Psychologia rozwojowa [12-PE-N1-1PR]
semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia rozwojowa [12-PE-N1-1PR] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Jolanta Krzyżewska |
Literatura: |
podstawowa: Birsch A., Malin T., Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości, PWN, Warszawa, 2001 Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, 2, i 3, WSiP, Warszawa, 1999 Brzezińska A., Pojęcie zmiany rozwojowej, [w:] Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, GWP, Gdańsk, 2000, s. 229-238 Trempała J., Koncepcje rozwoju jednostki, [w:] Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, GWP, Gdańsk, 2000, s. 256-283 uzupełniająca: Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, wydanie 1., ZYSK i S-KA, Poznań, 2004. Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, „Scholar”, Warszawa, 2004 Gałdowa A., Powszechość i wyjątek. Rozwój człowieka dorosłego, Gałdowa A. (red.), Wybrane koncepcje osobowości, Wydawnictwo UJ, Kraków, 1995 Jankowski A., (red.), Przełom w psychologii [dowolne wydanie] Jankowski A. (red.), Psychologia w działaniu [dowolne wydanie] Socha P. (red.), Duchowy rozwój człowieka: fazy życia, osobowość, wiara, religia; stadialne koncepcje rozwoju w ciągu życia, Wyd. UJ, Kraków, 2000 Turner J. S., Helms D. B., Rozwój człowieka, WSiP, Warszawa, 1999 Tyszkowa M. (red.), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia [dowolne wydanie] [do śledzenia na bieżąco i wykorzystania do indywidualnych opracowań]: „Kwartalnik Psychologii rozwojowej” (do 2001) „Psychologia Rozwojowa” (od 2002) „Zeszyty Naukowe KUL” [oraz wiele innych] |
Zakres tematów: |
1) czy dwie psychologie rozwoju? (krótka charakterystyka i analiza porównawcza): - klasyczna psychologia rozwojowa - psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia 2) teorie, czynniki, mechanizmy, prawa rozwoju: - przykładowe kontrowersje teoretyczne - niektóre niekonsekwencje terminologiczne 3) periodyzacja rozwoju: - wielość propozycji - sprawa stadialności/niestadialności rozwoju 4) koncepcja rozwoju J. Piageta: - rozwój myślenia - rozwój ocen moralnych - czy i co dzieje się „po adolescencji”? 5) postpiagetowskie ujęcia rozwoju człowieka: - rewolucja czy kontynuacja? - co nie jest psychologią rozwoju? (o pokusie nadinterpretacji formuły life span) 6) rozwój zachowania: - standardy regulacji - od zachowania reaktywnego do emitowanego - rozwój struktury czynności - rozwój zachowania w sytuacjach trudnych 7) rozwój motywacji: - przydatność modeli motywacji K. B. Madsena - polimotywacyjność zachowania a konflikt motywacyjny - (rozwój?) mechanizmów obronnych - techniki samokontroli 8) rozwój procesów poznawczych: - poziomy orientacji w otoczeniu - rozwojowy charakter konfliktu poznawczego a twórczość 9) rozwój myślenia: - dlaczego myślenie jest najlepszym sposobem rozwiązywania problemów? - od eksploracji otoczenia do myślenia twórczego (propozycja Berlyne’a) 10) rozwój emocji: - od labilności do samokontroli emocjonalnej - koszty samokontroli emocjonalnej - między treningiem asertywności a treningiem wrażliwości 11) rozwój mowy: - od fazy melodii do fazy zdania - zabawy (z) językiem a twórczość 12) rozwój osobowości: - rola kryzysów rozwojowych (Erikson vs Dąbrowski) - tzw. dojrzała osobowość - zdrowie psychiczne - kres (najwyższe stadium?) rozwoju 13) zabawa - ujęcie rozwojowe: - stadia, formy - funkcje zabawy 14) rozwój religijności: - stadia, formy - funkcje 15) twórczość - ujęcie rozwojowe komentarz: - pierwsze 3 zajęcia poświęcone będą wprowadzeniu w problematykę oraz specyfikę metodologiczno-terminologiczną dyscypliny; zajęcia te mają więc inny charakter niż pozostałe - stanowią okazję do dyskusji nad podstawowymi zagadnieniami teoretyczno-metodologicznymi; jest to prezentacja swoistej „próbki” pomysłów teoretycznych, metodologicznych i terminologicznych, obecnych zarówno w klasycznej psychologii rozwojowej, jak i nowoczesnej jej wersji life-span; - pozostałych 12 ćwiczeń przeznaczonych zostaje na ustne wystąpienia przygotowane przez studentów; na podstawie powyższej propozycji programowej należy wybrać/sformułować własny temat, realizowany jako praca o charakterze empirycznym; po przedstawieniu poszczególnych prac przewidziana jest dyskusja; na pierwszych zajęciach powinien powstać przynajmniej „ramowy” i orientacyjny zestaw tematów wystąpień studenckich wraz z ich terminarzem; - w wyniku wstępnych uzgodnień tematów wystąpień studenckich powyższy program może ulec modyfikacji; - sformułowania w programie należy traktować jako „ogólne hasła wywoławcze” i pewien „szkielet”, zapewniający niepogubienie najistotniejszych kwestii: to, na jakim poziomie ogólności zostaną one omówione, zależeć będzie od konkretnych treści, pojawiających się w wystąpieniach studentów - może się zdarzyć, że niektóre tematy staną się tylko tłem dla bardziej szczegółowych zagadnień, zaprezentowanych obszerniej przez autorów wystąpień i pojawią się wyłącznie w dyskusji nad nimi. sugestie dotyczące struktury wystąpień: - ramy teoretyczne: - przegląd pomysłów konceptualizacyjnych, zaistniałych w historii myśli psychologicznej w związku z wybranym przedmiotem oraz problematyką – koncepcje/systemy hipotez, pojedyncze hipotezy, propozycje terminologiczne itp.) - próba szczególnego uwzględnienia specyfiki metodologicznej - stosowanych programów/strategii badawczych, metod, technik, pojedynczych narzędzi - charakterystyka własnej metodologii: - szczegółowy schemat przebiegu badania - opis skonstruowanego narzędzia własnego - charakterystyka osób badanych (grup badanych) - analiza wyników (ilościowa – na tyle, na ile to możliwe i sensowne - oraz jakościowa) - dyskusja - indywidualne/zespołowe (w zależności od liczebności grupy, a także preferencji studentów) wystąpienia studentów na sformułowany/wybrany z propozycji programowej temat; - czas wystąpienia nie powinien przekraczać 30 minut (15 minut – dyskusja i - w razie potrzeby - lokalizacja zaprezentowanej problematyki w całości problematyki psychologii twórczości (uwagi nauczyciela akademickiego w postaci elementów wykładu konwersatoryjnego) komentarz: - w wyniku poszczególnych wyborów tematów i terminów wystąpień zarówno kolejność, jak i zakres poruszanych w ramach poszczególnych bloków tematycznych może ulec zmianie |
Metody dydaktyczne: |
- indywidualne/zespołowe (w zależności od liczebności grupy, a także preferencji studentów) wystąpienia studentów na sformułowany/wybrany z propozycji programowej temat; - czas wystąpienia nie powinien przekraczać 30 minut (15 minut – dyskusja i - w razie potrzeby - lokalizacja zaprezentowanej problematyki w całości problematyki psychologii rozwoju) |
Metody i kryteria oceniania: |
ogólne: - stopień „wyczerpania” tematu; - jasność przekazu; - oryginalność ujęcia; - obecność podczas wystąpienia (w szczególnym przypadku – możliwość przekazania części własnej materiałów pozostałym członkom grupy do zreferowania); - udział w dyskusji nad wystąpieniami pozostałych grup; - obecność na zajęciach (zgodnie z regulaminem studiów) szczegółowe - skala ocen standardowa (2,0-5,0): - niedostatecznie (2,0)– niespełnienie praktycznie żadnych warunków (kryteriów) ogólnych; - dostatecznie (3,0) – wykonanie wszystkich zadań zaliczeniowych pod względem przedmiotowym na poziomie standardowym (na podstawie literatury obowiązkowej); - dobrze (4,0) – standardowe wykonanie wszystkich zadań zaliczeniowych na poziomie przedmiotowym i metodologicznym (na podstawie literatury obowiązkowej); - bardzo dobrze (5,0) – ponadstandartowe wykonanie wszystkich zadań zaliczeniowych na poziomie przedmiotowym, metodologicznym i metateoretycznym (wyjście poza literaturę obowiązkową); dodatkowe: - ocenę z zadania zaliczeniowego można podwyższyć o 0,5 stopnia dzięki: - 100% obecności na zajęciach; - aktywności w ramach wszystkich dyskusji ; - ocenę z zadania zaliczeniowego można (choć nie trzeba :-D) obniżyć – analogicznie - z tych samych powodów (w ich wersji negatywnej) |
Uwagi: |
ZEWiWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.