Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy wychowania [12-PE-N1-2TPW] semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoretyczne podstawy wychowania [12-PE-N1-2TPW]
Zajęcia: semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Tomasz Kopczyński
Literatura:

1. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, kolejne tomy, red. T. Pilch, Warszawa 2003-2008;

2. T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa 1993;

3. J. Górniewicz, Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2001;

4. J. Górniewicz, Teoria wychowania (Wybrane problemy) Toruń-Olsztyn 1996;

5. C.S. Hall, G. Lindzey, Teorie osobowości, Warszawa 1990;

6. Z. Kwieciński, Ukryta przemoc jako podstawa funkcjonowania racjonalności szkoły, Z. 222, Toruń 1990;

7. M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2006,

8. Nieobecne dyskursy, red. Z. Kwieciński, cz. I-V,Toruń 1991-1997;

9. W. Okoń, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004;

10. Pedagogika, t.2., red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004;

11. M. Nowak : Teorie i koncepcje wychowania, wyd. WAiP, warszawa 2008;

12. Pytanie, dialog, wychowanie, red. J. Rutkowiak, Warszawa 1992;

13. B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998;

14. Wychowanie, pojęcia – procesy – konteksty, t.1 – 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk 2007-2008;

15. P. Zieliński. Samorealizacja i samowychowanie w zen i metodzie Silvy, Częstochowa 2000.

16. James Allen: Tak jak człowiek myśli, wyd. Zielona Sowa, Kraków 1990.

17. Steven Pinker: Tabula rasa - spory o naturę ludzką, wyd. GWP, Sopot 2005

18. A. Szołtyska Filozofia wychowania, Toruń 1998.

19. Cz. Kupisiewicza i I. Wojnar, Myśliciele o wychowaniu, Warszawa 1996.

Zakres tematów:

1. Znaczenie i rola programów nauczania w szkolnictwie a perspektywy i wymagania gospodarcze Polski w programach ministerialnych (m. In. Kierunki zamawiane).

B. Śliwerski: „Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania” (Kraków 2010);

„Myśleć jak pedagog” (Gdańsk 2010);

„Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia. Klasyfikacje. Badania” (Kraków 2009); „Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP” (Warszawa 2009).

Fabryki dyplomów czy universitas? (red. ) Maria Czerepaniak-Walczak.

Wychowanie a polityka : cele polityczne jako czynnik determinujący oddziaływanie wychowawcze / pod red. Grzegorza Radomskiego i Katarzyny Kalinowskiej ; Uniwersytet Mikołaja Kopernika. - Toruń : Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2004.

2. Pedagogika zdrowia.

Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania : podręcznik akademicki / Barbara Woynarowska [et al.]. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania / Andrzej Jopkiewicz, Edyta Suliga. - Radom ; Kielce : Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy, 2005.

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania : ogólne zagadnienia rozwoju biologicznego / Mariola Świderska, Izabela Budzyńska-Jewtuch. - Łódź : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, 2008.

Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej : praca zbiorowa / pod red. Bogdana Doleżycha i Piotra Łaszczycy. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2008.

Biologia przekonań, Bruce Lipton, wyd. Medium 2012.

3. Teleologia wychowania – znaczenie celów w wychowaniu.

Cele i osiągnięcia w uczeniu się / Waldemar Kozłowski. - Warszawa : Wydawnictwo SGGW, 2006.

Cele i treści pracy wychowawczej z małym dzieckiem / Jadwiga Walczyna ; Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego ; Organisation mondiale pour l'education préscolaire OMEP ; Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Zarząd Główny. - Warszawa : [s.n.], 1977.

Coaching : poznaj tajniki sukcesu : zainwestuj w siebie, wyznacz sobie cele, wykorzystaj swoje talenty i umiejętności, określ priorytety i normy / Scott Blanchard, Madeleine Homan. ; [tł. Gabriela Górnicka]. - Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2007.

Identyfikacja wartości osobistych w badaniach psychologicznych : wartości jako cele działań i wyborów / Artur Domurat. - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, cop. 2009.

Moc pewności siebie : osiągnij zamierzone cele i poczuj siłę spełnienia / Tim Sanders ; [tł.: Wojciech Białas]. - Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2012.

Błyskawiczne wywieranie wpływu : jak motywować siebie i innych do natychmiastowego działania / Michael V. Pantalon ; przekł. Agata Błaż. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011.

4. Edukacja finansowa dzieci i młodzieży.

Edukacja i świadomość finansowa : doświadczenia i perspektywy / red. nauk. Małgorzata Iwanicz-Drozdowska. - Warszawa : Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, 2011.

Bogaty ojciec, biedny ojciec : czego bogaci uczą swoje dzieci na temat pieniędzy i o czym nie wiedzą biedni i klasa średnia / Robert T. Kiyosaki, Sharon L. Lechter ; [przekł. Krzysztof Szramko]. - Osielsko : Instytut Praktycznej Edukacji, cop. 2007.

Inwestycyjny poradnik bogatego ojca : w co inwestują bogaci / Robert T. Kiyosaki. - Osielsko : Instytut Praktycznej Edukacji, 2000.

Jak inwestować w złoto i srebro : zabezpiecz swoją finansową przyszłość / Michael Maloney ; [przedm. Robert Kiyosaki ; przekł. Paweł Dereziński]. - Osielsko : Instytut Praktycznej Edukacji, cop. 2011.

Niesprawiedliwa przewaga : potęga edukacji finansowej : tego o pieniądzach nie nauczysz się w żadnej szkole! / Robert T. Kiyosaki ; [przekł. Natalia Pińkowska]. - Osielsko : Instytut Praktycznej Edukacji, 2012.

Jakie decyzje finansowe podejmują bogaci i dlaczego biedni robią błędy, działając inaczej, A. Fesnak, wyd. Złote Myśli 2011.

5. Edukacja finansowa kobiet.

Bogata kobieta, Kim Kiyosaki, wyd. Instytut Praktycznej Edukacji, Kraków 2010

Jak być zadbaną finansowo kobietą, M. Bladowska-Wrzodak, wyd. Złote Myśli 2012

Raport z badania „SheFO” poświęconego roli kobiet i mężczyzn

w biznesie oraz zespołach zarządzających finansam. [http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Reports/pl_Raport-SheFO_2011.pdf] (data dostępu 11.11.2014).

6. Problem przemocy w szkole i wychowaniu – programy naprawcze, etiologia.

Agresja i przemoc w szkole : przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie / pod red. Ireny Pufal-Struzik. - Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2007.

Agresja i przemoc w szkole : uwarunkowania socjoekologiczne / Janusz Surzykiewicz. - Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2000.

Odwaga cywilna a przemoc w szkole : scenariusze godzin wychowawczych / Karl E. Dambach ; przekł.: Olga i Wojciech Kubińscy. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.

Przemoc i agresja w szkole - próby rozwiązania problemu / pod red. Andrzeja Rejznera ; Wyższa Szkoła Pedagogiczne. Towarzystwo Wiedzy Powszechnej w Warszawie. - Warszawa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2008.

Przemoc i mobbing w szkole, w domu, w miejscu pracy / red. nauk. Claire P. Monks, Iain Coyne ; red. nauk. pol. wyd. Małgorzata Gamian-Wilk ; tł. Małgorzata Guzowska. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.

Przemoc w szkole : jak ją ograniczać : poradnik dla rodziców i pedagogów / Ken Rigby ; przekł. Robert Mitoraj. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2010.

Co dzień mądrzejsze : 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka / Denise Chapman Weston, Mark S. Weston ; przeł. Zofia Czarniecka-Rodzik. - Warszawa : Prószyński i S-ka, 1999.

Muzykoterapia dzieci agresywnych / Diana Gulińska-Grzeluszka. - Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2009.

Patologia analfabetyzmu emocjonalnego : przyczyny i skutki braku empatii w rodzinie i w środowisku pracy / Stanisław Kozak. - Warszawa : Difin, 2012.

7. Pedagogika serca M. Łopatkowej – znacznie emocjonalnej strony w wychowaniu.

Dziecko a polityka czyli Walka o miłość / Maria Łopatkowa. - Warszawa : Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2001.

Pedagogika serca w dobie globalizacji / Maria Łopatkowa. - Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2006.

Dyktatorzy emocjonalni : jak radzić sobie z ludźmi, którzy chcą kontrolować nasze życie : toksykologia emocjonalna / Patricia Evans ; [tł.: Cezary Matkowski]. - Gliwice : Wydawnictwo Helion : Sensus, cop. 2010.

Inteligencja emocjonalna / Daniel Goleman ; przeł. Andrzej Jankowski. - Poznań : "Media Rodzina of Poznań", 1997.

Inteligencja emocjonalna : fakty, mity, kontrowersje / red. nauk. Magdalena Śmieja, Jarosław Orzechowski ; [przekł. Maciej Sekerdej]. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.

Inteligencja emocjonalna : podręcznik z zestawem ćwiczeń / Stefan Konrad, Claudia Hendl ; z jęz. niem. przeł. Maria dos Santos. - Katowice : Videograf II, 2000.

Inteligencja emocjonalna a uzdolnienia twórcze i funkcjonowanie szkolne młodzieży / Irena Przybylska. - Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2007.

Inteligencja emocjonalna u dzieci : 12-dniowy kurs dla rodziców / S. D. Annamalay ; [tł.: Robert Waliś]. - Warszawa : Liber, 2005.

8. Pedagogika mediów – Mcdonaldyzacja społeczeństwa.

Pedagogika mass mediów / Adam Lepa. - Wyd. 2 poszerz. - Łódź : Archidiecezjalne Wydaw. Łódzkie, 2000.

Reklama w społeczeństwie informacyjnym : konteksty społeczno-edukacyjne : praca zbiorowa / pod red. Ewy Kowalskiej i Mirosława Kowalskiego. - Tychy : Maternus Media, cop. 2010.

Dydaktyka mediów / Friedrich W. Kron, Alivisos Sofos ; przekł.: Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 2008.

Magiczny świat konsumpcji / George Ritzer ; przeł. Ludwik Stawowy. - Wyd. 3. - Warszawa : Warszawskie Wydawnictwo Literackie "Muza", 2009.

9. Rola muzyki i dźwięku w procesie samodoskonalenia i samokształcenia na podstawie badań

z zakresu muzykoterapii.

Podstawy muzykoterapii / pod red. Krzysztofa Stachyry. - Wyd. 2. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2014.

Zwiększ swoją wydajność słuchając muzyki, T. Kopczyński, wyd. CNBC, Warszawa 2012

Muzykoterapia, czyli jak wykorzystać siłę dźwięków” – Ludwika Konieczna Videograf, 2008

Muzykoterapia i wizualizacja w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych studentów pedagogiki / Krzysztof Stachyra. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009.

Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce / Aldona Gąsienica-Szostak. - Wyd. 1, 3 dodr. - Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014.

Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka / Mirosław Kisiel. - Dąbrowa Górnicza : Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, 2007.

10. Totalitaryzm, nacjonalizm, kosmopolityzm i eurosceptycyzm – czyli jak korporacje

i dyktatorzy wychowują masy.

Demokracja totalitarna / Zygmunt Zieliński. - Lublin : Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, cop. 2012.

Dyktatury i tyranie : szkice o niedemokratycznej władzy / Marek Bankowicz, Wiesław Kozub-Ciembroniewicz. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2007.

Niedemokratyzmy / Marek Bankowicz. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2011.

Polski eurosceptycyzm i eurorealizm / Krzysztof Zuba. - Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2006.

Prawicowy populizm a eurosceptycyzm : (na przykałdzie Listy Pima Fortuyna w Holandii i Ligi Polskich Rodzin w Polsce) / Aleksandra Moroska. - Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2010.

Trauma i eurosceptycyzm polskiej wsi / Lucjan Kocik. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, cop. 2001.

11. Pedagogika kultury. „Biała Masajka”.

Pedagogika kultury w zarysie / Janusz Gajda ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2006.

Ada Wińcza - Wspaniali Masajowie, wyd. Śląsk 1976 r., Bibliotek miejska w Cieszynie;

Kwiat Pustyni - Waris Dirie, wyd. Świat książki, Kraków 2010,

Biała Masajka / Corinne Hofmann ; z niem. przeł. Dariusz Muszer. - Warszawa : Świat Książki, 2007.

12. Neurodydaktyka czyli znaczenie neuronów w procesie nauczania i uczenia się.

Na podstawie książki prof. Marzeny Żylińskiej Neurodydaktyka.

Neurodydaktyka : nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi / Marzena Żylińska. - Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013.

13. Pedagogika emancypacyjna.

Pedagogika emancypacyjna : [rozwój świadomości krytycznej człowieka] / Maria Czerepaniak-Walczak. - Wyd. 1 w jęz. pol. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006.

Para-dokument „Zeitgeist: the movie” 2007.

Emancypacja przez wychowanie czyli Edukacja do wolności, równości i szczęścia / Katarzyna Szumlewicz. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011.

Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości : przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach / Stanisław Kozak. - Warszawa : Difin, 2014.

Racjonalność transgresyjna - między emancypacją a instrumentalizmem : w poszukiwaniu podstaw pedagogiki / Marek Tański. - Kraków : Wydawnictwo Aureus, 2013.

14. Kompetencje przyszłości.

Edukacja całożyciowa - kompetencje cywilizacyjne a regionalny rynek pracy / red. Bożena Pactwa, Paulina Rojek-Adamek ; Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych w Tychach. - Tychy : Śląskie Wydawnictwa Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, 2006.

Kompetencje informacyjne młodzieży : analiza - stan faktyczny - kształcenie na przykładzie Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii / Justyna Jasiewicz. - Warszawa : Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2012.

Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka / pod red. nauk. Ireny Adamek i Józefy Bałachowicz. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza ''Impuls'', 2014.

15. Cywilizacyjne wychowanie do konsumpcjonizmu.

Marian Golka W cywilizacji konsumpcyjnej, John Naisbitt Megatrendy, dziesięć nowych kierunków zmieniających nasze życie.

Edukacja konsumencka : cele, instrumenty, dobre praktyki / red. nauk. Anna Lewicka-Strzałecka. - Warszawa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, 2006.

Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy / Zygmunt Bauman ; przekł. Stanisław Obirek. - Kraków : Wydawnictwo WAM, 2006.

W cywilizacji konsumpcyjnej / redakcja nauk. Marian Golka. - Poznań : Wydaw. Naukowe UAM, 2004.

16. Elementy szybkiej i skutecznej nauki. Na podstawie portali edukacyjnych: (szybka nauka.pro; fitnessmozgu.pl lub innych elementów distance learningu).

Skuteczna nauka języka obcego : struktura i przebieg zajęć językowych / red. Hanna Komorowska. - Warszawa : Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, cop. 2009.

17. Znaczenie transformacji ekonomiczno-politycznej w 1989 roku dla wychowania przyszłych pokoleń.

Na podstawie książek prof. W. Kieżuna:

Patologia transformacji / Witold Kieżun. - Warszawa : Wydawnictwo Poltext, 2012.

Dobre państwo / red. nauk. Witold Kieżun, Jerzy Kubin. - Warszawa : Wydaw. Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, 2004.

Metody dydaktyczne:

Mini wykłady, praca w grupach, analiza tekstu, metody aktywizujące.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin - Zaliczenie egzaminu sprawdzającego wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw wychowania i uwarunkowań przebiegu tego procesu.

Realizacja mini projektu wybranego tematu.

Pełne kryteria podane na google dysk plik tabela oceny ćwiczeń.doc

Terminowość wykonania. Twórcze i kreatywne podejście do tematu, dobór literatury i wątków naukowych, umiejętne przedstawienie związku teorii z praktyką.

Uwagi:

ZEWiWP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)