Pedagogika społeczna [12-PE-N1-3PS]
semestr zimowy 2014/2015
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika społeczna [12-PE-N1-3PS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Gabriela Piechaczek-Ogierman |
Strona domowa grupy: | http://www.weinoe |
Literatura: |
Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.): Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Toruń 2011. Marynowicz-Hetka E.: Pedagogika społeczna. T.1. 2. Warszawa 2007. Pilch T., I. Lepalczyk (red.): Pedagogika społeczna. Warszawa 1995. Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna. Warszawa 2008. Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007. Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Poza paradygmaty pedagogiki. Pedagogika międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012. Winkler M.: Pedagogika społeczna. Przekład M. Wojdak-Piątkowska. Gdańsk 2009. „Pedagogika społeczna” – czasopismo |
Zakres tematów: |
1. Charakterystyka pedagogiki społecznej – zagadnienia ogólne. 2. Geneza, rozwój i kształtowanie się dyscypliny. 3. Helena Radlińska – twórczyni polskiej szkoły pedagogiki społecznej. 4.5. Przedmiot, zadania i reprezentanci pedagogiki społecznej. 6. Podstawowe pojęcia i kategorie dyscypliny: profilaktyka, kompensacja, wsparcie społeczne, praca w środowisku, siły społeczne i ich organizacja itd. 7.8. Środowisko i jego podstawowe komponenty. 9.10. Ocena i diagnozowanie sytuacji zagrożenia dla pomyślnego rozwoju jednostki i grup społecznych. 11. Aksjologiczne korzenie i współczesne odniesienia pedagogiki społecznej. 12. Problemy edukacji równoległej w teorii i praktyce oświatowej. 13. Zagrożenia globalne i lokalne oraz sytuacje ryzyka dla jednostek, grup i środowiska. (bezrobocie, ubóstwo, deprywacja potrzeb, rozwarstwienie społeczne, niesprawiedliwość społeczna, dziedziczenie położenia społecznego, starość, dezorganizacja rodziny). 14. Pedagogika społeczna wobec procesów marginalizacji. 15.Pedagogika społeczna – konteksty i pogranicza. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie (ocena dostateczna) jest uzyskanie minimum 50% maksymalnej punktacji testu. |
Uwagi: |
ZEWIWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.