Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Genealogia kultury polskiej [02-MP-S2-GKP] semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Genealogia kultury polskiej [02-MP-S2-GKP]
Zajęcia: semestr letni 2014/2015 [2014/2015L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 9:45 - 11:15
sala 207
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Aleksandra Achtelik
Literatura:

1. Gall Anonim, Kronika polska. Wrocław i in. 1996 (wybrane fragmenty)

2. M. Włodarski, Ars moriendi. Rozdział 2.

3. Wyczański, Szlachta polska XVI w. Warszawa 2001, s. 5-110.

4. S. Cynarski, Sarmatyzm – ideologia i styl życia. W: Polska XVII wieku. Państwo – społeczeństwo – kultura. Red. J. Tazbir, s. 220-243.

5. W. Czapliński, J. Długosz, Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII w. Warszawa 1982, rozdziały 1-5.

6. Baranowski, O hultajach, wiedźmach i wszetecznicach. Łódź 1988, s. 102-143. (Czarownica powołana, Czarownice na stos, Kulisy procesów czarownic).

7. E. Kosowska, Panna, narzeczona, mężatka. W kręgu zakazu i przyzwolenia. W: Tejże, Postać literacka jako tekst kultury. Katowice 1990, s. 129-159.

8. Z. Kuchowicz, Miłość staropolska. Łódź 1982, s. 381-412 (Afrodyzjaki i środki hamujące, Wiek w miłości)

9. R. Samsonowicz, Dziedzictwo średniowiecza: mity i rzeczywistość. Wrocław i in. 1991, s. 168 – 191 (Wieki średnie w świadomości współczesnego Polaka).

10. Janion Maria, Żmigrodzka Maria, Romantyzm i historia, Warszawa 1978 (wybrane fragmenty).

11. Bednarek Stefan, Współczesna kultura polska wobec wzorów romantycznych [w:] Kontakty 2002, s. 13-22.

12. Bystroń Jan Stanisław, Megalomania narodowa, Warszawa 1995 (we fragmentach).

13. M. Janion, Romantyczne style zachowań, Warszawa

14. Jedlicki Jerzy, Jakiej cywilizacji Polacy potrzebują. Studia z dziejów idei i wyobraźni XIX wieku, Warszawa 1988.

Zakres tematów:

1. Od Prasłowian do utworzenia państwa polskiego. Nawiązanie do fragmentów kronik polskich.

2. Ethos rycerski w kulturze polskiej– rekonstrukcja na podstawie fragmentów Kroniki polskiej.

3. Kroniki polskie - materiał tekstowy do rekonstrukcji obyczajów.

4. Obyczajowość a sztuka umierania w kulturze polskiej.

5. Mity średniowiecza w świadomości współczesnych Polaków.

6. Kształtowanie się stanu szlacheckiego. Obyczajowość szlachecka.

7. Folwark szlachecki – tworzenie się mitów Polski jako spichlerza narodów, kraju tolerancji religijnej i przedmurza chrześcijaństwa.

8. Dzieje procesów o czary na gruncie polskim.

9. Kształtowanie się zasad prawnych. Stosunek do okrucieństwa na ziemiach polskich od średniowiecza do XIX wieku.

10. Model kobiety w kulturze polskiej od średniowiecza do XIX wieku – role i obowiązki

11. Model człowieka baroku w kulturze polskiej

12. Sarmatyzm – styl życia i ideologia.

13. Życie codzienne magnaterii polskiej.

14. Romantyczne style zachowań.

15. Mity polskiego romantyzmu.

16. Pozytywizm jako formacja historyczno-kulturowa.

Czas na realizację poszczególnych tematów ustala prowadzący. Studenci mogą zgłaszać propozycje

Metody dydaktyczne:

jak w opisie modułu

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzenie wiedzy oraz kształconych umiejętności i kompetencji. Student powinien móc ustosunkować się omawianego tematu, który odwołuje się do wcześniej zadanego tekstu. Powinien sprawnie posługiwać się terminologią historycznokulturową.

10 punktów (bdb) – student zna zjawisko, opisuje je stosując pojęcia naukowe, potrafi krytycznie odnieść się do źródła, trafnie formułuje własne sądy, potrafi osadzić interpretację zjawiska w kontekście, rozróżnia fakt kulturowy od historycznego, potrafi od egzemplifikacji przejść na pułap uogólnienia.

8 punktów (+db)- student zna zjawisko, opisuje je stosując pojęcia naukowe, krytycznie odnieść się do źródła, stosuje, nie ma własnej opinii na zadany temat, nie w pełni potrafi przejść na poziom uogólnienia.

6 punktów (db)- student zna zjawisko, opisuje je stosując pojęcia naukowe, nietrafnie formułuje własne sądy.

4 punkty (+dst)- student zna zjawisko, analizuje i interpretuje je nieprecyzyjnie stosując pojęcia naukowe, odznacza się słabym krytycyzmem, nie potrafi pogłębić problemu, brak umiejętności umiejscowienia zjawiska w diachronii.

2 punkty (dst)- student słabo zna zjawisko, opisuje je nieprecyzyjnie nie stosując pojęć charakterystycznych do dyskursu naukowego, nie wykazuje się krytycyzmem wobec źródła, nietrafnie formułuje swe sądy, wykazuje się nieznajomością terminologii używanej w badaniach historyczno-kulturowych, nie potrafi trafnie umieścić zjawiska w czasie.

0 punktów – student nie potrafi zabrać głosu w dyskusji, ponieważ nie przeczytał wcześniej wskazanego tekstu lub zrobił to pobieżnie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)