maria, Romantyzm i historia, Warszawa 1978 (wybrane fragmenty). 11. Bednarek Stefan, Współczesna kultura polska wobec wzorów romantycznych [w:] Kontakty 2002, s. 13-22. 12. Bystroń Jan Stanisław, Megalomania narodowa, Warszawa 1995 (we fragmentach). 13. M. Janion, Romantyczne style zachowań, Warszawa 14. Jedlicki Jerzy, Jakiej cywilizacji Polacy potrzebują. Studia z dziejów idei i wyobraźni XIX wieku, Warszawa 1988. |
Zakres tematów: |
1. Od Prasłowian do utworzenia państwa polskiego. Nawiązanie do fragmentów kronik polskich. 2. Ethos rycerski w kulturze polskiej– rekonstrukcja na podstawie fragmentów Kroniki polskiej. 3. Kroniki polskie - materiał tekstowy do rekonstrukcji obyczajów. 4. Obyczajowość a sztuka umierania w kulturze polskiej. 5. Mity średniowiecza w świadomości współczesnych Polaków. 6. Kształtowanie się stanu szlacheckiego. Obyczajowość szlachecka. 7. Folwark szlachecki – tworzenie się mitów Polski jako spichlerza narodów, kraju tolerancji religijnej i przedmurza chrześcijaństwa. 8. Dzieje procesów o czary na gruncie polskim. 9. Kształtowanie się zasad prawnych. Stosunek do okrucieństwa na ziemiach polskich od średniowiecza do XIX wieku. 10. Model kobiety w kulturze polskiej od średniowiecza do XIX wieku – role i obowiązki 11. Model człowieka baroku w kulturze polskiej 12. Sarmatyzm – styl życia i ideologia. 13. Życie codzienne magnaterii polskiej. 14. Romantyczne style zachowań. 15. Mity polskiego romantyzmu. 16. Pozytywizm jako formacja historyczno-kulturowa. Czas na realizację poszczególnych tematów ustala prowadzący. Studenci mogą zgłaszać propozycje |
Metody dydaktyczne: |
jak w opisie modułu |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzenie wiedzy oraz kształconych umiejętności i kompetencji. Student powinien móc ustosunkować się omawianego tematu, który odwołuje się do wcześniej zadanego tekstu. Powinien sprawnie posługiwać się terminologią historycznokulturową. 10 punktów (bdb) – student zna zjawisko, opisuje je stosując pojęcia naukowe, potrafi krytycznie odnieść się do źródła, trafnie formułuje własne sądy, potrafi osadzić interpretację zjawiska w kontekście, rozróżnia fakt kulturowy od historycznego, potrafi od egzemplifikacji przejść na pułap uogólnienia. 8 punktów (+db)- student zna zjawisko, opisuje je stosując pojęcia naukowe, krytycznie odnieść się do źródła, stosuje, nie ma własnej opinii na zadany temat, nie w pełni potrafi przejść na poziom uogólnienia. 6 punktów (db)- student zna zjawisko, opisuje je stosując pojęcia naukowe, nietrafnie formułuje własne sądy. 4 punkty (+dst)- student zna zjawisko, analizuje i interpretuje je nieprecyzyjnie stosując pojęcia naukowe, odznacza się słabym krytycyzmem, nie potrafi pogłębić problemu, brak umiejętności umiejscowienia zjawiska w diachronii. 2 punkty (dst)- student słabo zna zjawisko, opisuje je nieprecyzyjnie nie stosując pojęć charakterystycznych do dyskursu naukowego, nie wykazuje się krytycyzmem wobec źródła, nietrafnie formułuje swe sądy, wykazuje się nieznajomością terminologii używanej w badaniach historyczno-kulturowych, nie potrafi trafnie umieścić zjawiska w czasie. 0 punktów – student nie potrafi zabrać głosu w dyskusji, ponieważ nie przeczytał wcześniej wskazanego tekstu lub zrobił to pobieżnie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.