Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i konstruowanie programów indywidualnych [12-PE-OP-S2-4DPOIKPI]
semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i konstruowanie programów indywidualnych [12-PE-OP-S2-4DPOIKPI] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jarosz E., Wysocka E.: Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Lisowska E.: Wprowadzenie do diagnozowania pedagogicznego. Kielce 2003, WŚ. Marzec-Holka K.: Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej. Bydgoszcz 1990, WSP. Skałbania B.: Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011, Impuls. Włoch, S., Włoch A.: Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa 2009, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Literatura uzupełniająca: Frydrychowicz A., Koźniewska E., Sobolewska M., Zwierzyńska E.: Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Warszawa 2004, CMPPP. Kawula S. Dąbrowski Z., Gawlas M.: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych i kulturalnych środowiska. Toruń 1980. Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Niemierko B.: Diagnostyka edukacyjna. Warszawa 2009, PWN. Strzelecka A.: Konstruowanie indywidualnych charakterystyk pedagogicznych. W: Żechowska B. (red.): Z metodologicznych i empirycznych problemów pedagogiki. Katowice 1990. Szabelska G.: Szkolna prodiagnoza dziecka krzywdzonego w rodzinie. Kraków 2007, Impuls. Tomczak J., Ziętara R.: Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków 2009, Impuls. Urbanik A., Gołdys A., Daszkowska-Kamińska A.: Diagnoza potrzeb młodzieży w środowisku lokalnym. http://www.rownacszanse.pl/books/3769_Diagnoza_potrzeb_mlodziezy.pdf. Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela. Warszawa 2000, WSiP. |
Zakres tematów: |
Zakres tematyczny ćwiczeń obejmuje zagadnienia: Podstawowa terminologia w zakresie diagnozy – pojęcie diagnozy, rodzaje, cele, zasady. Diagnoza w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych dzieci z grup ryzyka rozwojowego w celu próby konstruowanie indywidualnych programów wsparcia (dotyczy szczegółowo: dziecka z zaburzeniami komunikacji, dziecka osieroconego (również z objawami sieroctwa emocjonalnego), dziecka nerwicowego, dziecka agresywnego, dziecka z symptomem traumy dzieciństwa, dziecka zaburzonego emocjonalnie, dziecka z rodziny z problemem przemocy, dziecka z fobią szkolną, dziecka z zaburzeniami w relacjach interpersonalnych (odrzucone, ignorowane), dziecka z dysleksją, dziecka z ADHD, dziecka biernego społecznie). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z uczniami szczególnie uzdolnionymi. |
Metody dydaktyczne: |
praca grupowa nad kryteriami diagnozy środowiska i diagnozy potrzeb podopiecznych - analiza potrzeb psychospołecznych i edukacyjnych dzieci i młodzieży z uwzględnieniem analizy środowiska, warunków rozwoju i samorealizacji; zaprezentowanie indywidualnego programu wsparcia i pomocy indywidualnej. Liczba godzin pracy własnej studenta - 65h |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca w grupach - podczas pracy w grupach student wykorzystuje wiedzę teoretyczną na temat potrzeb rozwojowych i sposobów ich diagnozowania u dzieci w różnym wieku, by podjąć próbę ukierunkowania pomocy psychopedagogicznej w postaci indywidualnego programu wsparcia w rozwoju. Ocenie podlega: wiedza na temat prawidłowości rozwojowych, kryteriów ich oceny w aspekcie rozwoju indywidualnego – osobowościowego i społecznego; znajomość potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży i konsekwencji nieprawidłowych oddziaływań środowiska opiekuńczo-wychowawczego i edukacyjnego; wiedza na temat form i sposobów diagnozowania problemów i niepowodzeń w rozwoju oraz form pomocy dzieciom i młodzieży w nietypowych sytuacjach rozwojowych (konstruowania indywidualnych programów pomocy terapeutycznej); znajomość i rozumienie istoty potrzeb psychospołecznych dzieci i młodzieży; umiejętność integrowania wiedzy z zakresu różnych subdyscyplin pedagogiczno-psychologicznych (w tym psychologii ); umiejętność dobierania odpowiednich form pracy; udział w dyskusji – umiejętność analizowania i interpretowania problemów opieki i wychowania oraz barier rozwojowych. Przebieg procesu weryfikacji - podczas pracy w grupie studenci przygotowują projekty. Realizowane są one systematycznie zgodnie z harmonogramem przyjętym w grupie ćwiczeniowej. Każda wypowiedź ustna podlega osobnej ocenie. Czas prezentacji projektu około 15-20 minut. Osoby biorące udział w prezentacji powinny być przygotowane merytorycznie i zabrać głos w trakcie jej trwania. Student powinien zachęcać grupę do aktywnego udziału w dyskusji po prezentacji. Student zostanie poinformowany o terminie prezentacji na pierwszych zajęciach, a także o możliwości konsultacji na dyżurach prowadzącej zajęcia. Projekt - opracowanie indywidualnego programu wsparcia i pomocy indywidualnej. W przygotowanym projekcie student: wykazuje wiedzę na temat potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży (w różnym wieku, sytuacji emocjonalno-społecznej); potrafi je diagnozować i opracować indywidualny program pomocy. Ocenie podlega: umiejętność przygotowania i zaprezentowania projektu; umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dzieci i młodzieży w różnych sytuacjach rozwojowych (rodzinnych, opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych); umiejętność diagnozowania problemów rozwojowych o podłożu wewnętrznym i środowiskowym oraz wynikających z nich konsekwencji indywidualnych, społecznych i edukacyjnych; umiejętność rozróżniania problemów w zachowaniu i funkcjonowaniu społecznym; umiejętność projektowania form pomocy pedagogicznej; angażowanie się w planowanie zajęć opiekuńczo-wychowawczych, kompensacyjnych korekcyjnych oraz terapeutycznych dla dzieci i i młodzieży. |
Uwagi: |
POW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.